به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عمر تاش پینار نویسنده و تحلیلگر روزنامه صباح ترکیه در مقاله امروز خود به تجزیه و تحلیل دلایل عدم حمله نظامی آمریکا به سوریه پرداخت و نوشت اوباما رئیس جمهور آمریکا به سه دلیل عمده تمایلی به حمله به سوریه از خود نشان نمیدهد.

تاش پینار نوشت برخی تحلیل گران می‌گویند اوباما به دلیل نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مخالف عملیات نظامی علیه سوریه است. وی افزود شاید این برهان درست باشد، اما سوال این است که اگر این انتخابات تا این حد نزدیک نبود، آیا اوباما به سوریه حمله می‌کرد.

تاش پینار با دادن پاسخ منفی به این سوال تصریح کرد که اوباما باز هم تمایلی به حمله به سوریه از خود نشان نمی داد. وی سه دلیل عمده برای این امر مطرح کرد.

تاش پینار تصریح کرد دلیل اول این امر، بیزاری مردم آمریکا و حتی دولتمردان آمریکایی از خاورمیانه و جهان اسلام است. وی افزود در پنج سال گذشته افکارعمومی آمریکا بیش از هر چیز به مشکلات اقتصادی در داخل کشورشان متمرکز شده اند و در حالی که از عراق خارج شده و از افغانستان نیز در حال خارج شدن هستند، همه آمریکایی ها خواهان رهایی از جغرافیای جهان اسلام شده اند.

این تحلیلگر ترکیه خاطرنشان کرد کما اینکه آمریکا مهم ترین تهدید اقتصادی و ژئوپلتیک علیه خود را نه از جانب خاورمیانه، بلکه از جانب آسیا می داند و در این راستا از ابرقدرت چین هراس دارد و به همین دلیل می توان گفت در حساب و کتاب های آمریکا در مورد تهدیدات خارجی، نقطه ثقل این تهدیدات را به سوی آسیا متمایل کرده است.

تاش پینار دلیل دوم اجتناب آمریکا از حمله نظامی به سوریه را عدم تحقق شرایط مشابه لیبی در سوریه دانست و نوشت در اینجا مسئله اصلی نفت نیست. وی افزود اوباما به مسئله مشروعیت اقدامات خود اهمیت زیادی قائل است و در اینجا نمی خواهد علیرغم روسیه و چین وارد عمل شود.

تاش پینار در ادامه نوشت اما دلیل سوم عدم تمایل حمله نظامی آمریکا به سوریه، بحثایران است. اوباما به خوبی می داند که در حمله به سوریه ریسک درگیری نظامی با ایران را در پی دارد.

وی افزود سوریه از لحاظ موازنه بین شیعه و سنی و قطب بندی بین این دو بسیار حائز اهمیت است و از این منظر کلیه دینامیک های حاکم بر لبنان در مورد سوریه نیز صادق است و از دیدگاه آمریکا سوریه از همین لحاظ از مثال های لیبی، مصر و تونس و سایرین متمایز تلقی می شود.

لذا آمریکا همانگونه که در مورد بحرین برخورد دوگانه اعمال می کند در مورد سوریه نیز به لحاظ موازنه های ژئو پلتیک و ژئو استراتژیک در شرایط دشواری قرار گرفته است.

این تحلیلگر ترکیه‌ای تصریح کرد که در نتیجه آمریکا نمی خواهد در خاورمیانه با ایران درگیر شد. اسرائیل هم نمی خواهد گامی بردارد که موازنه استراتژیک بین ایران و عربستان سعودی را برهم زند.

لذا میتوان گفت حتی اگر در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری نزدیک نبود، اوباما ترجیح می داد در مورد سوریه به همین صورت واکنش غیرفعال نشان دهد.