سفر رئیسی ، صفحه جدیدی در مناسبات تهران-مسکو گشود

 «ولادیمیر شاپاوالف» مورخ و کارشناس مسائل سیاسی درباره اهمیت سفر اخیر دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو افزود: «با توجه به اینکه بحران امروز خاورمیانه بدون حضور ایران قابل حل نیست، بدون شک این سفر با گفت‌وگوهای اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سران کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و شرایط فعلی منطقه در نوار غزه مرتبط است».

به گفته وی، جدای از دیدارهای پوتین با سران کشورهای خلیج فارس یک روز پیش از سفر رئیسی به روسیه، باید به این نکته نیز توجه کرد که رهبر روسیه پس از دیدار با همتای ایرانی خود با رئیس‌جمهور مصر و نخست وزیر اسرائیل نیز تماس تلفنی داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد که این رویدادها نشانگر این واقعیت است که رهبران ایران و روسیه در دیدار خود در مسکو در خصوص راه‌های حل و فصل بحران فعلی در منطقه خاورمیانه و نوار غزه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

شاپاوالوف این احتمال را نیز مطرح کرد که پوتین نتایج مهم دیدارهای خود با رئیس‌ امارات متحده عربی و ولیعهد عربستان سعودی را به اطلاع رئیسی رسانده باشد.

سفر رییسی، صفحه جدیدی در مناسبات تهران-مسکو گشود

گشایش صفحه تازه‌ای در روابط ایران و روسیه

این کارشناس روس ضمن اشاره به همکاری استراتژیک ایران و روسیه تاکید کرد: «روابط دو کشور در راستای مسیر راهبردی خود پیوسته در حال گسترش و تقویت است. دیدار اخیر رئیس جمهور ایران به مسکو و پذیرش دعوت رییسی از پوتین برای سفر به تهران در آینده نزدیک از گشایش صفحه‌ای جدید در روابط دو کشور حکایت می‌کنند؛ روابطی که از زمان شروع همکاری دو کشور در بحران سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی قوت بیشتری گرفته است».

وی با توجه به تجارب خوب و موفق در همکاری‌های تهران و مسکو، وزن روابط استراتژیک فعلی میان دو کشور را با همکاری‌های استراتژیک روسیه و چین قابل مقایسه دانست.

این استاد دانشگاه که در حاشیه یک نشست خبرگزاری «راسیا سیودنیا» با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه امروز بسیار گسترده‌تر از همکاری مشترک در حل و فصل بحران غزه است و مسائل زیادی را در عرصه‌های گوناگون شامل می‌شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ سفری کوتاه و فشرده به مسکو داشت. این سفر حدود یکسال و ۱۱ ماه پس از سفر نخست آیت الله ابراهیم رئیسی به مسکو انجام شد. رایزنی در خصوص مسائل دوجانبه از جمله تعاملات اقتصادی و نیز گفت وگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه اصلی‌ترین دستور کار رئیس جمهور در این سفر یک‌روزه بود.