تازه ترین واکنش ظریف به جنایت در غزه

محمد جواد ظریف وزیر سابق خارجه و استاد حقوق و روابط بین الملل امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در نشست «مسأله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل با تأکید بر تحولات اخیر» با اشاره به تفاوت‌های بین نفوذ و حضور در ادبیات سیاست‌خارجه گفت: ایران از مستضعفین دفاع می‌کند ولی  قرار نیست جای آن‌ها بجنگد، ما از حق دفاع می‌کنیم ولی این به معنای لشکرکشی نیست.

وی در ادامه افزود: بهترین دفاع از حق مردم فلسطین این است که اجازه ندهیم اسرائیل در این بازی پیروز شود که بگوید این‌ها دشمن بیگانه و نیروی نیابتی هستند.

تازه ترین واکنش ظریف به جنایت در غزه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نمی‌توان شهرک‌نشینانی که کارشان کشتن فلسطینی‌هاست و مسلح هستند را چون کد ندارند و لباس نظامی نمی‌پوشند، غیرنظامی دانست.

ظریف افزود: تصور کنید عراقی‌ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند، افرادی را ساکن می‌‌کردند. آیا ما باید حقوق آن‌ها را رعایت می‌کردیم؟ این‌ها ابزار اشغالند. ما باید یک استاندارد حاکم بکنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی حقی ندارد. نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام. این دولت اشغالی هرچه می‌کند باطل است.

وی تاکید کرد: ما می‌گوییم اسرائیل شکست خورده چون افسانه شکست‌ناپذیری و افسانه مظلومیت اسرائیل از بین رفته و نشانه‌اش هم جمعیتی که در پاریس و نیویورک به خیابان آمده‌اند.