تقویت تعاملات ایران و کوبا به رونق اقتصاد دو کشور کمک می‌کند

 فداحسین مالکی در مورد سفر رئیس جمهور کوبا به ایران اظهار داشت: دو کشور از گذشته تاکنون روابط خوبی با هم داشته و در بسیاری از موضوعات و معادلات بین المللی هم‌جهت و همسو هستند از این رو تقویت تعاملات می تواند منافع طرفین را تامین و به اقتصاد دو کشور کمک کند.

وی با اشاره به روحیه ضدآمریکایی و ضد استکباری کوبایی ها اظهار داشت: با توجه به اشتراکات حوزه سیاست خارجی ایران و کوبا ، مقامات این کشور در تلاش هستند تا در مناسبات مختلف منطقه ای و بین المللی با جمهوری اسلامی ایران هم اندیشی داشته باشند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس، سفر رئیس جمهور کوبا به ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: دو کشور می توانند از جهات مختلف از پیشرفت های یکدیگر استفاده کنند و ایران هم باید به سمتی حرکت کند که بتواند تعاملات خوبی با همه کشورهای دنیا داشته باشد و مسلما تقویت این تعاملات در رفع تحریم ها بسیار موثر خواهد بود.

مالکی با اشاره به اینکه تبادل تکنولوژی بین دو کشور باید مورد توجه سرمایه گذاری های ایران قرار گیرد، دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در حوزه کشورهای آمریکای لاتین را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: در خاطرات یکی از مقامات ارشد آمریکا آمده است که جمهوری اسلامی به حیاط خلوت ما حضور پیدا کرده است و آنها متوجه این موضوع شده اند و به طور قطع به دنبال ایجاد موانع در این مسیر هستند.

وی کوبا را کشور تاثیرگذار در آمریکای لاتین عنوان کرد و یادآورشد: کوبا بعد از فوت فیدل کاسترو تحت تاثیر عوامل بیرونی بوده و فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و معمولا به سمتی حرکت می کند که اگر در مسیری دچار مشکل شد بتواند با دیگر کشورها مشکلات خود را حل کند و ارتباط گیری با ایران هم در راستای همین سیاست کوبا تعریف می شود و این سفر برای رونق اقتصاد دو کشور در کاهش تحریم ها موثر است.

تقویت تعاملات ایران و کوبا به رونق اقتصاد دو کشور کمک می‌کند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه - ۱۲ آذرماه - در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد از "میگل دیاز کانل" رئیس جمهور کوبا به صورت رسمی استقبال کرد.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه هیات‌های همراه، ملاقات خصوصی روسای دو کشور، نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه و مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری برگزار می‌شود و سپس دو رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک نتایج و دستاوردهای رایزنی‌های فیمابین را تشریح کردند.

میگل دیاز کانل در جریان این سفر علاوه بر دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان، دیدارهایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید کرد.

پس از سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید کوبا در خردادماه سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رئیس جمهور این کشور به ایران است.

خرداد ماه امسال آیت الله رئیسی در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر ۶ سند و تفاهمنامه همکاری در بخش‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.