دروغ ترامپ علیه ایران لو رفت/ ترامپ چه دروغی گفت؟

روزنامه واشنگتن پست آمریکا ادعا‌های اخیر ترامپ درباره دو موضوع سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران و حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد را بررسی کرده و هر دو روایت ترامپ از وقایع را دروغ و خلاف واقع دانسته است.

ترامپ اخیرا در سخنانی شده حمله ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق از قبل از سوی مقامات ایران با او برنامه ریزی شده بوده و قرار بوده موشک‌ها به اهدافی موثری نخورد و ما هم واکنشی نشان ندهیم.

او مدعی شده پیش از حمله از مقامات ایران با او تماس گرفتند و گفتند موشک‌های دقیقی به اهدافی غیرموثر می‌زنیم تا انتقام گرفته باشیم و شما هم پاسخی ندهید. بنا به مدعای ترامپ آن‌ها ۱۸ موشک شلیک کردند که ۵ موشک در هوا منفجر شده و بقیه نیز در اطراف پایگاه عین الاسد فرود آمد که هیچ تلفات و خساراتی نداشت.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در واکنش به ادعای ترامپ حقایق و اسناد و مدارک موجود را از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد بررسی کرده و نوشته است:

اولین واکنش جنجالی دونالد ترامپ درباره رفتن به زندان

بنا به گفته عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وفت عراق، او پس از نیمه شب (حمله) هشداری از ایران دریافت کرده است که واکنش ایران به ترور سردارسلیمانی در شرف آغاز است. سخنگوی وی در آن زمان گفت که به او گفته شده بود که ایران فقط مکان‌هایی را هدف قرار می‌دهد که نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، اما در این پیام مکان‌ها مشخص نشده بود.

در همین حال، اطلاعات نظامی ایالات متحده نظاره گر ایران بود که موشک هایش را با سوخت مایع پر می‌کرد و فرض بر این شد که هدف به احتمال زیاد یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق خواهد بود.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده وقت سنتکام، منتظر ماند تا از طریق آخرین عکس‌های ماهواره‌ای مطمئن شود که ایران موشک‌های خود را به روی هدف قفل کرده است، قبل از اینکه به حدود نیمی از ۲ هزار سرباز آمریکایی دستور تخلیه پایگاه عین الاسد را بدهد.

طبق گزارش تفصیلی و مستند شبکه سی بی اس نیوز آمریکا از شب حادثه، نیرو‌های آمریکایی بر اساس سن تقسیم شدند و به مسن‌ترین آن‌ها دستور داده شد که برای دفاع از پایگاه باقی بمانند.

اولین موشک در ساعت ۱:۳۴ بامداد روز حمله (۸ دی ماه ۱۳۹۸) و کمتر از ۹۰ دقیقه پس از دریافت پیام ایران از سوی عادل عبدالمهدی، به پایگاه عین الاسد اصابت کرد.

این رگبار حملات موشکی ایران ۸۰ دقیقه طول کشید و ۱۱ موشک از ۱۶ موشک به پایگاه اصابت کرد. به طور معجزه آسایی، هیچ کس کشته نشد -، اما مک کنزی به سی بی اس نیوز آمریکا گفت که اگر دستور تخلیه سریع پایگاه را صادر نمی‌کرد، ۱۰۰ تا ۱۵۰ آمریکایی کشته یا زخمی شده و ۲۰ تا ۳۰ هواپیما منهدم می‌شدند. (یک پیمانکار آمریکایی در حین پناه گرفتن در محل دچار حمله قلبی مرگبار شد.)

ترامپ در ابتدا به این واقعیت می‌بالید که هیچ کس در حمله موشکی ایران کشته نشده است، اما در نهایت مشخص شد که ۱۱۰ سرباز دچار آسیب‌های مغزی شده اند که ۳۵ نفر از آن‌ها برای معالجه به آلمان و ایالات متحده فرستاده شدند. ترامپ این جراحات خفیف را "سر درد" عنوان کرد و گفت خیلی جدی نیست.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: ترامپ ۲ ادعای دروغ در مصاحبه اخیر خود مطرح کرد نخست اینکه او ادعا کرد که پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به عراق ضربه زد، اما در واقع حمله را لغو کرد و دستیارانش را شوکه کرد.

او همچنین تاکید می‌کند که ایران شخصا به او هشدار داده است که به یک پایگاه آمریکایی حمله خواهد کرد و موشک‌ها را به اطراف پایگاه خواهد زد.

این ادعای ترامپ مزخرف است، در واقع ایران یک هشدار مبهم بدون معرفی هدف حمله به نخست وزیر عراق داده بود و بیشتر موشک‌ها هم به داخل پایگاه اصابت کردند. هیچ کس کشته نشد، اما این بیشتر نتیجه یک تخلیه خوب برنامه ریزی شده بود تا برنامه ریزی ایران برای نبود تلفات.

واشنگتن پست همچنین به دیدار شینزو آبه نخست وزیر وقت ژاپن با رهبر ایران در تهران در همان سال حمله موشکی ایران به عین الاسد اشاره کرده و ادعای ترامپ درباره تماس مقامات ایرانی با او را با استناد به اظهارات آیت الله خامنه‌ای در دیدار با نخست وزیر ژاپن که حاوی پیامی از سوی ترامپ برای او بود، رد کرده و نوشت، وقتی رهبر ایران به قاصد ترامپ گفت که هیچ علاقه‌ای به پیام ترامپ ندارد و حتی ترامپ را شایسته مخاطب قرار دادن نمی‌داند، چطور ممکن است مقامات ایرانی با ترامپ تماس گرفته و حمله به پایگاه موشکی عین الاسد را با او هماهنک کرده باشند!