سفیر ایران در کرواسی: مقاومت اقمار ما نیستند

سعید خطیب‌زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی با روزنامه وچرنی لیست گفت‌وگو کرد. وی در این گفت‌وگو به اوضاع کنونی در منطقه و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و مناسبات ایران و کرواسی و ... پرداخت.

* رژیم اسرائیل تنها و تنها عامل این جنگ

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره اینکه «اسرائیل و آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که  با تامین مالی و مسلح کردن حماس، جهاد اسلامی و دیگر جناح‌های فلسطینی، پشت جنگ نوار غزه است و نظر شما در این رابطه چیست؟» گفت: تنها و تنها عامل این جنگ، خود رژیم اسرائیل و رفتارهای رذیلانه آن علیه مردم فلسطین است، که طی دهه‌ها مستمرا انجام داده است.

خطیب‌زاده سیاست انحراف توجهات از موضوع فلسطین را سیاست شناخته شده رژیم اسرائیل خواند که بر اساس آن امیدوار است تا با دستکاری اطلاعات و متهم کردن دیگران، دنیا مسأله فلسطین را فراموش کند و افزود: همه می‌دانند مادامی که اشغال و تجاوز وجود داشته باشد، مقاومت مشروع هم وجود خواهد داشت؛ این یک اصل است و تمام!

سفیر ایران در زاگرب ادامه داد: برای درک این واقعیت بسیار ساده که علت اصلی این جنگ، رژیم اسرائیل و جنایات روزانه و مستمر آن علیه غزه است، نیازی به داشتن مدرک دکترا در مطالعات خاورمیانه نیست. اسرائیل غزه را تبدیل به یک زندان و یک قفس بزرگ برای شهروندانش کرده است. وقتی می‌گویم قفس، منظورم واقعا قفس است. این بسیار وحشیانه است که یک ملت را در قفس بیندازید و آنها را در آن قفس به آتش بکشید. وقاحت و شرمساری مقامات رژیم اسرائیل تا حدی شده است، که فلسطینی‌ها را «حیوان» و «فرزندان تاریکی» می‌نامند. به دلیل همین باور آزار دهنده، به جایی رسیده‌اند که فکر می‌کنند در مورد حقوق اساسی فلسطینی‌ها لازم نیست به هیچ قانون و اصلی پایبند باشند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: پر واضح است که رژیم اسرائیل، سرزمین فلسطین را می‌خواهد، اما بدون مردم فلسطین. باورنکردنی است! این همان چیزی است که در کتاب‌های مرجع حقوق بین‌الملل، از آن به عنوان نسل‌کشی و پاکسازی قومی یاد می‌شود.

*  با افتخار در کنار فلسطین ایستاده‌ایم

خطیب‌زاده در پاسخ به این گفته خبرنگار که گفت «اما من مطمئنم که شما درک می‌کنید که اسرائیل استدلال می‌کند که حق دفاع از خود را دارد؟» از او پرسید: «حق دفاع از خود» یا «حق نسل‌کشی؟» حتی جنگ‌ها هم قوانین و اخلاق خود را دارند. دقیقه به دقیقه، با حملات کور رژیم اسرائیل، شاهد کشته شدن غیرنظامیان بی گناهی هستیم که بر روی هم انباشت می‌شوند: حدود ۱۵ هزار فلسطینی تا به امروز کشته شده‌اند که بیشتر آنها را کودکان، زنان و سالمندان تشکیل می‌دهند. این‌ها تنها عدد و  ارقام نیستند. صحبت از جان انسان‌هاست! این یک تراژدی انسانی است که در جریان است!

سفیر ایران در کرواسی اضافه کرد: علاوه بر این، برای هیچ متجاوز و اشغالگری در تاریخ حق دفاع از خود تعریف نشده است. برعکس، این فلسطین است که سرزمینش اشغال شده و از این رو ملت فلسطین، مانند هر ملت دیگری که تحت اشغال است، حق ذاتی دارد که با استفاده از تمامی امکاناتش در برابر اشغالگر مقاومت کند. همانطور که این حق برای ملت سرافراز کرواسی در طول جنگ بود. اگر کرواسی چنین حقی در برابر متجاوز و نیز اروپا علیه آلمان نازی در جنگ جهانی دوم داشتند، چرا فلسطینی‌ها چنین حقی نداشته باشند؟

وی گفت: ایران همانطور که در آن زمان در کنار کرواسی ایستاد و با افتخار با آنچه در توان داشت از ملت کرواسی حمایت کرد، امروز هم با افتخار در کنار فلسطین ایستاده است. فراموش نکنید که با طولانی شدن زمان اشغال سرزمین یک ملت دیگر، حقی برای اشغالگر به وجود نخواهد آمد.

مقاومت اقمار ما نیستند

* با همه گروه‌های فلسطینی در ارتباط هستیم/ به ایستادن در کنار فلسطینی‌ها افتخار می‌کنیم

خبرنگار دوباره گفت «اما همچنان سؤال من این است که آیا ایران به این گروه‌های فلسطینی کمک کرده است یا خیر؟» که خطیب‌زاده اعلام کرد:‌بله، ما با همه گروه‌های فلسطینی در ارتباط هستیم و از اینکه در کنار قربانی ایستاده‌ایم، نه سرکوبگر و ظالم، بسیار مفتخریم. فراموش نکنید که حماس فقط یک گروه ساده فلسطینی نیست. حماس یک دولت قانونی است که با رای آزاد مردم غزه در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد و درست از آن زمان بود که اسرائیلی‌ها سیاست غیرانسانی نشان دادن چهره حزب پیروز فلسطین را در پیش گرفته و با همراهی آمریکایی‌ها، کل غزه را به محاصره کامل خود درآوردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه مضحک است که دموکراسی برای واشنگتن مادامی قابل قبول است که مطابق میل آنها باشد، در غیر این صورت آنها حتی دموکراسی را قبول نمی‌کنند، افزود:  بگذارید با صدای بلند و واضح بگویم که ایران به ایستادن در کنار فلسطینی‌ها و نه در کنار رژیمی آپارتاید افتخار می‌کند. این آن چیزی است که اخلاق و تعهدات انسانی به ما حکم می‌کند. ما همیشه طرفدار زندگی و عدالت بوده‌ایم و به این سیاست ادامه خواهیم داد. تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد، همانطور که جهان هرگز کسانی را که از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی حمایت کردند، فراموش نکرد.

* کارزار چند صد میلیون دلاری دروغ پردازی و پروپاگاندای رژیم اسرائیل

خبرنگار روزنامه وچرنی لیست با بیان اینکه «سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا ادعا می‌کنند که حمله ۷ اکتبر به اسرائیل توسط حماس و جهاد اسلامی بدون کمک سپاه پاسداران ایران ممکن نبود» نظر خطیب‌زاده را جویا شد و وی با بیان اینکه «اگر منظورتان این است که ایران از حمله مطلع بوده یا از قبل با ما مشورت شده است، پاسخ منفی است»، گفت: مقامات ما از روز اول این را گفتند و تقریبا همه دستگاه‌های معتبر امنیتی دنیا نیز آن را تصدیق کردند. اما، اصلا موضوع این نیست؛ اشتباه نکنید. رژیم اسرائیل برای دستکاری جریان رسانه‌های اصلی و منحرف کردن توجه همگان از موضوع اصلی که همانا جنایاتش علیه بشریت در غزه است، دست به کارزار چند صد میلیون دلاری دروغ پردازی و پروپاگاندا زده است.

وی با طرح این سؤال که چه کسی می‌تواند به سرویس اطلاعاتی اسرائیل پس از دروغ‌ها و رسوایی‌های بزرگ متعدد و مداوم، از جمله مسأله بیمارستان الشفاء، اعتماد کند؟ اظهار داشت: آنها به معنای واقعی کلمه همه بیماران و افراد را در آنجا کشتند، آن هم با این ادعا که ستاد فرماندهی اصلی جنگ در زیرزمین آن قرار دارد. حتی مقامات آمریکایی نیز این دروغ بزرگ را تکرار کردند. در حالی که بعدا هیچ چیزی پیدا نشد! هیچ چیز. آنها همه را کشتند برای هیچ چیز! می‌توانید تصور کنید؟ دقیقا به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی عاجزانه تلاش می‌کند تا موضوع اتفاقات فلسطین را به چیز دیگری مثلاً موضوع ایران-اسرائیل یا ایران-آمریکا تغییر دهد.

خطیب‌زاده خطاب به خبرنگار با بیان اینکه «در این دام نیفتید»، ادامه داد: آنچه در حال حاضر در غزه در حال رخ دادن است، یک مسأله کاملا فلسطینی است. رژیم اسرائیل می‌تواند با به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها و پذیرش یک رفراندوم عادلانه و آزاد با مشارکت همه ساکنان اصلی فلسطین اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی، همین امروز به این فاجعه خاتمه دهد.

* رژیم اسرائیل نمی‌تواند به این پاکسازی قومی ادامه دهد

 خبرنگار این روزنامه چاپ کرواسی عنوان کرد «از آغاز جنگ در نوار غزه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، مدام مدعی شده است که اگر اسرائیل به تجاوزاتش علیه فلسطینی‌ها ادامه دهد، دیگر محورهای جنبش مقاومت با اشاره به حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و دیگر گروه‌های عراقی نیز به جنگ خواهند پیوست که عملا هم در حال حاضر در جنگ شرکت دارند. واقعاً ایران چقدر روی این گروه‌ها نفوذ دارد؟» و سفیر ایران در کرواسی بیان کرد: ایران فعالانه تلاش کرده است تا از راه‌های دیپلماتیک این فاجعه پایان یابد، اما متاسفانه رژیم اسرائیل جلوی همه تلاش‌های جدی را گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه ما خستگی ناپذیر از پایتختی به پایتخت دیگر برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک مقبول و عملی، در رفت و آمد است. مطمئنا اولین قدم این بود که این بمباران‌های جنون آمیز در غزه و کشتار فلسطینی‌ها متوقف و زمینه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه آماده شود. اخبار مربوط به آتش‌بس موقت، امیدوارکننده است، اما قطعا کافی نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه رژیم اسرائیل باید حملات وحشیانه خود را متوقف کند، تصریح کرد: واضح است که رژیم اسرائیل نمی‌تواند به این پاکسازی قومی ادامه دهد.

* مقاومت اقمار هیچ کسی از جمله ایران نیستند

خبرنگار با بیان اینکه «رهبران ایران بارها تأکید کرده‌اند که جنگ در نوار غزه می‌تواند به کل منطقه گسترش یابد» از خطیب‌زاده سؤال کرد که «آیا از احتمال آن سناریو  نگران هستید؟» که وی پاسخ داد: مطمئنا این احتمال وجود دارد. اگر اسرائیل ادامه دهد، خطر بزرگی برای گسترش جنگ وجود خواهد داشت و چه کسی می‌داند - خدای ناکرده – می‌تواند یک جنگ همه جانبه در منطقه رخ دهد. اما اجازه دهید به سؤال قبلی شما برگردم. همانطور که مقامات ما بارها اعلام کرده‌اند، ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد و این روش ما در تنظیم روابط با دوستان خود در منطقه نیست. آنها خود گروه‌هایی بالغ، بومی و ملی هستند که به طور مستقل و بر اساس محاسبات و درک استراتژیک و در چارچوب ملی خودشان عمل می‌کنند. در واقع آنها اقمار هیچ‌کسی از جمله ایران نیستند و این دقیقاً دلیل اصلی دوستی پایدار بین ماست.

* نتانیاهو دچار وسواس بیمارگونه ذهنی درباره ایران

 خبرنگار روزنامه وچرنی لیست عنوان کرد «نتانیاهو ایران را مسؤول هر حمله‌ای به اسرائیل می‌داند. حتی پس از توقیف یک کشتی اسرائیلی توسط حوثی‌ها،  نتانیاهو گفت که این یکی دیگر از اقدامات تروریستی ایران و گامی رو به جلو در تجاوز ایران به شهروندان جهان آزاد، با پیامدهای بین‌المللی در خصوص ایمنی خطوط کشتیرانی جهانی است» و خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: او (نتانیاهو) درخصوص ایران دچار یک وسواس بیمارگونه ذهنی است. این یک داستان قدیمی است که همه آن را می‌دانند. علاوه بر این، او تصور می‌کند که با متهم کردن دائمی ایران، مردم جنایات رژیمش را فراموش می‌کنند.

وی از خبرنگار خواست که بر روی مسأله اصلی که همانا «فلسطین» است متمرکز شود و افزود: او اگر بخواهد تصمیم بگیرد تا تمام این فاجعه را متوقف کند، در یک چشم به هم زدنی می‌تواند. اما به نظر می‌رسد که وی به خاطر شکست جبران ناپذیری که رژیمش تجربه کرد، فعلا بسیار گیج و سرگردان است و لذا دست به این جنایات می‌زند. بالاخره این روزها خواهند گذشت، اما او باید به عنوان بالاترین مقام رژیم صهیونیستی و به دلیل جنایات سنگین ضد بشری‌اش، در دادگاه کیفری بین‌المللی به جرایمش رسیدگی شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: رژیم اسرائیل تمامی جنایات بین‌المللی ممکن از جمله تجاوز، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی را البته نه یک بار، بلکه چندین بار و در برخی موارد همه این گونه جنایات را همزمان مرتکب شده است. به همین دلیل است که می‌باید جامعه بین‌المللی به مصونیت و بی کیفر گذاشتن اسرائیل پایان دهد.

* هرگز در خصوص امنیت و سلامت نیروها و منافع خود در منطقه کوتاه نمی‌آییم

سفیر ایران در زاگرب در پاسخ به سؤال خبرنگار که گفت «آمریکا آن طور که ادعا می‌کند در سوریه پایگاه‌های سپاه پاسداران ایران را در پاسخ به حملات مکرر به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه که بر اساس ادعای آمریکا ایران پشت این حملات است، بمباران کرده است؟» اظهار داشت: در حالی که حداکثر صبر را به کار می‌گیریم، اما هرگز در خصوص امنیت و سلامت نیروها و منافع خود در منطقه کوتاه نمی‌آییم و بر سر آن با کسی مصالحه نمی‌کنیم. آمریکایی‌ها این امر را به خوبی می‌دانند. ما این را در گذشته ثابت کرده‌ایم و در آینده نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

خبرنگار با بیان اینکه «آمریکا و بریتانیا ناوهای جنگی را به دریای مدیترانه فرستادند تا از اسرائیل در برابر دخالت احتمالی به قول خودشان سرسپردگان ایرانی در منطقه حفاظت کنند،» از خطیب‌زاده پرسید که در صورت تشدید درگیری ممکن بین آمریکا و مثلا حزب الله یا انصارالله، ایران چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آیا به جنگ خواهد پیوست؟ و این دیپلمات ارشد ایرانی پاسخ داد: همه چیز امکانپذیر است و ایران برای هر سناریویی آماده است، اما من فکر می‌کنم همه ما اکنون باید بر یافتن راه حلی پایدار و در جهت پایان دادن به چندین دهه اشغال و تجاوز علیه مردم بی‌گناه فلسطین تمرکز کنیم.

وی یادآور شد: اگرچه قبول دارم که ممکن است هنوز نوعی رابطه شیفتگی بین برخی کشورهای غربی و رژیم اسرائیل وجود داشته باشد، اما حتی خود آنها نیز این واقعیت را درک کرده‌اند که این رژیم برای آنها تبدیل به وبال و هزینه شده است. به همین دلیل من خوشبین هستم که آنها عاقلانه عمل کنند.

* مقاومت در ژن ماست

خطیب‌زاده در پاسخ به این پرسش خبرنگار که «در حالی که آمریکا و اسرائیل در حال تهدید ایران هستند، اطلاعاتی به بیرون درز می‌کند که آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را برای ایران ارسال می‌کنند و از آنها می‌خواهند که تنش را کاهش دهند و برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش جنگ تلاش کنند. چقدر این مسأله درست است؟» گفت: شما می دانید که فضای عمومی، مکان خوبی برای بحث در مورد چنین موضوعاتی نیست، اما آنچه می‌توانم به شما اطمینان دهم این است که هیچ طرفی نمی‌خواهد درگیری‌ها تشدید شود، مگر رژیم اسرائیل که پیروزی خود را در تشدید بیشتر درگیری‌ها می‌بیند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا از احتمال وقوع خدای نکرده جنگ و ایجاد جبهه‌ای بین ایران و آمریکا و اسرائیل می‌ترسید و  این جنگ چه شکلی خواهد بود؟» عنوان کرد: هیچ کس جنگ را دوست ندارد. اما اگر این اتفاق بیفتد، مادر همه جنگ‌ها در منطقه و فراتر از آن خواهد بود. ما همیشه ملت تدبیر، صبر و صلح بوده‌ایم. ما حداقل برای قرن‌ها هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم. اما هر زمان که مورد حمله قرار گرفته‌ایم تا آخر مقاومت کرده‌ایم. مقاومت در ژن ماست. علاوه بر این، ما بیش از هر زمان دیگری در تاریخ اخیر خود قدرتمند و آماده هستیم.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته من نگرانی شما را درک می‌کنم، چراکه رژیم اسرائیل به همه نشان داده است که می‌خواهد در جنگ، با خون آمریکایی‌ها پیروز شود، همانطور که با پول مالیات‌ دهندگان آمریکایی حکومت می‌کند. اینگونه است که آنها مرتکب این همه جنایات می‌شوند.

* هر تولیدکننده نفت و گاز سهم خود را در بازار بین‌المللی دارد

خبرنگار روزنامه وچرنی لیست از سفیر ایران پرسید که « ایران با وجود تحریم‌ها، تولید نفت و گاز را افزایش داده است. اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، آیا ایران می‌تواند جایگزین گاز و نفت روسیه به جهان شود؟» که وی پاسخ داد: هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل یا اتحادیه اروپا بر بخش‌های اقتصادی یا صنعتی ایران وجود ندارد. آنچه شما به آن اشاره می‌کنید، تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فراسرزمینی است که به طور غیرقانونی توسط دولت آمریکا تحمیل شده است.

وی ادامه داد: بدیهی است که هیچ‌کس نباید به این اقدامات غیر مسؤولانه احترام بگذارد و همه باید تروریسم اقتصادی تحمیل شده بر مردم ایران در این روزها را پس بزنند. من فکر می‌کنم هر تولیدکننده نفت و گاز سهم خود را در بازار بین‌المللی دارد و هیچکس نمی‌تواند سهم دیگری را بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به این سؤال که «مقامات ایرانی هر روز می‌گویند اگر آمریکا از خط قرمزها عبور نکند، توافق هسته‌ای هر لحظه ممکن است امضا شود. این چه نوع خط قرمزی است و واقعا چقدر به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نزدیک هستیم؟» گفت: از نظر حقوقی، توافق هسته‌ای هنوز پابرجا و زنده است، اگرچه عملاً به دلیل تحریم‌های ایالات متحده و انفعال و بی عملی سه عضو اروپایی، این توافق علایم حیاتی کمی دارد.

خطیب‌زاده توضیح داد: توافق هسته‌ای بخشی از یک قطعنامه الزام آور شورای امنیت سازمان ملل است که باید همگان به آن پایبند باشند. با این حال، ایالات متحده نه تنها از این توافق خارج شده، بلکه سعی در تخریب آن را داشته است. به همین دلیل لحظه‌ای که واشنگتن تصمیم بگیرد به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند، لحظه‌ای است که می‌توانیم احیای توافق را اعلام کنیم. این که ممکن است یا نه، بستگی به کاخ سفید دارد.

* ما فقط بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم

خبرنگار باز سؤال کرد که «شایعاتی از اتحادیه اروپا و آمریکا می‌آید که روسیه هر کاری می‌کند تا امضای توافق هسته‌ای را خراب کند، روسیه واقعاً چه می‌خواهد، چه نوع تضمینی؟ آیا روسیه می‌تواند این توافق را خراب کند؟ اگر این درست باشد، آیا روسیه با این کارشکنی می‌خواهد مانع جایگزینی ایران در تامین جهانی گاز و نفت روسیه شود؟» که وی گفت: منظور شما را می‌فهمم، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که در حال حاضر تنها مانع احیای توافق، ایالات متحده است. تا آنجا که به روابط خارجی ایران مربوط می شود، می‌خواهم تأکید کنم که ما فقط بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم. این خط قرمز مطلق ماست. همه دوستان و همتایان ما نیز آن را می‌دانند.

*  اقتصادهای ما مکمل یکدیگرند

 خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی‌اش از روابط سیاسی و اقتصادی کرواسی و ایران عنوان کرد: ایران در بین تمام کشورهای آسیایی و مسلمان، اولین کشوری بود که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت و در واقع در دوران سخت جنگ شما در اوایل دهه ۹۰، هر آنچه می توانست در حمایت از کرواسی انجام داد. ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید دوستان واقعی در روزهای سخت مشخص می‌شوند. اینکه آیا این روابط دوستی به روابط اقتصادی ترجمه شده است، من شک دارم. متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور در سطح بسیار محدودی است و این در حالی است که اقتصادهای ما مکمل یکدیگر هستند. هر آنچه که شما نیاز دارید ما با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار شما قرار می‌دهیم و هر آنچه که شما دارید به راحتی قابل انتقال به بازار ایران است.

وی در تشریح اولویت‌هایش برای نزدیک کردن دو کشور کرواسی و ایران هم بیان کرد: من فقط با یک مأموریت به اینجا آمده‌ام و آن محافظت و ارتقای روابطمان است. ما ملت‌هایی با فرهنگ و تمدن هستیم که ریشه‌های مشترک زیادی در تاریخ داریم. هزاران کلمه مشترک در ادبیات روزانه از جمله حقایقی است که نشان می‌دهد این دو ملت چگونه در طول تاریخ به هم نزدیک بوده‌اند. هرچند واقع نگرانه باید محدودیت‌ها و فرصت‌ها را همزمان در نظر بگیریم، اما می‌خواهم در اینجا تأکید کنم که از طرف ما در این مسیر محدودیتی وجود ندارد.

* بازگشت INA به ایران؟

خبرنگار از سفیر ایران در زاگرب سؤال کرد که «آیا امیدی به بازگشت INA (شرکت نفت و گاز کرواسی) به ایران وجود دارد؟» که وی پاسخ داد: بله، چرا که نه، اما این چیزی است که INA باید خودش تصمیم بگیرد. حتما فرصت‌های فراوانی وجود دارد.

خبرنگار این روزنامه با بیان اینکه «وقتی با حسین امیرعبداللهیان مصاحبه می‌کردم، او گفت که ایران آماده است به بازگشت INA به میادین نفتی سوریه کمک کند.» از خطیب‌زاده سؤال کرد که آیا این پیشنهاد همچنان پابرجاست و ایران چقدر می‌تواند در تحقق آن کمک کند؟ که او بیان کرد: مطمئن هستم زمانی خواهد رسید که کرواسی تصمیم به انجام این کار بگیرد. ما همیشه برای کمک و تسهیل این امر آماده‌ایم. حتما INA و کرواسی می‌توانند این تجارت را انجام داده و از آنچه واقعاً متعلق به خود آنهاست سود ببرند.