هر بزک‌کرده‌ای فعال حقوق بشر نیست!

وجه اشتراک « گلریز قهرمان » با پهلوی و خاندانش امروز تعجب همه را برانگیخته است؛ گویا تمام ایران‌ستیزان اهل دزدی هستند! همانطور که پهلوی‌ها غارت کردند و رفتند، این چهره نیز با سرقت خود از فروشگاه‌های لباس خبرساز شده است. گلریز قهرمان کسی است که سال گذشته در جریان حوادث سال ۱۴۰۱ از ناامنی‌ها حمایت می‌کرد. او تلاش داشت فشار‌های بین‌المللی را روی ایران افزایش دهد و حتی خواستار اخراج سفیر ایران از نیوزیلند شده بود؛ گلریز به این‌ها هم اکتفا نکرد و علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هوار هوار راه انداخته بود که این نهاد تروریستی است. او در حالی که نماینده پارلمان نیوزیلند بود دست به ستیز با امنیت و سرنوشت ایران زد؛ اما حالا با اتهام ۳ بار سرقت مواجه شده و به ناچار روز گذشته از سمت سیاسی خود استعفا داده است.

گلریز قهرمان

گزارشات از نیوزیلند حاکی از آن بود که او ۱۵ هزار دلار معادل ۷۵ میلیون تومان لباس را از شعبه‌های لباس «لاکچری» و گران‌قیمت دزدیده است. بعد از بازخورد‌های منفی گسترده کاربران فضای مجازی قهرمان این کارهایش را به مشکلات «سلامت روان» خود مربوط دانست و گفت: «مسؤولیت کامل کارهایم را بر عهده می‌گیرم و عمیقاً متأسفم، برایم واضح است سلامت روانی‌ام به شدت تحت تأثیر استرس‌های کارم قرار گرفته بود؛ این باعث شد من به شیوه‌هایی رفتار کنم که کاملاً خارج از شخصیتم است!»

او که دلیل دزدی کردن از فروشگاه‌های گران‌قیمت و اتهاماتش را «استرس کاری» عنوان کرده ادامه می‌دهد: «مردم باید به درستی از نمایندگان منتخب خود انتظار بالاترین استاندارد‌های رفتاری را داشته باشند. من از این استاندارد‌ها کوتاه آمدم؛ متاسفم…» این ماجرا آنجا عجیب است که فردی که به عنوان «وکیل حقوق بشری» و «سخنگوی حزب سبز در امور عدالت، تجارت و امور خارجی» فعالیت می‌کرده حالا به بهانه استرس کاری دست به چنین جرمی زده است.

واکنش کاربران فضای مجازی و آن‌ها که از اتهامات گلریز آگاه شده بودند همراه با عصبانیت و البته ابراز تأسف بود. آن‌ها ضمن ملامت کردن او به عنوان کسی که ادعای آزادی و عدالت را داشت نوشته‌اند: «دزدی به خاطر چندتا لباس؟ چقدر حقیرانه!»

یکی از کاربران نوشته است: «مهم‌ترین شاخصه تفکرات چپ، گداصفتی است. زنکی به اسم گلریز قهرمان شده نماینده پارلمان نیوزیلند. بعد رفته از لباس‌فروشی محل لباس دزدیده. فکر کن شغلت نماینده مجلس باشد و بهترین حقوق را بگیری باز هم ذهنت دنبال دله‌‎دزدی باشد. این حجم از دریوزگی فقط از یک چپ‌گرا برمی‌آید.»

دیده‌بان هم در شبکه ایکس این متن را منتشر کرده است: «گلریز قهرمان نماینده نیوزیلند که فیلم دزدی‌اش دست به دست می‌شود، همان است که پارسال گفته بود تا آزادی ایران در کنار هم ایستاده‌ایم. این دله‌دزد یکی از جماعتی است که شعار «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» می‌دادند و حالا دارند تخصص‌هایشان را رو می‌کنند! یکی دزد، یکی قاچاقچی، یکی…»

کاربر دیگری در مذمت اقدام اخیر نماینده سابق پارلمان نیوزیلند نوشته است: «گلریز قهرمان گفته استرس داشتم که دزدی کردم! لاکردار دزدی خودش استرس است ببین تو چه روانی هستی که با دزدی ریلکس می‌کنی!»

همچنین فعال دیگری از شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصاویری از گزارش اتهام سرقت مذکور، گفته است: «واقعا این برانداز‌ها به طور بین‌المللی قالتاق و کلاش و دور از محضر ایرانی‌ها دله‌دزد هستند. گلریز قهرمان نماینده پارلمان نیوزیلند که کلی در اغتشاشات تیتر یک بی بی سی و من‌وتو بود و موهایش را قیچی کرده بود و کفالت سیاسی قبول می‌کرد که اصلاً معلوم نشد دقیقاً چی هست. حالا بشنوید…»

کاربر دیگری هم نوشته است: «توی سرتان بخورد آن مهاجرت که نماینده پارلمان کشور مقصد بشوی؛ از پس خرید یک تکه لباس برنیایی و بروی دزدی! مگر برای رفاه و داشتن خانه و ماشین مدل بالا نرفتید؟ حالا یک تکه لباس هم نمی‌توانید بخرید؟»

واکنش کاربران به گلریز قهرمان

واکنش‌های متعددی درباره این اقدام عجیب از سوی کاربران منتشر شده است. یک ایرانی گلریز را به عنوان یک درس برشمرده است تا به هر چهره تحصیل‌کرده و خارج‌رفته‌ای عنوان فعال حقوق بشری اعطا نشود. او نوشته است: «این تجربه‌ای برای همه ماست که هر عروسک بزک‌کرده‌ای که فارغ‌التحصیل حقوق آکسفورد است را خدایگان حقوق بشر ندانیم؛ متأسفانه محافل سیاسی جهانی پر است از این کلاه‌برداران و مدعیان دروغین حقوق بشر. برای آن‌ها موضوعاتی همچون اسراییل، سلطنت حقوق بشر، عدالت اجتماعی و ... تنها یک بهانه است و تجربه نشان داده آن‌ها در مرفه‌ترین کشور‌های دنیا و با وجود بالاترین درآمد و برخورداری از بلندترین جایگاه اجتماعی، باز به دزدی نهفته در ذاتشان ادامه می‌دهند».

این کاربر به درستی به این موضوع اشاره می‌کند که وقتی اولین بار رسانه‌ها منتشر کردند که «گلریز قهرمان» دختر حقوقدان، ایرانی‌تبار و دانش‌آموخته آکسفورد توانسته وارد پارلمان نیوزیلند شود، برخی خوشحالی کردند و گرچه شناختی از او نداشتند، اما او را یک چهره موفق و الگو معرفی کردند و خود را شریک موفقیتش دانستند؛ اما اکنون حس همان کسانی که گلریز و امثال گلریز را حمایت می‌کردند و بالا می‌بردند، چیست؟

با همه این‌ها علت اصلی این عمل ناهنجار معلوم نیست و به یک ابهام تبدیل شده است که چرا کسی که در ۹ سالگی با خانواده‌اش از نیوزیلند پناهندگی گرفته، بعد وکیل شده و به پارلمان نیوزیلند رفته، حالا کاری کرده که شبکه‌های ضد ایرانی مثل ایران‌اینترنشنال و من‌وتو، گزارش کار ناهنجار او را منتشر کنند و عمداً تیتر بزنند «نماینده ایرانی تبار» و با تاکید روی ایرانی بودن او به سیاه‌نمایی علیه ایران و ایرانی‌ها دامن بزنند! حال آنکه گلریز به عنوان کسی که از کودکی ترک وطن کرده بیش از آنکه یک ایرانی‌تبار باشد، شهروند و تحصیل‌کرده نیوزیلند و شهرت‌یافته با جریان «زن‌زندگی‌آزادی» است.

وقتی پای یک برانداز در میان است

تاکید رسانه‌های غربی به ایرانی‌تبار بودن او، باعث خشم ایرانی‌ها و رسانه‌های داخلی شده است چرا که او بیش از هر چیز با قیچی کردن موهایش به بهانه دفاع از آزادی و همراهی با علی کریمی در جریان «نه به اعدام» در ناامنی‌های ایران شناخته شد، اما حالا جرم او را به ایرانی بودنش گره می‌زنند.

کاربر دیگری در فضای مجازی درباره سوگیری مغرضانه رسانه‌های فارسی‌زبان نوشت: «می‌بینید؟ در یک دزدی آشکار که فیلم دوربین مداربسته‌اش هم موجود است وقتی پای برانداز در میان است، الفاظ قطعیت خودش را از دست می‌دهد! خبر می‌شود اتهام دزدی! اما کافی است دهیار روستای چمچمارتپه از توابع بخش سرآسیاب پایین فلان‌شهر دورافتاده انگشت اشاره‌اش را در بینی‌اش کند؛ زمین و آسمان را به هم می‌دوزند که مسؤولان جمهوری اسلامی بهداشت شخصی‌شان را رعایت نمی‌کنند! این‌ها فاضلاب‌رسانه‌های عصر ما هستند.»

گلریز قهرمان

به هر صورت این حاشیه‌ها او را مجبور کرد استعفا بدهد، اما اخباری که گلریز رسانه‌ای کرد باعث شد جریان زمین‌خورده «ززآ» این بار ضربه فنی شود. نظرات کاربران درباره گلریز مصداقی از اصطلاح «تف سر بالا» شده است و آن‌ها که روزی به این چهره و فعالیت‌هایش ضریب می‌دانند حالا حاضر نیستند او را گردن بگیرند. ایرانی‌هایی که جزییات اخبار سال گذشته را دنبال می‌کردند حالا خوب فهمیده‌اند که «گلریز قهرمان» یکی از ده‌ها نخاله سیاسی بوده که مخاطبان خود را به زد و خورد در خیابان‌‎ها دعوت می‌کرده است.

اپوزیسیون جمهوری اسلامی این بود؟

هرچند مردم ما همیشه از موفقیت هم وطنان‌شان خوشحال شده‌اند و فرقی ندارد آن‌ها خارج از کشور باشند یا داخل، اما به طور کلی تاریخ همیشه نشان داده که ملت ایران کسانی را همیشگی دوست دارند که به باور‌های اظهار کرده‌شان در عمل پایبند باشند.

با همه این‌ها نباید فراموش کرد تدابیر کشور‌های میزبان مهاجران ایرانی و مدارا کردن دولتمردان و سیاست‌گذاران آن‌ها با خارجی‌ها، باعث جذب بیشتر می‌شود و تأسف آنجاست که گروهی از افراد بعد از مهاجرت دچار انحرافات عقیدتی و سیاسی می‌شوند و حتی ممکن است دست به ارتکاب جرم بزنند؛ مانند آنچه امروز برای «گلریز قهرمان» رخ داده و به دلیل استرس دزدی کرده و تعجب همگان را برانگیخته است.

اما نکته روشن بعد از ماجرای گلریز آن است که تجربه ثابت کرده جمهوری اسلامی، با اپوزیسیون و براندازانی سطح پایین و سخیف سر و کار دارد که خودشان، خودشان را از دور خارج می‌کنند و زحمت را کم می‌کنند.