آمریکا چهل و هفت بار قطعنامه علیه اسرائیل را وتو کرد

  فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به وتوی قطعنامه آتش بس غزه در سازمان ملل توسط آمریکا بیان کرد: این پیش نویسی که در شورای امنیت ارائه شده بود توسط حدود ۱۰۰ نفر از کشور‌های عضو سازمان ملل تایید و امضا شده بود و بانی مشترک بودند.

او افزود:  بار قبل هم که در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع غزه مطرح شد صرفا ۱۲ کشور همراه آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند یعنی یک عزم و درخواست جهانی  برای تصویب این قطعنامه وجود داشت.   درون شورای امنیت هم همه کشور‌ها به این قطعنامه رای مثبت دادند فقط انگلیس رای ممتنع داد و آمریکا هم آن را وتو کرد.

وی ادامه داد: این موضوع یعنی آمریکا یک تنه در برابر رای اکثر کشور‌های دنیا که بانی این قطعنامه بودند ایستاده است و این هم بار سوم در دو ماه گذشته است که این اقدام را انجام می‌دهد. در طول تاریخ سازمان ملل این چهل و هفتمین باری است که آمریکا یک قطعنامه را علیه اسرائیل وتو میکند. این حرف‌هایی که درون ایران هم زده می شود مبنی بر حمایت آمریکا از اسرائیل و چراغ سبزی که به این رژیم نشان می دهد درست است، ولی کافی نیست، زیرا در اصل این جنگ آمریکاست وگرنه اگر آمریکا نباشد اسرائیل نه بمب دارد،  نه سلاح و نه حقی برای وتو.

ایزدی افزود: در مکانیزم سازمان ملل زمانی که قطعنامه‌ای تصویب می شود اگر کشوری که علیهش قطعنامه تصویب شده به آن قطعنامه تمکین نکند قابلیت استفاده از فصل هفت سازمان ملل به میان می‌آید که در اصل نوعی قابلیت استفاده از زور است و یعنی قطعنامه بعدی کشوری را که به این قطعنامه تمکین نکرده ذیل فصل هفت قرار می دهد و در نهایت آن حالتی که در لیبی ایجاد شد پیش می‌آید.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تشریح کرد: در لیبی قذافی متهم بود که می خواهد به شهر دیگری حمله کند در حالی که هنوز حمله نکرده بود، ولی همین که متهم بود در سازمان ملل قطعنامه بر علیه او صادر کردند و وی را ذیل فصل هفت قرار دادند و بعد آمریکا و تروئیکای اروپایی حمله نظامی به لیبی کردند، قذافی را کشتند و لیبی را نابود کردند .یعنی یک مکانیزمی در سازمان ملل برای جلوگیری از نسل کشی وجود دارد، اما آمریکا اجازه نمی دهد و در دنیا نیز تنهاست؛ زیرا شاهد بودیم حتی انگلیس هم رای منفی به قطعنامه آتش بس غزه نداد بلکه صرفا رای ممتنع داد و فرانسه هم رای مثبت داد از این جهت وضعیتی که آمریکا ایجاد کرده است فاجعه بار است .

آمریکا چهل و هفت بار قطعنامه علیه اسرائیل را وتو کرد

وی ادامه داد: این جنگ نوعی جنگ آمریکایی محسوب می شود و نشان داد که تفاوتی بین آمریکا و اسرائیل وجود ندارد. معتقدم کلا نباید از کلمه حمایت برای آمریکا استفاده شود، زیرا این فراتر از حمایت است بلکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در حقیقت یکی هستند.

ایزدی یادآور شد: ما در کشور عده‌ای داشتیم که می گفتند اگر قطعنامه‌ای را در سازمان ملل داشته باشیم که منظورشان قطعنامه ۲۲۳۱ بود نوعی تعهد برای آمریکا در جهت اجرای برجام محسوب می شود و در این صورت آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود.   در حالی که ما یک اصلاحاتی را در کشور نیاز داریم در جهت نگاه به سازمان ملل، زیرا نه تنها آمریکا از برجام خارج می شود بلکه یک نسل کشی را نیز با بیش از ۱۷ هزار شهید مدیریت می کند و این را ادامه می دهد؛ بنابراین ما باید وضعیت سازمان ملل را درک کنیم، زیرا این حق وتویی که آمریکا دارد در حقیقت معنایش این است که هر اقدامی بخواهد را انجام می دهد و هیچ مکانیزمی هم از منظر سازمان ملل برای متوقف کردن جنایت‌های آمریکا وجود ندارد.