ماجرای اخطار ناوشکن البرز به رزم‌ناو آمریکایی

 آخرین اطلاعات منتشر شده از موقعیتشناور‌های نظامی حاضر در منطقه خلیج‌فارس، دریای‌عمان، اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای‌سرخ نشان می‌دهد ناوشکن البرز، به‌عنوان ناو سرفرماندهی ناوگروه ۹۴ نداجا در کنار کشتی اطلاعاتی - لجستیکی «بهشاد» در منطقه دریای سرخ حضور دارد؛ منطقه‌ای پر تراکم که این روز‌ها شاهد تنش‌های بسیاری بوده‌است.

موقعیت «البرز» در دریای‌سرخ

این درحالی است که بررسی اطلاعات موجود نشان می‌دهد در نزدیکی موقعیت ناوشکن البرز، ترکیبی از ناو‌های ائتلاف «نیرو‌های دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF) حضور دارند؛ اتئلافی چند ملیتی که از سوی آمریکا هدایت و گفته می‌شود مقر آن در بحرین قرار دارد. به‌نظر می‌رسید این میزبانی بیش‌از هر چیز به این دلیل باشد که این کشور درحال‌حاضر میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتئلاف دریایی عمدتا از کشور‌های اروپایی، اعضای ناتو و برخی دولت‌های منطقه تشکیل شده‌است.

ازسوی دیگر اطلاعات موجود نشان‌دهنده حضور حدود ۱۰ ناو ائتلاف موسوم به «سی. ام. اف» در نزدیکی ناوشکن البرز نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران حضور دارند. هند و کره‌جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که ناو‌های آن‌ها در نزدیکی ناوشکن ایرانی قرار دارد.

این‌ها درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه‌بر ناو‌های ائتلاف «نیرو‌های دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF)، چیزی در حدود ۱۱ کشتی و ناو آمریکایی نیز در حوالی موقعیت قرارگیری ناوشکن البرز حضور دارند.

ناوشکن البرز ارتش


«البرز» از جمله ناوگان نیروی‌دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران محسوب می‌شود که از نخستین سال‌های دهه ۵۰ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده‌است. این‌درحالی‌است که این ناوشکن در آذرماه ۱۳۹۸ پس‌از تعمیرات اساسی و نصب سامانه‌های نوین و فناورانه، مجدداً به ناوگان جنوب نیروی‌دریایی پیوست. «البرز» ۵۵۰ تن دارد و سرعت آن درحدود ۳۶ گره دریایی (حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت) ارزیابی می‌شود.

این درحالی است که ناوشکن البرز از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ماموریت‌هایی را به‌منظور تامین امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی انجام داده‌است.

قدرت‌نمایی «البرز»

حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داشته، در شرایطی است که این ناوشکن پیش از این نیز منطقه و خلیج عدن قدرت‌نمایی کرده‌است. در نخستین روز‌های بهمن‌ماه ۱۳۹۴ و در جریان برگزاری رزمایش «ولایت ۹۴» در آب‌های جنوبی کشور بود که پس‌از ورود رزم‌ناو آمریکایی به آب‌های محل برگزاری رزمایش، اخطار قاطع ناوشکن البرز، سبب شد ناو آمریکایی منطقه را ترک کند.

این درحالی‌است که در سال‌های اخیر فعالیت‌های ضد تروریستی نیروی‌دریایی ارتش در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب بار‌ها مورد تقدیر سازمان جهانی دریانوردی قرار گرفته‌است؛ اقدامی که باهدف مبارزه مستمر با دزدی دریایی و تروریسم دریایی طی سال‌های اخیر همواره ادامه داشته است.

افزایش تنش‌ها در دریای سرخ

ناوشکن البرز این روز‌ها درحالی در دریای‌سرخ حضور دارد که این منطقه آبستن تحولات بسیاری است و عملیات ضدصهیونیستی نیرو‌های یمنی، هراس بی‌سابقه‌ای را برای محور غربی – صهیونیستی به‌وجود آورده‌است. بر این اساس تحولات جاری در دریای سرخ، محور اصلی گفت‌وگوی تلفنی وزرای امورخارجه ایران و انگلیس بود.

پیش از دیوید کامرون در گفتگو با رسانه‌ها، ایران را به «فعالیت‌های مخرب» در سطح منطقه متهم کرده بود؛ موضوعی که واکنش تهران را به‌دنبال داشت و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد اتهام‌ها و ادعا‌های واهی وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعا‌های آمریکا، «بی‌پایه و اساس، تکراری، نخ‌نما و مردود» است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم‌صهیونیستی ارزیابی می‌شود.