عزم جدی رئیسی برای از سرگیری همکاری‌ها با آمریکای‌لاتین

 سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه متأسفانه ظرفیت ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین در دولت قبل مورد غفلت واقع شده گفت: سفر رئیس جمهور کوبا به ایران نشان دهنده عزم جدی دولت سیزدهم برای گسترش روابط راهبردی با کشورهای آمریکای لاتین است.

سید نظام الدین موسوی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به سفر رئیس جمهور کوبا به کشورمان گفت: این سفر نشان دهنده عزم جدی دولت سیزدهم برای گسترش روابط راهبردی با کشورهای آمریکای لاتین است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: متأسفانه ظرفیت ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین در دولت قبل مورد غفلت واقع شده و توجهات در حوزه سیاست خارجی تنها به چند کشور اروپای غربی محدود شده بود.

وی افزود: امروز و پس از گذشت ۱۱ سال از سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید کوبا به کشورمان رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کرده است که این سفر نویددهنده دور جدیدی از روابط و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

موسوی خاطرنشان کرد: ما هم می توانیم از ظرفیت بازارهای کوبا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین برای صادرات کالاهای تولید شده در کشورمان و به ویژه صادرات انرژی استفاده کنیم و هم از ظرفیتهای موجود در کشور کوبا در حوزه پزشکی و تولید دارو بهره ببریم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: ایران و کوبا در یکی دو سال گذشته همکاریهای خوبی در تولید واکسن کرونا داشتند که این همکاری‌ها نویددهنده آینده ای روشن برای توسعه همکاری‌ها در تولید داروها و واکسن‌ها و همکاری در دیگر حوزه های پزشکی است.

وی افزود: ما باید توجه بیشتری به گسترش روابط در حوزه های مختلف تجاری، بازرگانی، صنعتی و... با آمریکای لاتین و به ویژه کشور کوبا داشته باشیم تا طرفین بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر برای توسعه و پیشرفتشان در حوزهای مختلف استفاده کنند.

عزم جدی رئیسی برای از سرگیری همکاری‌ها با آمریکای‌لاتین

 «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کوبا صبح روز دوشنبه توسط آیت‌الله رئیسی و در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

میگل دیاز کانل در جریان این سفر علاوه بر دیدار رسمی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدارهایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان خواهد داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید خواهد کرد.

پس از سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید کوبا در خردادماه سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رئیس جمهور این کشور به ایران است.

خرداد ماه امسال آیت‌الله رئیسی در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر ۶ سند و تفاهمنامه همکاری در بخش‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.