حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: طوفان الاقصی موجب مرگ مغزی رژیم جعلی صهیونیستی شد

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران پیش از ظهر امروز (25 آبان‌ماه) در خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: به حضور شما برادران و خواهران گرانقدر ملت عزیز و بزرگوار و به ارواح مطهر شهدای مظلوم و اقتدار آفرین غزه قهرمان و مقاوم، کودکان، زنان، جوانان و مردانی که مجاهدت در راه خدا و دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را در این عصر و زمان در اوج شکوه و عظمت به نمایش گذاشتند، درود می‌فرستم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به بیست و چهارم آبان ماه سالروز ارتحال علامه طباطبایی فقیه، فیلسوف، عارف و مفسر برجسته تاریخ اسلام، بیان کرد: در آغاز خطبه لازم می‌دانم از ریاست و اعضای محترم و معزز ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی از این جایگاه تقدیر و تشکر نمایم.

وی، گفت: خطبه نخست را با الهام از خطبه متقی به بازخوانی ابعاد گوناگون این شخصیت در تراز مدرسه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص می‌دهم. این مردان بزرگ و شخصیت‌های تاریخ ساز و تحول آفرین در عرصه پژوهش و تحقیق و دانش تربیت یافتگان مدرسه قرآن کریم، پیامبر عظیم القدر اسلام و اهل بیت او هستند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: او با الهام از اندیشه ژرف و تفکر قرآنی خویش در محضر قرآن کریم و پیامبر اعظم و خاندان علم، عصمت و طهارت حضور یافت و شخصیت انسانی، علمی، قرآنی و ملکوتی او شکل گرفت و به معنای واقعی کلمه، جان و روح او از کلمه «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» سیراب شده بود و در پرتوی عالی‌ترین حیات عقلانی، علمی و برهانی قدم برمی‌داشت.

وی ادامه داد: او با آراستگی به عالی‌ترین مدارج ایمان و عمل صالح قله‌های رفیع تقوا را فتح کرد و مرزهای دانش، علم و معرفت را درنوردید. این عالم بزرگوار و شخصیت‌های در تراز او، ترجمان روشنی از خطبه متقین «از خطبه‌های مشهور امیر مؤمنان علی (ع)» هستند. طبق این خطبه، دانش آموختگان در مدرسه قرآن، پیامبر عظیم القدر اسلام و خاندان عصمت و طهارت آراسته به فضائل هستند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، با اشاره به ابعاد شخصیتی انسان‌های متقی، بیان کرد: منطق برهانی، سخن و قول سدید، اندیشه مبتنی بر اصول و مبانی مستحکم، میانه‌رو و معتدل، اعتدال تمام زوایای آشکار و پنهان زندگی چنین انسانی را فرا گرفته است و در این قله رفیع از کمال در اوج تواضع و فروتنی، عالی‌ترین مرتبه عبودیت و بندگی قرار دارند و دیده از آنچه خدا نمی‌پسندد، پوشیده‌اند.

وی ادامه داد:ک آن‌ها عالی‌ترین سطوح طهارت در اندیشه و اخلاق و رفتار را به نمایش گذارده‌اند، این عالی‌ترین ویژگی این مردان الهی است.

خطیب موقت جمعه تهران، با اشاره به سجایا و ویژگی‌های علامه طباطبایی، بیان کرد: حضرت آیت الله مرعشی نجفی در تبیین ابعاد شخصیت این حکیم الهی به این نکته اشاره می‌کنند که او در رفتار و سجایای اخلاقی مربی انسان‌ها بود و پیش از آن که کلام و قلم او راه را برای هدایت افراد جامعه هموار کند، رفتار او مربی انسان‌ها بود.

وی افزود: شخصیت‌هایی مانند امام بزرگوار و حضرت آیت الله بهجت، مردانی که شما شاهد بودید و حیات الهی آن‌ها را رصد کردید، فرزانگان تربیت یافته در مدرسه قرآن و اهل بیت هستند. شهید بزرگوار آیت الله مطهری، آیت الله شهید بهشتی شهید متفکر برجسته انقلاب اسلامی، آیت الله مصباح یزدی فیلسوف و حکیم برجسته حوزه علمیه قم و جهان تشیع از شاگردان برجسته علامه طباطبایی هستند. این شخصیت‌ها در پرتو این چهره برجسته آراسته به فضائل، دانش و معرفت تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، در ادامه سخنان خود در خطبه اول با اشاره به خطبه متقین، تصریح کرد: حضرت علی (ع) در خطبه متقین بیش از ۵ بار و در ۵ فراز، به ویژگی دانش پژوهی، آراستگی به دانش و سلوک برآمده از علم و پیوند علم با فضائل اخلاقی در جان و روح متقین اشاره می‌کنند.

وی ادامه داد: مقوله علم و دانش که این ستارگان پرفروغ جهان اسلام نماد علم، معرفت، پژوهش و تحقیق هستند، برجسته‌ترین مقوله در خطبه متقین است. آن‌ها گوش خود را صرف کسب دانش سودمند کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به جوانان و نوجوانان حاضر در نماز جمعه، اظهار کرد: جوانان عزیز در هفته‌ای که به نام کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است، قرار داریم. این که می‌بینید سکاندار هوشمند انقلاب اسلامی بر توسعه علمی کشور، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم تاکید دارند، این از متن آموزه‌های قرآن و عترت اخذ شده است. آن هم علم سودمند علم مورد نیاز فرد و جامعه و خانواده.

وی افزود: این شخصیت‌های برجسته از تمام ساعات و لحظات عمر خویش برای فراگیری دانش و آراستگی به علم بهره می‌گرفتند. فرزند علامه طباطبایی می‌فرمایند؛«بیش از ۱۲ تا ۱۳ ساعت از ساعات شبانه روز همواره به دانش، پژوهش و تحقیق اختصاص داشت و روز تعطیل علامه طباطبایی فقط روز عاشورا بود.»

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، بیان کرد: اگر تاریخ تفسیر قرآن کریم را به دو دوران یعنی قبل از تفسیر المیزان و دوران پس از تفسیر المیزان تقسیم کرده‌اند، این به جایگاه و احترام به دانش، علم، پژوهش و تحقیق باز می‌گردد. اگر در مدرسه علامه طباطبایی بهترین شخصیت‌ها تربیت می‌شوند و شاگردان تراز تحول آفرین در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی تقدیم می‌کند به جهت برخورداری از خصیصه برجسته دلباختگی به علم، دانش، پژوهش و تحقیق است.

وی با اشاره به تفسیر المیزان، ادامه داد: تفسیر المیزان یک دایره المعارف بزرگ اسلامی است که مسائل پیچیده علمی، فلسفی، کلامی، عرفانی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را با الهام از آیات نورانی قرآن و مدرسه وحی و با زیباترین بیان، عنوان کرده و اندیشه ناب مدرسه اهل بیت علیهم السلام را فراروی جامعه امروز و فردا قرار داده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران، با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی علامه طباطبایی، گفت: ثمره تلاش، عزم و اراده استوار علامه طباطبایی آن است که رهبر معظم و عالیقدر انقلاب اسلامی در خصوص ایشان می‌فرمایند؛ «او یک پدیده بی‌نظیر در جهان اسلام و عالم تشیع است.»

وی افزود: امیدوارم دست‌اندرکاران توسعه علمی کشور؛ دو نهاد مهم وزارت علوم و بهداشت از تمام ظرفیت خود برای ارتقای بنیه علمی و آراستگی به خصایل و فضایل عالی انسانی بهره بگیرند و آموزش و پرورش کشور که مسئولیت ساخت شخصیت فرزندان این سرزمین را عهده دار است با الهام از آموزه‌های وحیانی و همت آموزگاران و اساتید دلسوز عالم و خدوم راه را برای تحول در افقی برتر از امروز در عرصه‌های علمی، فکری و اخلاقی جامعه هموار کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان با رهبر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: طی روزهای گذشته رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی با ایشان، به مقوله انتخابات و ضرورت فراهم آوردن زمینه مشارکت پرشور مردم اشاره فرمودند. البته معظم‌له در آغاز سال جاری نیز به چهار راهبرد امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات پرداختند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه مشارکت در انتخابات از آشکارترین نوع مشارکت سیاسی در جوامع مردم سالار و مورد اراده ملت برای تعیین سرنوشت جمعی و سیاسی خود است، افزود: مشارکت گسترده سیاسی شهروندان، گروه‌ها و احزاب در انتخابات نقش تعیین کننده‌ای در تحکیم پیوند دولت و ملت و گردش نخبگانی و جابجایی قدرت ایفا می‌کند و مهم‌ترین ابزار تجلی اراده و حاکمیت ملت است.

وی گفت: رقابت سیاسی از مهم‌ترین عوامل افزایش مشارکت و حضور فعال در کنار صندوق‌های رای است. با نگاه به این مهم، رقابت پیش نیاز مشارکت پرشور است که رهبری معظم در دیدار اخیر اعضای شورای محترم نگهبان بر آن تاکید فرمودند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به مقاومت فلسطینیان در مقابل صهیونیست‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ روز از مقاومت اقتدار آفرین مردم غزه می‌گذرد. فلسطین پاره تن اسلام و غزه پاره تن فلسطین است. خدای بزرگ امام موسی صدر را در جایگاهی که زیبنده اوست مقرب دارد، این مرد تحول آفرین می‌فرمود؛«ما اسرائیل را شر مطلق می‌دانیم.»

وی افزود: من در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناک‌تر از این رژیم نمی‌شناسم. شکل‌گیری و ماندگاری این نهاد و این رژیم کودک‌کش به حمایت کامل و تمام عیار سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکاست.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به توطئه انگلیس برای شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: بر اساس پروژه انگلیسی و اعلامیه غیرقانونی بالفور در سال ۱۹۱۹ میلادی زمینه تولد این رژیم منحوس فراهم شد و با مدیریت انگلستان و در نهایت، آمریکا در سال ۱۹۴۸ میلادی تولد نامشروع او شکل گرفت.

امام جمعه موقت تهران، ادامه داد: این رژیم در طول حدود ۷۰ سال با کشتار و قتل‌عام مسلمانان و مسیحیان و اشغالگری و تجاوز سرزمین مظلوم فلسطین را تصرف کرد و با حمایت قدرت‌های غربی و ایالات متحده تا امروز حیات ننگین متزلزل و عنکبوتی او ادامه داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه رژیم اشغالگر یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و عوامل بحران‌زا در منطقه خاورمیانه، جهان اسلام و جامعه جهانی بوده است، عنوان کرد: با پیروزی شگفت انگیز و غرور آفرین اطلاعاتی و نظامی مجاهدان فلسطینی در عملیات طوفان الاقصی، هیمنه اطلاعاتی، نظامی، دفاعی و امنیتی این رژیم جعلی فروپاشید و به معنای واقعی کامل کلمه گرفتار مرگ مغزی شد.