دولت سوئد اجازه حضور شهود حمید نوری را در دادگاه نداد

«مجید نوری» پسر « حمید نوری » از برگزاری جلسه اعلام رأی نهایی برای پدرش در سوئد خبر داد و اظهار کرد: امروز ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران، جلسه اعلام رأی نهایی حمید نوری برگزار خواهد شد. وی با انتقاد از عدم حضور خانواده حمید نوری در جلسه اعلام رأی، ادامه داد: دولت سوئد هیچ امکاناتی جهت حضور خانواده حتی به صورت برخط، فراهم نکرده است.

نوری گفت: در پرونده پدرم، اصل برائت زیر سوال رفته است و حمید نوری طی این چهار سال، در سلول انفرادی و با دسترسی‌های محدود بوده و امکان دفاع مؤثر از خود را نداشته است؛ همچنین اجازه ملاقات و تماس با خانواده به شدت محدود بوده و مدارک حمید نوری را از او گرفتند.

پسر حمید نوری افزود: دولت سوئد اجازه حضور شهود حمید نوری در دادگاه را نداد و حتی شهود ما تهدید شدند؛ حتی امکان شهادت برخط را به شهود حمید نوری ندادند. با اینکه بازجو باید بی‌طرف باشد، اما پلیس بازجوی حمید نوری صراحتاً اعلام کرد که بی‌طرف نیست. روند دادرسی در تمامی زمینه‌ها یک‌طرفه بوده و همچنان نیز به همین صورت است.

نوری با بیان اینکه جلساتی که تاکنون برای پدرم برگزار شده، متأثر از نفوذ تبلیغاتی و سیاسی منافقین بوده است گفت: دولت سوئد اعلام کرده که ممکن است امروز به خاطر برگزاری جلسه اعلام رأی نهایی، اغتشاشاتی در این کشور توسط منافقین به راه بیافتد؛ لذا امیدواریم تحت تأثیر و تسلیم این موضوعات قرار نگیرند و عادلانه برخورد کنند.

وی در ادامه گفت: با توجه به رفتار عجیب و غریب دولت سوئد در برخورد با پدرم پس از برگزاری آخرین جلسه دادگاه (۱۷ آبان)، از جمله قطع کل تماس‌های پدرم و قطع ارتباط او با خانواده و حتی تغییر محل زندان پدرم، لذا برآورد مثبتی در رابطه با نتایج جلسه امروز نداریم.

دولت سوئد اجازه حضور شهود حمید نوری را در دادگاه نداد

نوری با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه کشورمان در پیگیری پرونده حمید نوری، اظهار کرد: وزارت امور خارجه، اقدامات دیپلماتیکی را در این باره انجام داده است و مساعدت‌های لازم را دارد اما اینکه تاکنون چه فشاری را به دولت سوئد وارد کرده‌اند تا تبعات عدم رعایت قوانین را بپذیرند، اطلاعی ندارم.

«حمید نوری» شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان‌ماه ۱۳۹۸ به سوئد سفر کرده بود، در زمان ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. روند دستگیری و رسیدگی پرونده حمید نوری به نحوی است که این تصور را ایجاد می‌کند که مساله حمید نوری بیشتر از اینکه یک پرونده قضائی باشد، یک موضوع کاملاً سیاسی است.

تاکنون حدود ۱۱۰ جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده نوری برگزار شده است و در حکم بدوی، دادگاه سوئد، حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد. به گفته خانواده حمید نوری و صداهای منتشر شده از نوری در دادگاه، او در این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از حقوق اولیه هر زندانی مانند پزشک، محروم بوده و شکنجه‌های روانی و جسمی زیادی را متحمل شده است.

امروز نیز قرار است جلسه اعلام رأی نهایی برای پرونده ساختگی حمید نوری در سوئد برگزار شود؛ لذا باید منتظر برگزاری این جلسه و اعلام رأی نهایی ماند و دید که آیا دولت سوئد باز هم متأثر از نفوذ تبلیغاتی و سیاسی منافقین، عمل خواهد کرد یا وضعیت به شکل دیگری پیش می‌رود.