سخنرانی کوبنده رئیسی در نشست ریاض

 با توجه به شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و افزایش حساسیت افکار عمومی جهانی به ویژه ملت‌های اسلامی نسبت به تحولات اخیر در اراضی اشغالی، نشست اضطراری سران کشورهای عربی و اسلامی بعد از ظهر روز شنبه در ریاض برگزار و در بیانیه پایانی آن بر لزوم شکست محاصره علیه غزه و ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری تاکید شد.

سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این نشست ۱۰ پیشنهاد خود را برای حل بحران غزه از جمله توقف بمباران، خروج صهیونیست‌ها از غزه، رفع فوری محاصره، بازگشایی بی قید و شرط گذرگاه رفح و اعزام کاروان‌های حامل اقلام بشردوستانه مطرح کرد.

رئیسی تاکید کرد: اینک خون امت اسلامی به جوش و توده‌های آن به خروش آمده‌اند. همه باید بدانند که امروز در معرض امتحان الهی قرار گرفته‌اند و اگر جلسه امروز سران کشورهای اسلامی هم نتواند در نجات مردم فلسطین اقدام تعیین‌کننده‌ای انجام دهد بر ناامیدی ملت‌ها از دولت‌ها و بی‌تابی آنها در دفاع از فلسطین افزوده می‌شود و ممکن است خود دست به کار می‌شوند.

رییس‌جمهور ایران پس از اعلام پیشنهاداتش در این نشست خاطرنشان کرد: اینها همه راهکارهای فوری و کوتاه مدت است. اما راه حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی» است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه سخنرانی رییس‌جمهور ایران در نشست مشترک سران کشورهای اسلامی و عربی که در ریاض برگزار شد عملیاتی و کوبنده بود، گفت: متاسفانه سایر رهبرهای کشورهای اسلامی در این نشست در سخنرانی خود به یک گفتمان انشائی و غیر عملیاتی بسنده کردند و این مسئله باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی در استمرار جنایت‌های خود علیه مردم غزه و فلسطین جدی‌تر شود.

وی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در نشست و ارائه ۱۰ پیشنهاد از سوی وی برای حل بحران فلسطین و توقف فوری جنگ در این منطقه تصریح کرد: سخنان روز گذشته رییس‌جمهور مورد توجه رسانه‌های منطقه و جهان عرب قرار گرفت و شاخص‌ترین سخنرانی روز گذشته در این نشست سخنرانی آقای رئیسی بود.

هانی‌زاده گفت: این پیشنهادات موثر و تاثیر گذار بوده است، اما متاسفانه روز گذشته بار دیگر اثبات شد که دیگر رهبران کشورهای اسلامی هیچ گونه اراده جدی برای تقابل با رژیم صهیونیستی و برخورد با جنایت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین که با حمایت آمریکا انجام می‌شود ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت پس از سخنرانی رییس‌جمهور ایران در این اجلاس سران کشورهای اسلامی کمیته تحقیقی را برای بررسی تحولات غزه تشکیل می‌دادند و هیاتی را به این منطقه اعزام می‌کردند، گفت: متاسفانه این کنفرانس فقط به صدور بیانیه‌ای در محکوم کردن رژیم صهیونیستی بسنده کرد. در حالیکه پیشنهادات ایران برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین عملیاتی بود ولی ما مثل گذشته بار دیگر مشاهده کردیم که اراده جدی از سوی سران برخی از کشورهای اسلامی برای حل این بحران وجود ندارد.

هانی زاده با تاکید بر اینکه خروجی نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض قابل قبول نیست، گفت: این انتظار وجود داشت که یک ارتش مشترک از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی شکل بگیرد ولی چنین اتفاقی نیفتاد.

سخنرانی رئیسی در نشست ریاض کوبنده بود

هانی زاده تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی در یک جبهه قرار گرفته‌اند و واشنگتن یک پل هوایی صرفا برای ارسال کمک نظامی از آمریکا به سمت رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است و در مقابل این موضوع این انتظار وجود داشت که از سوی کشورهای اسلامی نیز جبهه واحدی برای حمایت از غزه تشکیل شود ولی این اتفاق رخ نداد.

هانی زاده با تاکید بر اینکه ایران روز گذشته در این اجلاس با پیشنهاداتی که مطرح کرد ثابت کرد که به دنبال راهکار عملیاتی برای حل مسئله فلسطین و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، گفت: متاسفانه سران دیگر کشورهای اسلامی که در این نشست صحبت کردند راهکار عملیاتی خاصی ارائه نداده‌اند و در واقع اقدام به ارائه یک گفتمان انشائی و غیر عملیاتی کرده‌اند و این مسئله باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی با جدیت بیشتری به جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین ادامه دهند.

وی در پایان گفت: همانطور که اشاره کردم سخنرانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و پیشنهادات مطرح شده در این نشست از سوی ایشان عملیاتی و فوق‌العاده بود و توجه رسانه‌ها و افکار عمومی منطقه را نیز به خود جلب کرد.