واکنش جدید امام جمعه قم به زنگ خطر بی حجابی

امام جمعه قم یکی از غلط‌های بزرگ تمدن غربی را تنزل جایگاه زنان و ابزار کردن آنان دانست و گفت: اکنون در تقابل با نگاه والای تمدن اسلامی به زنان، ترویج بی‌حجابی را دنبال می‌کنند که بی‌حجابی زنگ خطری برای تمدن اسلامی و گفتمان انقلاب است و همه ما نسبت به حجاب مسئول هستیم و باید مراقب مرزهای شریعت باشیم.

امام جمعه قم یکی از غلط‌های بزرگ تمدن غربی را تنزل جایگاه زنان و ابزار کردن آنان دانست و گفت: اکنون در تقابل با نگاه والای تمدن اسلامی به زنان، ترویج بی‌حجابی را دنبال می‌کنند که بی‌حجابی زنگ خطری برای تمدن اسلامی و گفتمان انقلاب است و همه ما نسبت به حجاب مسئول هستیم و باید مراقب مرزهای شریعت باشیم.

وی اضافه کرد: عبادت قانون حاکم بر عالم است و معنای لغوی آن تزرع و خشوع است، معنای خاص آن تعبدیات و معنای دیگر آن هر اقدامی برای خداوند متعال است حتی اگر جزو عبادات خاص نباشد اما اگر برای خدا انجام شد موجب عنایت خواهد شد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این منظر و رویکرد، عبادت را منحصر به نماز، دعا و مناجات نکرده است بلکه می‌گوید که همه مستحبات غیرعبادی و همه امور مشروط و مباح و حتی ترک محرمات و مکروهات را می‌توان به عبادت مبدل کرد.

وی معنای دیگر عبادت را عبارت از عبادت در جهان تکوین و در سراسر عالم هستی دانست و گفت: از کوچک‌ترین ذرات عالم در درون اتم تا بزرگ‌ترین ذرات عالم، بر اساس آیات قرآن کریم خداوند را عبادت می‌کنند و این عبادت یک دایره جدیدی است که در قرآن به آن اشاره شده است.

واکنش جدید امام جمعه قم به زنگ خطر بی حجابی

*تمام ذرات و موجودات عالم ثناگوی خداوند هستند

اعرافی یادآور شد: بر اساس آیات سوره مائده، تمام موجودات عالم حمد و ثناگوی خداوند هستند اما ما آن تسبیح و عبادت را نمی‌فهمیم و در نزدیک به 10 جای قرآن به این موضوع پرداخته شده است و در آیاتی هم به سجده همه موجودات در پیشگاه خداوند اشاره شده است، «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ» تمام موجودات عالم آگاه به تسبیح خود برابر خداوند هستند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به این موضوع اشاره می‌کند که نماز و عبادت شما هماهنگی با نظام تکوین و هم‌آوایی با سراسر عالم هستی است که در برابر خدا عبادت و سجده می‌کنند و تسبیح‌گو هستند.

اعرافی با بیان اینکه عبادت راه پیشرفت و شیوه ترقی است، گفت: نماز و عبادت همگام با همه عالم است و سروش عبادت در همه هستی وجود دارد و البته این سئوال اینجا وجود دارد که این سجده، تسبیح و عبادت که در برخی از روایات به موجودات غیرانسانی نسبت داده شده و گاهی هم به عنوان یک قانون کلی ذکر شده است چه نوع عبادتی است؟ اینجا دو گرایش و تمایل وجود دارد که ذیل آن هم تقسیماتی وجود دارد که وقت تفسیر آن نیست اما در کل این دو گرایش را بیان می‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی پاسخ داده‌اند که این دعا و عبادت تکوینی و زبان حال عالم است نه اینکه یک امری همراه با یک نوعی آگاهی و امثال آن باشد، برخی به این رأی متمایل هستند که یک نوع مجازی در این تعابیر وجود دارد و روح تسبیح موجودات بدون شعور به این بر می‌گردد که مخلوق خداوند هستند.

امام جمعه قم گفت: وقتی شما به مصنوع خوبی نگاه می‌کنید حس می‌کنید که کلمه به کلمه با شما حرف می‌زند و می‌گوید که من صانعی دارم که عالم، حکیم و بزرگ و او خدای غنی است که در حقیقت تسبیح، حمد و ثنای این عالم در برابر خدا یک امر تکوینی است و همراه با آگاهی و شعور نیست بلکه زبان حال آن‌هاست.

اعرافی گفت: عقل و منطق و برهان را که بکار گیریم همه می‌گویند که ما نشانه‌های پاکی، علم و بزرگی خدا هستیم و تمام عالم با ما سخن می‌گویند اما این سخن، سخن عقلی و منطقی است که ما از آن‌ها برداشت می‌کنیم و به عبارتی آن‌ها نشان دهنده اسمای خداوند هستند و در قرآن عمق فقر این موجودات و نیاز تمام عالم به وجود آن مطلق گفته شده است.

وی افزود: گرایش دومی هم وجود دارد که می‌گوید به غیر از عبادت تکوینی که درست است و در همه عالم وجود دارد و علاوه بر اینکه آیات هستند و صفات خدا را نشان می‌دهند و علاوه بر اینکه امر درست و حقی است، چیز دیگری هم وجود دارد که در ملکوت عالم است و همه عالم نوعی شعور و آگاهی دارند و نوعی نطق، کلام و سخن دارند که ما نمی‌فهمیم، برای این رأی دوم تعابیری ذکر شده که از جمله شواهد تسبیح و عبادت است و اینکه نطق و تکلم به موجودات مادی در دنیا و آخرت نسبت داده شده است.

*ده‌ها آیه قرآن گواه بر نطق و شهادت موجودات عالم است

امام جمعه قم تصریح کرد: ده‌ها آیه در قرآن داریم که اشاره به کلام، نطق، شهادت و گواهی موجودات دارد، در 20 تا 30 آیه قرآن نیز تعابیری در مورد موجودات عالم طبیعت بکار رفته است که نوعی شعور را در مورد آنان نشان می‌دهد.

وی مطرح کرد: عالم با وجود خود، خداوند متعال را فریاد می‌زند و خدا را با همه اسما و صفات به شکل اجمالی نشان می‌دهد و ممکن است فراتر از آن یک سخنی غیبی و پنهانی و عبادتی متناسب با این موجودات فراتر از عالم وجود داشته باشد؛ روح عالم فقر و نیاز است و حقیقت آن وابستگی به خداوند متعال است و هنر ما این است که عبودیت آگاهانه را پیشه کنیم.

امام جمعه قم در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه به زیبایی و درستی میلاد حضرت زهرا(س) در گفتمان انقلاب اسلامی به‌عنوان روز زن نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: نماد زن مسلمان و زن پیشگام و پیشرو در عالم جهان، فاطمه زهرا(س) با همه ابعاد معرفتی، روحی و علمی است.

*یکی از غلط‌های بزرگ غرب تنزل جایگاه زنان است

اعرافی گفت: ما مدعی هستیم که تمدن جدید غربی در موارد زیادی راه اشتباه و غلط را پیموده است و یکی از غلط‌های بزرگ آنان در حوزه زن و خانواده است، راهی که آنان در افسارگسیختگی شهوانی پایه‌ریزی کرده و پیمودند یعنی فروریختن سلول خانواده و پایین آوردن جایگاه زن است.

وی خاطرنشان کرد: در منطق انقلاب اسلامی ما امروز مدعی هستیم و نگاه و گفتمان انقلاب اسلامی راه را برای تحصیل زنان و دختران در آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه گشوده است و آمارهای پیشرفت زنان و دختران کم نیست، در حوزه فعالیت اجتماعی و اشتغال نیز با رعایت قوانین و مقررات مسیری باز شده و گام‌های بزرگی برداشته شده است.

اعرافی با تاکید بر اینکه نگاه اسلام به زن یک نگاه جامع و متوازن است، گفت: زن باید پشتوانه تربیت درست باشد و نقش اجتماعی متناسب ایفا و مسیر تکاملی درست را هم طی کند و در این راستا باید مصالح مرد، زن، خانواده، جامعه و فرزندان در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد و اسلام از درون این نگاه جامع یک قواعد درست فقهی و اخلاقی بیرون آورده است، نگاه درست فقهی و اخلاقی ما در چارچوب این توازن است.