قالیباف: در جامعه نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی هستیم

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: موضوع کتاب و کتابخانه موضوعی بسیار مهم ریشه‌دار و اساسی است. به همه کتابداران و همه دغدغه مندان این عرصه  وآنهایی که در تولید و نشر کتاب چه آنهایی که در کتابخوانی و توزیع فرهنگ کتابخوانی در کشور تلاش می‌کنند از همه آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود:کمتر جمع‌هایی داریم که ما مردها فرصت‌ها را به خانم‌ها داده باشیم. وقتی بالای تریبون آمدم، دیدم جمع خانم‌ها از آقایان بیشتر است. طبیعتاً حضور خانم‌هاست که چنین خلاقیت‌هایی را هم به دنبال دارد. إن‌شاءالله که ما مسئولان قدر بانوان کشورمان و ظرفیت‌های مغفول را به‌درستی در زمینه‌های مختلف بشناسیم و فرصت‌ها را برای ایشان فراهم کنیم. به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی. بدون شک اگر حوزۀ کتابخوانی را با محور خانواده تقویت کنیم، نقش مهم بانوان را خواهیم دید.  

قالیباف اظهار داشت: موضوع تحول در کشور بسیار مهم است ما نتوانستیم آن تحول را در بخش‌های مختلف کشور مثلاً در حوزه حکمرانی  فرهنگ و اقتصاد به وجود بیاوریم. از کجا و چگونه باید به وجود بیاریم . چه زمانی می‌خواهیم به این موضوع جامعه عمل بپوشانیم. همه ما در این روزها بحثمان اقتصاد و فرهنگ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقتصاد بسیار مهم است اما اگر بخواهیم این تحول را در اقتصاد انجام دهیم از کجا باید شروع کنیم بنده معتقد هستم مهم‌ترین جایی که باید به آن توجه کنیم مردم هستند جامعه ما است. اگر بخواهیم این تحول در مسئولین ما هم اتفاق بیفتد جامعه است که می‌تواند آن را آغازکند مطالبه کند و پیش ببرد.

وی گفت: بیش از هر چیزی در جامعه نیازمند عقلانیت عمومی و فرهنگ عمومی هستیم حتی اگر مخالفین و منتقدین جدی هم داریم  آنها هم اگر مبتنی بر دانش، مهارت و اندیشه با ما مخالفت و انتقاد کنند برای ما خیلی بهتر است کسانی است که با ما همراهی کنند و مجهز به دانش و باورهای عقلانی نباشند.

قالیباف: در جامعه نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی هستیم

قالیباف اظهار داشت: اگر توانستیم در جامعه عقلانیت و فرهنگ عمومی را  بستر سازی کنیم و پیش ببریم رشد و حیات اجتماعی اتفاق می‌افتد و اینجاست که سرمایه‌های اجتماعی تولید می‌شود. هر مجموعه‌ای و در هر سطح و کارکردی مگر می‌تواند بدون سرمایه اجتماعی کار خود را پیش ببرد این‌ها هستند که این سرمایه اجتماعی را تولید می‌کنند.

وی افزود: اعتماد که مهم‌ترین سرمایه اجتماعی از همین بستر عقلانیت و فرهنگ عمومی اتفاق می‌افتد. اولویت اول برای حل مشکلات اقتصادی توجه به این فرهنگ سازی و این نگاه است.