شکست صهیونیست‌ها در پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

 رهبر معظم انقلاب در دو سخنرانی اخیر خود با مطرح کردن مسائل فلسطین و تحولات رخ داده در آن طی سال‌های متمادی، بر این نکته تاکید داشتند که مقاومت فلسطین در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که شکستی غیرقابل ترمیم را به رژیم اشغالگر قدس وارد کرده است.

ایشان در دانشگاه افسری امام علی (ع) فرمودند: در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است. شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است. من می‌گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که میکند، با همه‌ی حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او میشود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند.

مقام معظم رهبری در حضور جمع کثیری از علما و شخصیت‌های اسلامی فرمودند: کشور‌هایی که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم اشغالگر هستند، روی اسب بازنده شرط می‌بندند و نتیجه قمار عادی‌سازی با این رژیم، در بحبوحه تشدید مقاومت جوانان انقلابی، شکستی سنگین خواهد بود به این دلیل که این مقاومت باعث ریشه کن شدن رژیم صهیونیستی از منطقه خواهد شد.

طوفان الاقصی، تیر خلاص به رژیم صهیونیستی بود

کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ارتباط با عادی‌سازی روابط کشور‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: عملیات طوفان الاقصی یک تیر خلاص به عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل بود و اگر شرارت و خونریزی‌های رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند دولت‌ها و ملت‌های اسلامی باید ورود پیدا کنند و از کمک به ملت فلسطین دریغ نکنند.

وی اظهار کرد: اینکه می‌گویند تا دو دهه دیگر صهیونیست‌ها هستند، اصلا موضوع درستی نیست. این رژیم از درون دچار فروپاشی شده و نمی‌تواند خود را جمع کند.  سند این حرف نیز عملیات طوفان الاقصی است که خود آن‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت اطلاعاتی و نظامی‌شان از بین رفته است.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره گفت: اکنون مشاهده می‌کنیم با توجه به تحولات یک هفته گذشته هر روز انزجار عمومی در میان کشور‌های عربی و جهان اسلام به‌ویژه غرب آسیا نسبت به صهیونیست‌ها بیشتر شده است البته شاید به دلیل برخی تحولات در سال‌های گذشته به نوعی در میان برخی از مردم در کشور‌های عربی اولویت و مسئله فلسطین کاهش پیدا کرده بود و توجه به آن‌ها کم شده بود، اما حالا سناریو‌هایی مثل کم اهمیت کردن موضوع فلسطین و نگاه جهانیان به آن‌ها که صهیونیست‌ها با همراهی برخی از رهبران کشور‌های عربی در حال دنیال کردن آن بودند دیگر جوابگو نیست و همه چیز متفاوت شده است.

شکست صهیونیست‌ها در پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

وی در ارتباط با آینده رابطه رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی گفت: رهبران کشور‌های عربی به واسطه اینکه رهبران وابسته‌ای هستند انتظاری نمی‌توان از آن‌ها داشت که به عنوان مثال در میان‌مدت و یا بلند‌مدت بتوانند در مقابل صهیونیست‌ها بایستند و یا در کنار مقاومت قرار گیرند بنابراین هیچ سناریوی بلندمدت و یا کوتاه‌مدت از اینکه رهبران فعلی کشور‌های عربی خوی سلطه‌گری صهیونیست‌ها را به زبان بیاورند و در کنار مقاومت باشند وجود ندارد.

اکبری در پایان گفت: موضع‌گیری‌های اکنون نیز موضع‌گیری کوتاه‌مدت است. اتفاقی که می‌افتد آن است که در میان‌مدت این رهبران با چالش بسیار جدی‌تری با مردم کشور‌های خودشان مواجه هستند و اگر بخواهند به روند کنونی خود ادامه دهند شکاف میان ملت‌ها و دولت‌ها را در این کشور‌ها تشدید خواهد شد و چالش جدی را در این کشور‌ها شاهد خواهیم بود.

روابطی که عادی نخواهد شد

به گزارش الخلیج اونلاین، به نظر می‌رسد قرارداد‌های همکاری متعدد و پروژه‌های مختلف امضا شده بین کشور‌های سازش‌کار و رژیم صهیونیستی، حمایت مردم کشور‌های عربی حوزه  خلیج فارس از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را نیز جلب نکرده است.

این موضوع در یک نظرسنجی جدید توسط یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده انجام شده است که نشان می‌دهد مردم کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از توافقات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، تنها ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان در امارات متحده عربی و ۲۰ درصد در بحرین، این توافق‌ها را تأثیر مثبتی در منطقه می‌دانند. این در حالی که در سال ۲۰۲۰، ۴۷ درصد از مردم امارات و ۴۵ درصد در بحرین با عادی‌سازی روابط موافق بودند.

در آن زمان ادعا می‌شد که این توافقنامه‌ها بخشی از روند حل و فصل نزاع بین طرفین فلسطینی و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

عربستان سعودی با وجود فشار‌های واشنگتن برای پیروی از همسایگان خود یعنی امارات متحده عربی و بحرین، به عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها نپیوست و این در حالی است که ۲۰ درصد از سعودی‌ها نظر مثبتی به این عادی‌سازی دارند.

«آنا جاکوبز» یکی از تحلیلگران ارشد امور خلیج فارس در سازمان The International Crisis Group نیز اعلام کرد که نظرسنجی اخیر نشان داد که افکار عمومی و نظرات مردم در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس بسیار بیشتر از آنچه برخی گمان می‌کنند، برای رهبران این کشور‌ها اهمیت دارد.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»  اخیرا اعلام کرد که بسیاری از سعودی‌ها معتقدند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سیر نزولی قرار دارد و این بدان معناست که اکثر سعودی‌ها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به طور کامل و همچنین همکاری با اسرائیل علیه ایران را رد می‌کنند.

پیش از این نیز سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) در گزارشی اعلام کرد که بعید است مسئولان اسرائیلی بتوانند عربستان سعودی را در سال ۲۰۲۳ برای عادی‌سازی روابط با تل آویو متقاعد کنند.