هشدار امیرعبداللهیان درباره باز شدن جبهه جدید علیه آمریکا

 حسین امیرعبداللهیان ، وزیر امورخارجه ایران درگفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری اسلامی ایران عملیات حماس علیه سرزمین‌های اشغالی در هفتم اکتبر، موسوم به طوفان الاقصی را یک پیروزی تاریخی برای ملت فلسطین توصیف می‌کند؟ گفت: اجازه دهید من این سوال را از شما بپرسم که آیا اسرائیل فلسطین را اشغال کرده است یا فلسطینیان اسرائیل را اشغال کرده‌اند؟ کدام یک اشغالگر است؟ در پاسخ به این اشغالگری و ۷۵ سال تحقیر [این اتفاق رخ داده است]

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان که تاکید کرد منظور او فقط حمله هفت اکتبر است، نه ۷۵ سال گذشته گفت: من از شما به‌طور خاص می‌پرسم که در پاسخ به حملات گسترده [اسرائیل] و کشتار بیش از ۷۰۰۰ انسان در غزه چرا شما هر دو طرف را نمی‌بینید؟ بله، ما کشتن غیر نظامیان در هیچ جا را تائید نمی‌کنیم.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ نسبت به گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه آمریکا در صورت ادامه حمایت قاطعانه این کشور از رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیان و سهمگین آن در طول سه هفته گذشته علیه مردم غزه هشدار داد.

وی در ادامه تاکید کرد که اگر بنیامین‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به تهاجم تمام عیار خود علیه غزه ادامه دهد از اقدامات خود پشیمان خواهد شد.

بنابر گزارش شبکه بلومبرگ، امیرعبداللهیان در ادامه اظهارات خود که نشان دهنده تشدید تنش میان تهران و واشنگتن است، افزود: آمریکا به دیگران توصیه می‌کند که از خود خویشتنداری نشان دهند، اما کاملاً در کنار اسرائیل ایستاده است. اگر آمریکا به کاری که تاکنون انجام داده است ادامه دهد، جبهه‌های جدیدی علیه آمریکا گشوده خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: من می‌خواهم هشدار دهم که ادامه کشتار زنان و کودکان سبب خواهد شد تا اوضاع منطقه از کنترل خارج شود. طرف آمریکایی باید تصمیم بگیرد - آیا می‌خواهد جنگ را تشدید کند؟

به گزارش بلومبرگ، حسین امیرعبداللهیان کمتر از یک روز پس از آن این اظهارات را بیان کرد که آمریکا ادعا کرد دو تأسیسات در سوریه مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب ایران را که به ادعای واشنگتن برای حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هدف قرار داده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که مدرکی ندارند که نشان دهد ایران صراحتاً دستور این حملات را داده است اما تهران را برای آن مسئول می‌دانند.

هشدار امیرعبداللهیان درباره باز شدن جبهه جدید علیه آمریکا

ایران هشدار داده است که در صورت گسترش جنگ اسرائیل و حماس، آمریکا در امان نخواهد ماند.

وزیر امورخارجه ایران خاطر نشان کرد: ما نیروهای جدیدی را نه به سوریه و نه به سایر نقاط منطقه اعزام نکرده‌ایم. اما ما فقط تحولات را تماشا نمی‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.

امیرعبداللهیان هشدار داد که تهاجم زمینی عواقب ناگواری برای اسرائیل خواهد داشت.

وی گفت: در این صورت، گشودن جبهه‌های جدید اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و اسرائیل را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهد که نتانیاهو را از اقدامات خود پشیمان می‌کند. [وضعیت] به نقطه انفجار رسیده است. هر چیزی ممکن است و هر جبهه‌ای ممکن است گشوده شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که به حماس توصیه کرده است افراد غیرنظامی را که توسط این گروه در جریان عملیات هفت اکتبر به اسارت گرفته شده‌اند، آزاد کند.

وی با تاکید بر اینکه «گروه‌هایی که در سوریه و عراق نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، مستقل عمل می‌کنند و از تهران راهنمایی دریافت نکرده‌اند» اظهار داشت: آنها هیچ دستور از ما دریافت نمی‌کنند. طرف آمریکایی مدعی است که اینها با ایران مرتبط است اما این گروه‌ها برای خودشان مستقل تصمیم می‌گیرند.