سوخت بی کیفیت نیروگاهها معادل مازوت است/ کوتاهی برخی دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در رابطه با «معضل آلودگی هوا و اینکه گفته می‌شود منشاء آلودگی مازوت‌سوزی یا سوخت غیراستاندارد صنایع و کارخانجات است»، گفت: در نیروگاه‌ها در حال حاضر تقریباً مازوت سوزانده نمی‌شود به ویژه در استان‌های تهران و البرز اما سوختی که به نیروگاه‌ها ارائه می‌شود خیلی سوخت با کیفیتی نیست و حتی شاید بتوانیم بگوییم معادل مازوت است، بعضی وقت‌ها شاید گوگرد آن چند ده برابر حد استاندارد است. بنابراین شاید آن مازوت‌سوزی که می‌گویند نیست واقعا هم نباشد اما گازوئیل یا سوختی که الان دارد استفاده می‌شود آن سوخت استاندارد لازم را ندارد، همین مساله یک عامل مهم آلودگی است

وی ادامه داد: غیر از این هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که عمده آلودگی هوا باز می‌گردد به منابع متحرک مانند خودروها، درست است که پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در آلودگی موثر هستند اما درصد بالاتر منابع آلایندگی متعلق به منابع متحرک است اما به این قسمت کسی توجه نمی‌کند و به آن نمی‌پردازد که خودروهایی که فرسوده هستند و عمر زیادی دارند شاید بعضاً ۲۰ یا ۳۰ سال از تولیدشان گذشته اکنون دیگر کیفیت و کارآیی قبلی خود را ندارند و اکنون به عمده‌ترین منابع آلودگی هوا تبدیل شده‌اند.

نماینده مردم کرج در مجلس تصریح کرد: در نتیجه وقتی هوا یک مقدار سرد می‌شود یا بارندگی اتفاق می‌افتد این ها به عاملی برای پایداری آلودگی هوا تبدیل می‌شوند. واکنش ما هم این است که آلودگی را کاهش نمی‌دهیم بلکه صرفا مدارس را تعطیل می‌کنیم خب مثلا وقتی ما مدرسه‌ها را تعطیل می‌کنیم باز میزان خودرویی که برای سرویس بچه ها بوده کاهش پیدا می‌کند بقیه که کاهش ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید برویم به این سمت که هم سوخت را با کیفیت کنیم با استاندارد‌های بالا و هم اینکه با تغییر سیکل، نیروگاه‌ها را از مازوت سوزی یا گازوئیل سوزی ببریم به سمت گاز یا سوخت‌های باکیفیت‌تر و البته نکته دیگر اینکه روی بحث خودرها توجه و دقت بیشتری داشته باشیم. در نتیجه مشکل آلودگی هوا فقط به کارخانجات و صنایع و سوخت آن‌ها نیست، مگر ما ند نیروگاه و پالایشگاه در هر شهر داریم؟ لذا اینکه بار آلودگی را برعهده این‌ها بیندازیم آدرس غلط است، همه این ها را باید باهم ببینیم.

علیرضا عباسی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: وزارت صمت و سازمان محیط زیست باید از یکسو به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنند و از سوی دیگر بحث سوخت با کیفیت را در دستورکار داشته باشند. نیروگاه‌ها هم نیاز است به سمت تغییر نوع سوخت و از سوی دیگر ارائه سوخت با کیفیت به آن‌ها حرکت کنیم تا بتوانیم آلودگی را تا جایی که می‌شود کمتر کنیم و به نقطه مطلوب که کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا است برسیم.

عباسی در رابطه با لزوم نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک، ابراز داشت: دستگاه‌هایی که برای آن‌ها در قانون هوای پاک تکالیف و وظایفی تعیین شده مانند وزارت کشور، صمت، نفت و سازمان محیط زیست همه این‌ها یا انجام ندادند یا کوتاهی کردند؛ با این هم باید برخورد قانونی شود و هم اینکه یک التزام و ضمانت اجرایی ایجاد شود تا همه متعهد شوند که وظایف خود را انجام دهند و کار به نحو مناسبی پیش برود؛ وگرنه این آلودگی هرسال ادامه پیدا می‌کند، هر سال مدارس را تعطیل کنیم، ادارات را تعطیل کنیم و این‌ها هم مشکلی را حل نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد وزارت نفت در حال توزیع سوخت بی‌کیفیت است، از یکسو سوخت نیروگاه‌ها فاقد استاندارد و کیفیت مناسب است و از سوی دیگر اخیراً گفته شد که شهروندان به شمال می‌روند و از آنجا باک خود را با سوخت بی‌کیفیت پر می‌کنند یعنی سوخت در بعضی شهرها با کیفیت نازل توزیع می‌شود»، عنوان کرد: ما برای قانون هوای پاک در کمیسیون یکی دو کار انجام دادیم، یکی بحث اصلاح قانون هوای پاک بود که در کمیسیون اصلاحاتی روی آن انجام شد و در دستور کار صحن علنی قرار دارد و در نوبت است که براساس تصمیم هیات رئیسه و نوبت بندی که وجود دارد به صحن بیاید.

وی افزود: یک اقدام دیگر هم این بود که در راستای تکالیفی که دستگاه‌ها داشتند اگر کوتاهی کردند و ترک فعل داشتند اعمال ماده ۲۳۴ را تقاضا کردیم و موارد را به کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه قضایی ارسال کردیم که برخوردهایی هم اتفاق افتاده و بعضی از مسئولین هم در این حوزه در حال پاسخگویی به دستگاه قضایی هستند.

عباسی در پایان تصریح کرد: ما تا جایی که توانستیم هم ظرفیت قانونگذاری و هم نظارت را به کار گرفتیم تا گامی در مسیر اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا برداریم.