ناگفته های ترقی درباره لزوم مشارکت در انتخابات

 حمیدرضا ترقی ، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی درباره لزوم مشارکت در انتخابات گفت: در درجه اول اگر به نظرسنجی‌هایی که در جامعه انجام شده نگاه کنیم می‌بینیم که بخش قابل توجهی از آحاد جامعه هنوز از برگزاری چنین انتخاباتی بی‌اطلاع هستند. این امر را باید از طریق رسانه ملی و تبلیغات خیابانی که شهرداری‌ها و احزاب می‌توانند داشته باشند به اطلاع عموم مردم برسانند، چون خیلی از مردم پیگیر مسائل زندگی و کسب‌وکار هستند و خیلی فرصت ورود به این نوع مسائل را پیدا نمی‌کنند مگر اینکه در خیابان، تلویزیون و رسانه‌ها توجهشان جلب برگزاری انتخابات شود.

وی ادامه داد: آگاه‌سازی مردم نسبت به انتخابات به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم تاثیر قابل توجهی در اطلاع‌رسانی و مطلع شدن مردم از این آزمون بزرگ و افزایش مشارکت خواهد داشت.

ترقی اظهار کرد: گام دوم مربوط می‌شود به کسانی که می‌دانند انتخابات است، اما در اینکه انتخابشان بر سرنوشت خود تاثیر دارد تردید دارند که نیازمند یک کار تبیینی است و همه کسانی که تریبونی در اختیارشان است باید این واقعیت را تبیین کنند که راهکاری را برای حل مشکلات کشور به‌کار گیرند که راهکار و مسیر اصلی این امر انتخابات است.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مردم بدون حضور در انتخابات و تعیین نماینده برای مجلس راه دیگری که خواست و پیشنهاداتشان را در دستگاه اجرایی مورد توجه قرار دهند، ندارند بنابراین فاصله گرفتن از انتخابات و شرکت نکردن در آن مشکلشان را حل نمی‌کند و حل مشکل آن‌ها منوط بر حضور در انتخابات است.

وی افزود: آگاه‌سازی توسط افرادی که تریبون دارند در رفع تردید کسانی که در زمینه حضور در انتخابات تصمیم جدی نگرفتند، موثر است.

ناگفته های ترقی درباره لزوم مشارکت در انتخابات

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: مرحله سوم مربوط به کسانی است که فکر می‌کنند با رای ندادن یک کنش سیاسی انجام دادند. این‌ها باید متوجه باشند که کنش سیاسی باید فعلی باشد که در جامعه اثر داشته باشد. رای ندادن و پای صندوق نرفتن هیچ اثری برای فردی که انتخابات را تحریم می‌کند، ندارد بلکه میدان را باز می‌گذارد برای دیگرانی که رای دادند. 

ترقی اضافه کرد: به هر حال مجلس تشکیل و نماینده‌ها انتخاب می‌شوند، اما شخصی که در انتخابات شرکت نمی‌کند نمی‌تواند ادعا کند چرا این تصمیم و یا آن تصمیم را گرفتند، چون خودش در انتخابات نقشی نداشته لذا باید تابع تصمیمات دیگران در جامعه باشد.

وی بیان کرد: در مراحل بعدی یک رقابت سالم، پرشور و همراه با تبیین دیدگاه‌های محتلف و راهکار‌های گوناگون برای حل مشکلات کشور توسط نامزد‌ها باید باشد و اینکه همه قشر‌ها احساس کنند که نماینده‌ای دارند که می‌توانند به آن رای دهند تاثیر قابل توجهی در میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد و در نهایت تلاش دولت برای حل مشکلات و ایجاد گشایش در معیشت مردم در این چند ماه نقش موثری می‌تواند برای مردم در خصوص امید به آینده داشته باشد.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: توصیه مقام معظم رهبری برای حضور همه جناح‌ها در انتخابات چند بعد دارد؛ یکی اینکه همه جناح‌ها برای اینکه دیدگاه‌های خود را در مجلس دنبال کنند باید راه درست انتخابات را برای اهداف خود دنبال کنند و مشارکت خود را در عرصه رقابت با بیان دیدگاه‌های خود چه در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگی و ... دنبال کنند.

وی ادامه داد: تاکید بر این است که جریان‌های سیاسی وارد صحنه شوند و عناصری که ثبت‌نام کردند و تایید صلاحیت شدند باید به‌طور شفاف مشخص کنند آن فردی که از او حمایت می‌کنند دارای چه دیدگاهی است.

ترقی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا افراد از پرده‌پوشی و موضع‌گیری‌های مبهم و دو پهلو پرهیز کنند و مشخص کنند نماینده چه نوع تفکری در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ هستند.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: اگر کسی منع قانونی برای حضور در انتخابات نداشته باشد و کاملا منطبق بر روابط قانونی باشد و از سلایق گوناگون باشد باید میدان برای او باز باشد تا بتواند در رقابت انتخاباتی شرکت کند و عادلانه مثل بقیه حرف خود را بزند و نظراتش را بگوید.

وی تصریح کرد: اصولگرایان هنوز به مرحله اجماع نرسیده‌اند. همه جریان‌های درون اصولگرایی فعالیت خود در شناسایی و تراز انقلاب را برای مجلس انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند افراد را ارزیابی و شناسایی کنند و در نهایت اگر به این اتفاق‌نظر برسند که به رقابت درون گفتمانی نیازی نیست و همه باید متحدانه لیست بدهند آن‌وقت لیست واحد مورد بحث قرار می‌گیرد. تا الان میدان برای همه احزاب و گروه‌های سیاسی با سلایق سیاسی گوناگون باز بوده تا خودشان نسبت به شناسایی عمل کنند و تا وقتی که زمان تعامل و وحدت می‌رسد هر کسی با دست پر و با پیشنهادات مناسبی در این حرکت وحدت‌زا یا ائتلاف شرکت کند.

ترقی گفت: ائتلاف یا لیست جداگانه بستگی به این دارد که کدام‌یک به مشارکت بیشتر کمک کند از طرف دیگر زمینه رقابت را در جامعه پدید آورد. گاهی اوقات ممکن است یک حزبی فعالیت نکند و یا تلاشی در افزایش مشارکت مردم نداشته باشد و ممکن است بخشی از مشارکت مردم را کاهش دهد. در زمان نزدیک به انتخابات باید فضا و آرایش انتخاباتی را دید چگونه شکل می‌گیرد تا بر آن اساس همه متحد و یکپارچه شوند. اینکه اصولگرایان با یک لیست یا چند لیست وارد انتخابات شوند به بررسی میدانی نیاز دارد.