اسرائیل از ترس ایران بالن جاسوسی به هوا فرستاد

 وای نت وبسایت آنلاین روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، اسرائیل امروز شنبه بالن عظیم معروف به "تل شمیم" را در آسمان شمال (فلسطین اشغالی) به هوا فرستاد تا بتواند تهدیدهای مختلف شکل گرفته از ناحیه شمال را سریعا کشف و هشدار دهد.

یواف زیتون خبرنگار مسایل نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت در این رابطه نوشت، این بالن که وزن آن چند تن است، ده‌ها دوربین مخصوص، رایانه‌های مختلف و رادارهای پر قدرتی را در خود جای داده و قرار است خطرها مختلفی که از سوی شمال اسرائیل را به خطر می‌اندازند از هواپیما و جنگنده گرفته تا موشک‌های کروز و بالستیک را کشف و نسبت به آن هشدار دهد.

به نوشته این رسانه، بالن مذکور در حال گذراندن دوره آزمایش خویش است و اکنون در منطقه‌ای مقابل بنت جبیل در هوا قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است، تل شمیم، یک بالن عظیم است که طی سال‌های گذشته سامانه‌های مختلفی را در خود جای داده است، اسرائیل و آمریکا در نصب دستگاه‌های مختلف در آن با یکدیگر مشارکت داشته‌اند و به گفته نیروی هوایی به عنوان متولی ساخت و ارسال آن به هوا، بزرگترین بالن جاسوسی از نوع خود در جهان است، که با 117 متر طول و چند تن وزن در خود ده‌ها دوربین ویژه، دستگاه‌های رایانه‌ای کوچک و رادارهای بزرگ جای داده است.

محل استقرار اصلی این بالن مثلث مرزی سوریه، اردن (و فلسطین اشغالی) است، این محل به شکل تصادفی انتخاب نشده است، بلکه قرار است منتهی الیه شرق را در عمق چند صد کیلومتری خاک دشمن رصد کند، برای افزایش عمق دید، می‌توان به شکل قابل توجهی ارتفاع بگیرد و از این طریق مسافت‌های بیشتری را رصد کند.

این بالن در کنار بالن شناسایی و هشداری که برای حفاظت از نیروگاه هسته‌ای دیمونا در این منطقه قرار گرفته است، فعالیت خواهد کرد.

اسرائیل از ترس ایران بالن جاسوسی به هوا فرستاد

زیتون به نقل از منابع آگاه خبر داد، در شرایط پیچیده این روزها، تلاش‌های زیادی از سوی مسئولین صورت می‌گیرد که بتوان از طریق این بالن موشک‌های کروز بسیار پرسرعتی که احتمالا از عراق یا ایران به سوی اسرائیل شلیک خواهد شد، رصد و نسبت به آن هشدار داده شود، زیرا این موشک‌ها در ارتفاع چند ده متری از سطح زمین حرکت کرده و کشف آن با دستگاه‌های رصد عادی بسیار دشوار است.