انفعال و رهاشدن بازار خودرو، فروش در حاشیه بازار را بیشتر می‌کند/علت عدم ثبات قیمت بازار خودرو

الله‌وری دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره فروش خودرو در حاشیه بازار گفت: زمانی که بازار خودرو در کشور ما آزاد نیست و انحصاری است و ازطرف دیگر نیز واردات نزدیک به صفر و با شرایط سخت انجام می‌شود،  فروش خودرو در حاشیه بازار، سیاست غلطی است.

وی افزود: ازطرف دیگر بین قطعه‌سازان و خودروسازان نیز اختلافات طولانی مدتی وجود دارد که همچنان حل نشده است. بنابراین هیچ بازار آزادی وجود ندارد که فروش در حاشیه بازار اتفاق می‌افتد.

دهقانی ضمن بیان اینکه منظور از حاشیه بازار، کدام بازار است؟ ادامه داد: آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌سازی‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی بدون هیچ  مبنایی توسط چند نمایشگاه دار صورت می‌گیرد؟

انفعال و رهاشدن بازار خودرو، فروش در حاشیه بازار را بیشتر می‌کند/ثبات قیمتی در بازار خودرو ناشی از عدم نظارت است

قیمت خودرو در بازار ثبات ندارد و  معین و شفاف نیست

*بازار خودرو بسیار احساسی رفتار می‌کند

وی تاکید کرد: امید است وزیر صمت فعلی اشتباه آقای فاطمی امین را تکرار نکند و مراقب باشد. ابتدای دوره وزارت آقای فاطمی امین نیز گفتیم که بازار خودرو هم در طرف خریدار، هم تولیدکننده و هم فروشنده رانت دارد و اولین گام برای ساماندهی این وضعیت حذف این رانت و هدایت آن به سمت مصرف‌کننده واقعی است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ثبات قیمتی در بازار خودرو وجود ندارد و هیج چیز شفاف نیست. این مسئله نشان از عدم نظارت است که موجب می‌شود قیمت خودرو در حاشیه آن تعیین و فروخته شود. ازطرف دیگر نوسانات نرخ ارز نیز به راحتی این بازار را ملتهب می‌‌کند.

دهقانی ضمن اشاره به عملکرد شورای رقابت تصریح کرد: درکنار این مسائل که بر وضعیت بازار تاثیرگذار است، متاسفانه شورای رقابت نیز در این شرایط منفعل شده است. نه به عملکرد شورای رقابت قبلی که قیمت‌ها را دستوری و بی‌منطق تعیین می‌کرد نه به شورای فعلی که موضوع قیمت را به هیات مدیره شرکت‌ها و سازمان حمایت از مصرف کننده واگذار کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین به اهمیت واردات اشاره کرد و گفت: با شرایطی که اکنون داریم و نیازمند تغییر هستیم باید واردات از انحصار خارج شود. تغییری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در  خصوص مصوبه مجلس ایجاد شد، کارکرد مصوبه را کاهش داد. زیرا براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌توانست، واردات داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در انتها خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در ابلاغ آئین‌نامه خودروهای کارکرده تعلل کرده و آن را پشت گوش می‌اندازد و می‌خواهد وقت کشی کنند تا مدت فعالیت این مجلس به پایان برسد. در حالیکه این موضوع قانون است.