تحول در سطوح حکمرانی

1- ما نیازمند یک « تحول »  و «تحول‌خواهی» در سطوح مختلف حکمرانی هستیم. این «تحول» «نقشه» راه و «مهندس» راه می‌خواهد. نقشه راه قانون اساسی و قوانین منبعث از آن است. مهندس راه هم ولایت‌فقیه و در سطوح پایین‌تر، رؤسای قوا و مدیران میانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

نقشه راه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی امام خامنه‌ای است. اگر بخواهیم در مسیر «تحول» حرکت کنیم باید یک حس «تحول‌خواهی» در تمام سطوح مدیریتی کشور ایجاد شود. بدون این حس نقشه راه عملیاتی نمی‌شود. نظام دیوان‌سالاری کشور به دلیل نفوذ دشمن در برابر هرگونه تحول ایستادگی می‌کند. این مهم خود را در دست‌کاری در اصل نقشه راه، بدعملی و حتی حذف و ترور مدیران ناکارآمد از سوی دشمن ،نشان می‌دهد.

2- مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در حرم رضوی فرمودند :« تحول ، یعنی تغییر حال، تغییر وضع، دگرگونی» باید دید در «حال» ما در نگرش به «تحول» تغییر حاصل‌شده است؟ برای تغییر «وضع» چطور؟ آیا اراده‌ای برای تغییر «وضع» دیده می‌شود؟ و از همه مهم‌تر این‌که آمادگی ورود به یک وادی که شاهد «دگرگونی» باشیم،  داریم؟!

انتخابات به مردم و نخبگان اجازه می‌دهد وارد وادی «تحول» بشویم. انتخابات فرصتی است برای اندیشیدن به تغییر «وضع»!

اما دشمن هرگز به ما اجازه نمی‌دهد به این وادی ورود کنیم. دشمن با دست‌کاری در ذهن بازیگران اصلی «تحول» و «تحول‌خواهی» انتخابات را در حد یک بازی سیاسی و رقابت کور فرو می‌کاهد.

3- بیانات مقام معظم رهبری از ابتدای امسال تاکنون که مسئله انتخابات را کلید زدند یک محور اصلی داشت و آن ضرورت اندیشیدن به مقوله «تحول» و پدیداری حسن «تحول‌خواهی» در آحاد ملت ایران است.

«سیاست‌زدگی» و «قدرت‌طلبی» و «غفلت از نقشه‌های دشمن» سمّ مهلک برای «تحول» و «تحول‌خواهی» است. ​​​​​​​این سمومات نخبگان و نیروهای سیاسی کشور که پیشران مقوله تحول هستند را رو به ضعف و فرسایش می‌برد و فضا را برای یک جنگ‌شناختی تمام عیار از سوی دشمن مهیا می‌کند.

تحول در سطوح حکمرانی

4- «تحول» در مجلس به‌عنوان یک رکن از ارکان نظام که به تعبیر امام (ره) در رأس امور است به چه معنا می‌باشد.مجلس مرکز تصمیم‌گیری‌های کلیدی نظام است. مجلس باید در کنار جهاد «خدمت»، «تبیین»  و «اعتمادزایی»به جهاد «تصمیم» برسد.

تصمیم درست برای گره‌گشایی مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی که همواره مورد گلایه و شکایت مردم از قوای سه‌گانه است در گرو راه‌یابی عناصری شجاع، جوان، مؤمن، باتجربه، ساده‌زیست، باهوش و انقلابی به مجلس است که به هنگام تصمیم‌گیری در موقع «تعارض منافع» در سمت‌وسوی منافع ملی و مصالح ملی بایستند و منافع فردی و جناحی را کنار بگذارند.

5- احزاب و گروه‌ها و کسانی که متکفل ارائه فهرست انتخاباتی هستند باید یک «فهم امیدوارانه از آینده» و نیز یک «فهم از ساخت آینده» داشته باشند که اگر به مجلس راه یافتند در پایان چهار سال بتوانند کارنامه خود را شفاف برای مردم بیان کنند و معلوم شود چقدر به اهداف موردنظر در فرآیند تحول رسیده‌اند.

محمدکاظم انبارلویی