وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی تهران چه گفت؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (شنبه) دوم دی ماه در کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین که در مجموعه سعدآباد برگزار شد، طی سخنانی گفت: مسأله فلسطین همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و در اندیشه‌های بلند امام راحل و در نگاه بلند و راهبردی مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی افزود: امروز در اینجا گردهم آمده‌ایم تا در خصوص مسأله فلسطین به ویژه تحولات هفته‌های اخیر که با کشتار و نسل کشی بیش از 20 هزار نفر از غیرنظامیان غزه و کرانه باختری که 75 درصد آن را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی و آوارگی گسترده ساکنان نوار غزه همراه و گفت‌وگو و تبادل نظر کنیم و هدف نهایی ما توقف حملات بی‌رحمانه رژیم جعلی، آپارتاید و اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین، مقابله با جنایات جنگی و نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه و همچنین یافتن راه‌هایی برای حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها و احقاق حقوق آنهاست.

وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی تهران چه گفت؟

وزیر خارجه بیان کرد: این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته قطعنامه‌ای را در مورد ضرورت ارسال کمک‌های انساندوستانه به سراسر غزه به تصویب رساند. اما این شورا به عنوان مسؤول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی متاسفانه در توقف حملات و کشتار در سرزمین‌های اشغالی هیچ گونه اقدام موثری نداشته است. اصلی ‌ترین مانع در این زمینه دولت آمریکا و برخی متحدان کاخ سفید بوده‌اند که عملا به حمایت بی قید و شرط از اشغالگر و نسل‌کشی پرداخته‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در این شرایط مسؤولیت همه ما و همه بازیگران بین‌المللی به ویژه دولت‌های مستقل و آزاده ایجاب می‌کند که از هیچ کوششی برای حمایت از فلسطین دریغ نکنیم. در نشست بین‌المللی امروز تهران هیأت‌های سیاسی، پارلمانی، اندیشکده‌ای و رسانه‌ای از 69 کشور حضور دارند.

وزیر خارجه گفت که در این همایش مقامات حکومتی، رسمی و مهمانان غیردولتی از عراق، نیجر، سوریه، نیکاراگوئه، پاکستان، افغانستان، بولیوی، عمان، موریتانی، ترکیه، روسیه، کوبا، چین، اندونزی، امارات عربی متحده، ترکمنستان، تاجیکستان، ایرلند، بوسنی و هرزگوین، تونس، مالزی، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تایلند، سریلانکا، اسپانیا، مالی، استرالیا، فرانسه، کویت، سوئد، اردن، صربستان، گرجستان، ساحل عاج، کنگو برازیویل، سنگال، آمریکا، انگلیس، قرقیزستان، ایتالیا، غنا، زیمبابوه، یونان و ونزوئلا.

وی در پایان به روح بلند شهدای غزه و کرانه باختری فلسطین درود فرستاد.