مکران، گنج فراموش‌شده در توسعه دریامحور

ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی طی روزهای گذشته، نقطه عطفی در پیشبرد هدف مهم و متعالی استفاده از دریا برای تبدیل کشورمان به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهانی بود که از سطح بالای اهمیت حوزه دریا در این مهم برای کشور حکایت دارد.

سیاست‌های کلی توسعه دریامحور بر چند بخش اصلی نظیر آموزش، توسعه سواحل و کرانه‌ها و البته امنیت متمرکز است که باید نسبت به آنها توجه جدی داشت.

این سیاست‌ها پس از برگزاری جلسات مستمر، بررسی‌های کارشناسانه طولانی و پیگیرانه با دقت زیادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدنظر قرار گرفت و پس از آن به تأیید فرمانده معزز کل قوا رسید و از سوی معظم‌له ابلاغ شد. بنابراین در جهت اجرای هرچه بهتر این دستورات، باید سازمان‌های مختلف ذیل سیاست‌های کلی توسعه دریامحور برنامه‌های اجرایی خود را تدوین کنند و کار را پیش ببرند.

در این مسیر، علاوه بر همت و تلاش تمام سازمان‌ها، در گام نخست باید سازمان‌های دریایی کنار یکدیگر قرار بگیرند و خارج از فضای بروکراسی اداری، اصل قضیه را پیش ببرند و با هم‌افزایی و کمک به یکدیگر شرایط را برای تحقق سیاست‌های ابلاغی، فراهم کنند تا اتفاق مبارکی رخ دهد.

یقیناً یکی از مهم‌ترین مسائل در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، انسجام، همدلی و هم‌افزایی است و از آنجا که در دولت سیزدهم، همسو با سیاست‌های ابلاغی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای عمل می‌کند، امیدواریم با هم‌افزایی و تلاش مضاعف در صورت تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ضعف‌های گذشته نیز جبران شود.

برای تحقق این مهم، تمام سازمان‌های مرتبط باید بر اساس یک دستورالعمل، طرح و برنامه مشخص توسط دولت مدیریت، راهبری و هدایت شوند تا بتوان به تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور سرعت بخشید و با روحیه جهادی و انقلابی در این زمینه گامی بلند برداشت؛ اتفاقی که به طور حتم شدنی خواهد بود و دور از دسترس نیست.

در این میان، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که یکی از پرچمداران تحقق این هدف متعالی است، از سال‌ها قبل گام‌های بزرگی برای برگرداندن نقش دریا به عنوان یک مولفه اقتدارآفرین در آینده درخشان کشور برداشته است.

امنیت از مهم‌ترین بخش‌های ناظر بر این سیاست‌هاست که تبلور آن را می‌توان در طول ۲ دهه اخیر در جریان اعزام ناوگروه‌ها به اقیانوس‌ها و دریاهای دوردست به وضوح دید که درخشان‌ترین مصداق آن را در ماموریت ناوگروه 86 در سفر به دور کره زمین مشاهده کردیم.

نیروی دریایی ارتش تبدیل شدن به یک نیروی موثر و قدرتمند در آب‌های دور را از ۲ مسیر اصلی دنبال می‌کند؛ نخست تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی که مصادیق آن را امروز به وفور در میان افسران و درجه‌داران جوان حاضر در بدنه نداجا می‌توان دید؛ همان‌هایی که مهم‌ترین ماموریت‌های دریایی سال‌های اخیر را به بهترین شکل فرماندهی و اجرا کردند.

مکران، گنج فراموش‌شده در توسعه دریامحور

دوم توجه به تجهیزات و سامانه‌های مدرن و به‌روز با تکیه بر توان داخلی است که به‌واسطه آن امروز همه نیازهای این نیروی «تجهیزات‌محور» به دست متخصصان توانمند کشورمان تامین می‌شود. در این بین، اهمیت توجه به منطقه مهم، استراتژیک و البته فراموش شده مکران که رهبر انقلاب از آن با عنوان «گنج پنهان» نام بردند باید یکی دیگر از برنامه‌های مهم در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای مسؤول باشد. از طرف دیگر، طبق لایحه برنامه هفتم توسعه قرار است سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی از ۲ به ۶ درصد افزایش یابد؛ پس یکی از لوازم آن، سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های سواحل مکران از نظر ایجاد بنادر بزرگ، راه‌های مواصلاتی جاده، ریل و حتی فرودگاه و خطوط دریایی، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی، گردشگری، شیلاتی و تجاری است که باید مدنظر قرار گیرد.

امیدواریم با توجه و همت جهادی همه دستگاه‌های مربوط در تحقق سیاست‌های راهگشای توسعه دریامحور، در آینده نه چندان دور شاهد درخشش ایران عزیز به عنوان یک کشور قدرتمند و پرچمدار تمدن بزرگ باشیم و این برای کشوری با مرزهای آبی طولانی در مهم‌ترین مناطق دریایی جهان، هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

مهدی بختیاری