عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري با استناد به نظرات كارشناسي گروه هاي استهلال، ميگويد به احتمال زياد روز پنجشنبه اول ماه رمضان است.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز به نقل از ایلنا، او می‌گوید شهروندان از اینکه در برخی از کشورها ماه رمضان زودتر از ایران اعلام می شود نگران نباشند و مطمئن باشند که استهلال در ایران با دقت کافی انجام می شود.

موحد نژاد اضافه کرد متاسفانه ما اطلاع داریم که در برخی از کشورها افرادی که تجربه کافی ندارند در زمینه رویت ماه اقدام می‌کنند و در دیدن ماه دچار تعجیل و توهم می‌شوند و گزارش‌هایی که می‌دهند از دقت کافی برخوردار نیست.

حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حدود ۱۲۰ گروه رصدی با تجهیزات و ابزار لازم برای رصد هلال ماه رمضان در روز سه شنبه، ۲۹ ماه شعبان اقدام می‌کنند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: به طور معمول ۲۹ هر ماه استهلال برای ماه جدید انجام می‌شود و اگر هلال ماه دیده شد، ماه جدید شروع می‌شود.

موحدنژاد تصریح کرد: البته نظر کارشناسان رویت این است که در روز سه‌شنبه هلال ماه رمضان دیده نمی‌شود و انتظار می‌رود که ماه رمضان همان‌گونه که در تقویم آمده است از روز پنجشنبه آغاز شود، یعنی پنجشنبه روز اول ماه رمضان باشد، زیرا کارشناسان معتقدند مشخصات ماه برای دیده شدن در روز سه‌شنبه بسیار کم و ضعیف است و پیش‌بینی آنها این است که روز سه‌شنبه هلال ماه رمضان دیده نمی‌شود و ماه شعبان ۳۰ روزه شده و رمضان از پنجشنبه آغاز می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: استهلال در همه استان‌های کشور انجام می‌شود اما در بعضی از استان‌های گروه‌های استهلال بیشتری برای رویت ماه وجود دارند.

او گفت: در استان‌های خراسان، اصفهان و فارس تعداد گروه‌ها بیشتر است و علت آن هم این است که ستاد استهلال در این استان‌ها سابقه فعالیت بیشتری دارد، بنابراین در این استان‌ها گروه‌های بیشتری برای استهلال شکل گرفته است.

موحد‌نژاد بیان کرد: گروه‌های استهلال از افراد علاقه‌مند و همچنین یک نفر از طرف امام جمعه آن شهر تشکیل شده است و گروه‌های استهلال زیر نظر امام جمعه شهرها فعالیت می‌کنند و علت آن هم این است که گزارش‌هایی که در رابطه با استهلال داده می‌شود باید موثق باشد بنابراین افرادی که برای رویت ماه می‌روند باید افراد قابل اعتمادی باشند. به همین جهت حتما یک نماینده از طرف امام جمعه در گروه حضور دارد.

او ادامه داد: رویت ماه یک کار علمی است باید کارشناسان حضور داشته باشند که بتوانند ماه را در جایی که وجود دارد، رویت کنند و این کار با استفاده از نرم‌افزارهای نجومی انجام می‌شود اما مسئله دیگری که وجود دارد بحثاعتماد است باید به فردی که هلال ماه را دیده است این اعتماد وجود داشته باشد که در گفتار خود صادق است، بنابراین در گروه‌های رصدی باید افراد شناخته شده و قابل اعتمادی وجود داشته باشد.

موحدنژاد گفت: از ۱۲۰ گروهی که امسال برای رویت ماه فعال شده اند، نیمی از دوربین‌های دوچشمی برای رصد استفاده می‌کنند و حدود ۶۰ گروه نیزتلسکوپ دارند.

موحدنژاد تصریح کرد: استهلال در ایران با دقت خوبی انجام می‌شود و در این زمینه ایران تجربه مناسبی دارد، بنابراین مردم نباید از این موضوع که در برخی از کشورها قبل از ایران اول ماه اعلام می‌شود، نگران باشند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری توضیح داد: متاسفانه ما اطلاع داریم که در برخی از کشورها افرادی که تجربه کافی ندارند در زمینه رویت ماه اقدام می‌کنند و در دیدن ماه دچار تعجیل و توهم می‌شوند و گزارش‌هایی که می‌دهند از دقت کافی برخوردار نیست، آنها بدون اینکه مطمئن باشند چیزی که دیده‌اند ماه است و یا چیزهایی که ممکن است با ماه اشتباه گرفته شود، با اطمینان می گویند که ماه را دیده اند و مسئولان آن کشور ها بدون اینکه از شهادت و گواهی این افراد مطمئن باشند در آن کشورها ماه رمضان، اعلام می‌کنند.

موحدنژاد تصریح کرد: شهروندان ایرانی مطمئن باشند که در ایران استهلال با دقت کافی انجام می‌شود و علاوه بر ۱۲۰ گروهی که به صورت رسمی برای رصد ماه رمضان فعال شده‌اند، گزارش‌های دیگری نیز به صورت پراکنده به ستاد استهلال ارائه می‌شود که این ستاد آنها را ثبت و بررسی می‌کند. سپس همه گزارش‌ها به خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود اگر ایشان به لحاظ شرعی آنها را معتبر و قابل اعتماد بدانند، آغاز ماه رمضان اعلام می‌شود.
پايان پيام