نگرانی‌های صهیونیست‌ها درباره عملیات زمینی چیست؟

 طی چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره ورود نیروهای نظامی صهیونیست به نوار غزه یا افزایش درگیری‌ها در نوار شمالی غزه منتشر شده ‌است. پس از بمباران‌های عظیم جمعه شب گذشته که با ورود برخی نیروهای نظامی صهیونیست به غزه همراه بود، مداخله نیروهای حماس و درگیری شدیدشان با نیروهای صهیونیستی، منجر به بازگشت این نیروها به مرزهای سرزمین‌های اشغالی شد. از آن زمان تاکنون اخبار ضد و نقیض زیادی درباره تلاش صهیونیست‌ها برای ورود به غزه منتشر می‌شود. برخی رسانه‌های صهیونیست ادعا می‌کنند نیروهای‌شان تا 7 کیلومتر در شمال غزه وارد شده‌اند، برخی دیگر این میزان را تنها 3 کیلومتر می‌دانند و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند با وجود بمباران هوایی شدید، باز هم حماس توانسته جلوی ورود سربازان اسرائیل به خاک غزه را بگیرد و اصولا هنوز هیچ نیروی صهیونیستی نتوانسته وارد غزه شود.

رسانه‌های غربی البته در این باره استرس و اضطراب بیشتری دارند، زیرا کشورهای محور مقاومت بارها اعلام کرده‌اند خط قرمزشان ورود نظامیان صهیونیست به نوار غزه است. روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی به این مساله پرداخته و نوشته است با وجود تهدیدات صهیونیست‌ها مبنی بر حمله گسترده زمینی، دامنه این تهاجمات بسیار محدود خواهد بود. نتانیاهو این مرحله از جنگ را «مرحله دوم جنگ با حماس» خوانده است که قرار بوده مراحل بسیار پیچیده‌ای داشته و شامل فاکتورهای گوناگونی از درگیری هوایی، زمینی و دریایی باشد. با وجود اینکه ارتش رژیم صهیونیستی سعی می‌کرد برتری قدرت خود در حملات هوایی را به حداکثر برساند اما ملاحظه اصلی دولت آمریکا و نتانیاهو این بود که تلفات نظامیان در ورود به غزه زیاد نباشد و در عین حال تلاش کنند سایر دشمنان اسرائیل جنگ را توسعه ندهند.

نتانیاهو و ارتش صهیونیستی بر این مبنا انتظار دارند در سطح تاکتیکی، حضور نیروهای زمینی کمتر به ‌معنای پشتیبانی بهتر هوایی از آنها باشد. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفته ‌است: ورود افراد کمتر به غزه باعث می‌شود تلفات کمتری از بین نیروهای اسرائیل وجود داشته ‌باشد، زیرا حماس با آشنایی به منطقه و اقداماتی که در طول سالیان گذشته انجام داده، در مساله شناخت منطقه و اطلاعات، دست برتر را دارد. نیروهای صهیونیست اما برای تلفات ندادن، حاضرند تمام غزه را با خاک یکسان کنند. امیر آویوی، معاون سابق لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گفته ‌است که نیروهای ارتش صهیونیستی، هیچ شانسی برای هدف قرار دادن نظامیان در غزه را از دست نمی‌دهند و در شرایطی که تعداد کمی سرباز وارد مرزهای غزه می‌شوند، با 50 هواپیمای نظامی که بالای سرشان در پرواز است، هر چیزی که جلوی آنها در حال حرکت باشد را نابود می‌کنند! 

این مساله می‌تواند به ویرانی بزرگ در غزه منجر شود اما آیا باعث از بین رفتن حماس که مهم‌ترین هدف دولت نتانیاهو عنوان شده نیز می‌شود؟ مقامات صهیونیست در این باره شک و تردید زیادی دارند، زیرا می‌دانند حماس برای نبردهای شهری آموزش دیده و شبکه عظیمی از تونل‌ها را با عنوان «متروی غزه» بنا کرده که از طریق آنها به جابه‌جایی رزمندگان و سلاح‌های‌شان کمک می‌کند. این گروه همچنین دارای زرادخانه سلاح‌های ضد تانک و بمب‌های دست‌ساز است. 

«عیال هولاتا» که تا اوایل سال جاری رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی بود، اخیرا در گفت‌وگویی گفته ‌است: «تنها چیزی که بدتر از جنگ و نبرد شهری است، نبرد در شهری است که آوار شده ‌است. مکان‌های زیادی در بین آوار‌ها وجود دارد که نیروهای حماس می‌توانند در آنها مخفی شوند و علیه نیروهای ما کمین کنند». وی افزوده ‌است: «زمانی که ارتش اسرائیل متوقف می‌شود و یک جا می‌ایستد، آسیب‌پذیرتر نیز می‌شود. به همین دلیل است که ارتش در هر حمله در حال حرکت آهسته و مداوم است و سعی می‌کند در مکان‌هایی که قرار دارد، سریع دست به کار ایمن‌سازی آن مکان بزند». 

نیروهای ارتش صهیونیستی تلاش دارند دقیق‌ترین عملیات ممکن در طول تاریخ این رژیم را علیه حماس انجام دهند اما نگرانی اصلی آنها درگیر شدن در ۲ جبهه علیه حماس و حزب‌الله لبنان است. از همین رو است که نیروهای پیاده‌نظام این رژیم به ‌صورت تدریجی وارد غزه می‌شوند، زیرا می‌دانند حمله تمام‌عیار به این منطقه برابر با ورود حزب‌الله به این جنگ و گسترده شدن جنگ به ‌سمت لبنان و مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی است. از همین رو رژیم صهیونیستی تلاش دارد با انجام آهسته و تدریجی عملیات، بیشتر نیروهای خود را همچنان در مرزهایش با لبنان نگاه دارد. یک دیپلمات غربی در همین باره گفته ‌است: اتفاقا این کار، برای ارسال پیام به ایران و نیروهای حزب‌الله است که ما به ‌صورت یک‌باره وارد غزه نخواهیم شد. آنها نگران درگیر شدن حزب‌الله هستند و به این وسیله تلاش دارند عملیات خود را «تهاجم زمینی» به غزه ندانند. 

* جنگ طولانی و تدریجی؟

ارتش رژیم صهیونیستی همان‌طور که نتانیاهو نیز پیش از این گفته‌ بود، خود را برای جنگی تدریجی و طولانی آماده می‌کند. ارسال هواپیماهای باری ایالات متحده به سرزمین‌های اشغالی که از هر کدام‌شان تعداد زیادی سلاح برای صهیونیست‌ها تخلیه می‌شود، نشان‌ می‌دهد آنها خود را برای جنگی طولانی‌مدت آماده کرده‌اند. هر قدر این جنگ تدریجی‌تر و طولانی‌تر باشد، محاصره غزه تشدید شده و ذخایر مواد غذایی، آب، سوخت و تجهیزات نظامی سریع‌تر پایان می‌یابد و امکان انجام عملیات گسترده زمینی برای صهیونیست‌ها فراهم‌تر می‌شود. آنها اعتقاد دارند این اقدام باعث می‌شود جبهه‌های دیگری علیه نیروهای صهیونیستی باز نشود و کماکان امکان هدف قرار دادن مردم و نظامیان در غزه وجود داشته‌ باشد. دیپلمات‌های غربی اما اعتقاد دارند نیروهای نظامی صهیونیست بخوبی می‌دانند نمی‌توانند کل حماس را از غزه پاکسازی کنند و تلاش دارند تنها با حجم گسترده‌ای از ویرانی و - اگر شانس بیاورند - تلاش برای آزادسازی برخی از اسرای خود، زمینه را برای اعلام پیروزی خود بر حماس فراهم کنند. نظامیان آمریکایی در این باره معتقدند نتانیاهو و ارتش صهیونیستی هنوز نمی‌دانند هدف نهایی‌شان از حمله به غزه چیست و درباره اینکه دقیقا چه سناریویی را باید دنبال کنند، تردید زیادی دارند. 

نکته مهم در دانستن تاکتیک‌های نظامی صهیونیست‌ها این است که همزمان با فاش شدن این تاکتیک‌ها مواضع کشورهای مسلمان بویژه گروه‌های مقاومت در منطقه نیز باید به‌روز شده و تهدیدات جدی و قاطع‌تری علیه رژیم صهیونیستی و جنایاتش در غزه به کار گرفته شود تا جلوی جنایات بزرگ این رژیم را در منطقه بگیرد. 

نگرانی‌های صهیونیست‌ها درباره عملیات زمینی چیست؟

* زمان برای صهیونیست‌ها کم است

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در این باره معتقد است کابینه جنگ نتانیاهو، اتفاقا مدت زمان بسیار کمتری نسبت به چیزی که فکر می‌کند در اختیار دارد تا به اهدافش در حمله به غزه بیندیشد و تصمیم قطعی در این باره بگیرد. او اعتقاد دارد انتشار تصاویر خرابی‌های بزرگ و کشته شدن غیرنظامیان تأثیر منفی بر زمان در دسترسِ ارتش برای مواجهه با حماس دارد. اولمرت در این باره تأکید کرده است: «زمان بسیار کمتر از چیزی است که کابینه فکر می‌کند. تا حالا آمریکایی‌ها به ما هدیه داده‌اند؛ در آینده به ما دستور خواهند داد».

نوع تحرکات حماس نیز برای نیروهای رژیم صهیونیستی بسیار مرموز و غیرقابل پیش‌بینی  بوده است. نیروهای صهیونیست ادعا می‌کنند بین 3 تا 4 کیلومتر از مرزهای شمالی غزه وارد این منطقه شده و مزارع را پشت‌سر گذاشته‌اند اما تاکنون تحرک زیادی از حماس در عقب راندن آنها مشاهده نشده است. مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که اعتقاد دارند اطلاعات‌شان درباره توان و تجهیزات حماس بسیار اشتباه است، به این فکر افتاده‌اند که احتمالا نیروهای حماس به ‌دنبال اغفال نیروهای صهیونیست هستند و انتظار می‌کشند که آنها وارد مناطق شهری شوند تا بتوانند با حجم بالاتری از عملیات‌های نظامی نامتقارن، از آنها تلفات و تجهیزات نظامی بگیرند. تحلیلگران نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌خوبی به این مساله واقفند که دیگر نمی‌توانند چشم‌انداز و اطلاعات دقیقی از توانایی‌های حماس داشته‌ باشند و سعی دارند با احتیاط بیشتری وارد میدان مبارزه شده و تخمین‌شان از توانایی حماس را راستی‌آزمایی کنند.

ثمانه اکوان