آمریکا به رژیم صهیونیستی گنبد آهنین اجاره داد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که رژیم اسرائیل تعدادی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را برای یک دوره اولیه ۱۱ ماهه از پنتاگون اجاره کرده و امکان خرید و حفظ آن در پایان مدت اجاره وجود دارد.

این روزنامه به نقل از داگ بوش، رئیس دپارتمان تدارکات ارتش آمریکا نوشت: سکو‌های پرتاب در مرحله ترانزیت هستند و موشک‌های رهگیری وارد اسرائیل شده اند.

بوش با اشاره به اینکه اسرائیل مبلغ کمی بابت این قرارداد پرداخت می‌کند و هیچ سر رسید مشخصی وجود ندارد، افزود: قرارداد اجاره ای، سریع‌ترین راه برای ارسال موشک‌های گنبد آهنین و موشک‌های رهگیر تامیر به اسرائیل در پی حملات حماس در ۷ اکتبر گذشته بوده است.

موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا (JINSA) نیز تأیید کرده است که دولت بایدن در ۲۰ اکتبر، با تصویب ۱۴.۳ میلیارد دلار بودجه اضطراری اضافی، اولین گام را در روند حمایت از تجاوزات رژیم اشغالگر اسرائیل به غزه برداشته است. این در حالی است که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داده است که اگر جنگ در غزه تشدید شده و به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود، گنبد آهنین اسرائیل خود در معرض تهدید حملات موشکی قرار خواهد گرفت.

این خبرگزاری توضیح داد: مانند هر سیستم دفاع هوایی دیگر، سیستم گنبد آهنین نیز به انبار کافی موشک‌های رهگیر وابسته است و اگر حمله بعدی به اندازه کافی بزرگ باشد موشک‌ها می توانند از آن عبور کنند. مقامات آمریکایی نگران احتمال شلیک موشک‌های هدایت‌شونده و نقطه زن حزب‌الله به شهرک‌های اسرائیلی هستند، در حالی که ارتش اسرائیل درگیر جنگی شدید در منطقه پرجمعیت غزه است.