بمب اتم و ایران همچون دو خط موازی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با انتشار دو گزارش درباره راستی آزمایی اجرای توافق سال ۹۴ و توافقنامه پادمان ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲۲ برابر محدودیت مجاز در برجام رسیده است.

به گزارش افکارنیوز، همین موضوع باعث شد دشمنان جمهوری اسلامی تمرکز خود را بر این موضوع بگذارند که ایران به دنیال سلاح هسته ای است

گزارش محرمانه  آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا می کند که کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۸ اکتبر ۴۴۸۶.۸ کیلوگرم (۹۸۹۱.۷ پوند) برآورد شده که ۶۹۳.۱ کیلوگرم نسبت به اوت افزایش یافته است.

این در حالی است که بر اساس توافق سال ۹۴ حد مجاز برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده است.

اما ایران پس از آنکه آمریکایی ها یکجانبه از برجام خارج شدند و اروپایی ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند اعلام کرد که گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش بر خواهد داشت.

همان زمان ایران اعلام کرد که این تصمیمات برای افزایش غنی سازی می تواند کاهش یابد آن هم در صورتی که طرف غربی به تعهدات خود عمل کند.

از سوی دیگر در گزارش دوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ادعاها درباره عدم پیشرفت در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی تکرار شده است.

این در حالی است که این ادعاهای سیاسی برای بار نخست توسط رژیم صهیونیستی و شخص نخست وزیر این رژیم جعلی مطرح شد و بعد از آن رسانه های غربی و مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی به گزارش آژانس انرژی اتمی دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران اما همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت داد که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه داد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

تسلیحات هسته ای هیچگاه در دکترین دفاعی و مشروع ایران جایگاهی ندارد

ابراهیم عزیزی از نمایندگان مجلس در رابطه با ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ذخیره اورانیوم ایران در صورت خلوص برای ۳ بمب کافیست، گفت: ایران بارها اعلام کرده که آژانس از مسیر حرف های خودش دور شده و با رویکردهای سیاسی نسبت به فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران می پردازد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع مدیران این نهاد بین المللی مبتنی بر سیاست ها و دیدگاه های غربی از جمله ایالات متحده حرکت کرده و گزارش های خودش را تنظیم و تدوین می کند؛ بر این اساس با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند بدون اجازه غربی ها تصمیم گیری داشته باشد، شاهد تهیه گزارش های مغرضانه ای علیه تهران هستیم.

وی ادامه داد: در این میان باید به سران کشورهای غربی و مدیران این نهاد تاکید کرد که جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی و قوانین بین المللی اقدام می کند؛ در واقع ایران همواره متعهد به مقررات بوده و هیچگاه درصدد دستیابی به تسلیحات هسته ای نبوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین باید یادآور شد تسلیحات هسته ای هیچگاه در دکترین دفاعی و مشروع ایران جایگاه نداشته و در این راستا بارها اعلام شده که دستیابی به این سلاح ضدبشری، حرام شرعی است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک از دیگر اهداف طرح این موضوع در شرایط کنونی، می تواند ایجاد انحراف در میان افکار عمومی دنیا باشد زیرا این روزها شاهد کشتار و جنایت در غزه هستیم و کشورهای غربی می خواهند از هر طریقی این موضوع را به حاشیه ببرند.

دوربین های نظارتی آژانس فعالیت های هسته ای ایران را رصد می کنند

از سوی دیگر حسین نوش آبادی نیز در رابطه با ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه هیچ پیشرفتی با ایران حاصل نشده است، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس نیاز داخلی اقدام به غنی سازی کرده و این موضوع به مقامات آژانس رسما اعلام شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: : بنابراین این نهاد بین المللی نمی تواند ادعا کند که ایران درصدد تولید جنگ افزارهای هسته ای و تسلیحات اتمی بوده زیرا میزان غنی سازی رخ داده کاملا مشخص است.

وی با اشاره به اینکه دوربین های نظارتی آژانس همواره فعالیت های هسته ای کشورمان را بررسی و پایش می کنند، ادامه داد: هر چند بر اساس توافق های صورت گرفته قرار شد دوربین های نظارتی افزایش یابند و کشورمان این مهم را داوطلبانه اجرایی کند اما پس از بدعهدی های کشورهای غربی و عدم تحقق وعده های این کشورها، چه ضرورتی وجود دارد که این رویه داوطلبانه ادامه یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان باید یادآور شد همواره حرف و حدیث درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از سوی کشورهای غربی وجود داشته و این بار اول نیست اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید پاسخگو باشد چرا گزارش های فصلی و حتی محرمانه این نهاد، از طریق رسانه های غربی درز یابد و منتشر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید پاسخ دهد چرا پرونده های ادعایی علیه تهران را مختومه نمی کند و علی رغم همکاری های جمهوری اسلامی، همچنان درصدد بهانه تراشی است.

ایران به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند است

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند هستیم و ایران در زمینه انجام تعهدات و مسؤولیت‌های خود در ارتباط با آژانس هیچگاه کوتاهی نکرده و در مقابل آژانس هم باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند. درباره وضعیت نظارت‌ها و مراقبت‌ها سازمان انرژی اتمی در هر زمان نیاز بود اطلاعات را منتشر می‌‌کند. همکاری ایران و آژانس مستمر است و وقفه‌ای در این خصوص ایجاد نشده و این همکاری‌ها ادامه دارد.

گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی باعث شد بسیاری رسانه های غربی در دشمنی با ایران هشدار ساخت بمب اتم دهند اما ایران ثابت کرده به مقررات آژانس همواره پایبند و  با شفافیت عمل کرده و بمب اتم جایگاهی در دکترین جمهوری اسلامی ندارد.

در واقع بمب اتم و جمهوری اسلامی ایران مانند دو خط موازی هستند که هیچگاه به هم نمی رسند زیرا از نظر شرعی این نوع بمب بر اساس اعلام رهبر معظم انقلاب حرام و هیچگاه کشورمان به دنبال بمب اتم نبوده است.