چرا آمریکایی­‌ها درباره حادثه تروریستی کرمان دروغ می‌­گویند؟

رسانه‌های آمریکایی – انگلیسی در اقدامی هماهنگ، به نقل از وال استریت ژورنال، نوشتند که "واشنگتن پیش از حمله انتحاری در کرمان که به کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد، اطلاعات قابل استفاده‌ای را به ایران منتقل کرده بود". آن‌ها در این باره ادعا کردند که "این اطلاعات در مورد موقعیت مکانی و زمانی ممکن بود برای «خنثی» کردن حمله و یا کاهش شمار قربانیان مفید باشد".

 

البته وال استریت ژورنال هم بدون ذکر یک نام و به نقل از آنچه که خود "مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود" می‌خواند، مدعی است: «قبل از حمله تروریستی داعش در سوم ژانویه ۲۰۲۴ در کرمان، دولت آمریکا هشداری خصوصی به ایران درباره تهدید تروریستی در داخل مرز‌های ایران فرستاده بود».

این منبع وال استریت ژورنال، ادعا کرده که «دولت ایالات متحده یک سیاست دیرینه را دنبال کرد که در سراسر دنیا برای هشدار دادن به دولت‌ها در برابر تهدیدات مرگبار اجرا می‌شود. ما این هشدار‌ها را تا حدی به این دلیل مطرح می‌کنیم که نمی‌خواهیم در حملات تروریستی جان بی‌گناهان به خطر بیفتد»؛ اما چرا این ادعا نمی‌تواند درست باشد؟

موضع‌گیری رسمی آمریکا پس از حادثه تروریستی کرمان

۱- موضع‌گیری رسمی آمریکا پس از حادثه تروریستی کرمان

نخست دلیل برای رد خبرسازی وال استریت ژورنال، مراجعه به موضع‌گیری رسمی دولت آمریکا پس از حادثه تروریستی کرمان است.

"متیو میلر"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: "ما گزارش‌ها درباره کرمان را دنبال می‌کنیم، اما اطلاعات مستقلی برای ارائه در مورد آن‌ها نداریم". وی تاکید کرد: "همانطور که گفتم، دستکم برای ما خیلی زود است که بتوانیم درباره علت این حادثه سخن بگوییم".

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا به هیچ‌وجه درگیر این موضوع نبوده و هرگونه ارجاع به آن خلاف واقع و مضحک است، مدعی شد: "هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل در این امر دخیل است".

همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: "هنوز جزئیات زیادی در مورد بمبگذاری‌ها در کرمان در دست نیست". کربی اظهار کرد: "ما هیچ اطلاعاتی در این باره و جزئیات بیشتری در مورد چگونگی وقوع آن و/یا اینکه چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، نداریم".

۲- واکنش مقامات کاخ سفید به شایعه جدید

علاوه بر این پس از انتشار شایعه هشدار آمریکا به ایران مبنی بر احتمال وقوع یک اقدام تروریستی، مقامات کاخ سفید در برابر تأیید این خبر سکوت کردند. چنانکه ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفته است: «اظهار نظر و ارزیابی عمومی در این زمینه ندارم».

۳- سوابق مداخله آمریکا در حمایت از تروریسم

نکته قابل تأمل دیگر آنست که مقامات آمریکایی چطور ادعای هشدار تروریستی می‌دهند، در حالی که سالهاست که از بدنام‌ترین گروهک‌های تروریستی و برانداز حمایت می‌کنند؛ دیدار مقامات کاخ سفید با سازمان منافقین و فرقه رجوی و حمایت از سردسته گروهک تروریستی تندر، نمونه از این موارد است. فرقه رجوی به تنهایی عامل شهادت ۱۷۰۰۰ ایرانی بوده است و همچنان نیز به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهد.

لازم به یادآوری است که در پرونده عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله و عامل شهادت شمار زیادی از مردم ایران، وی در اعترافاتش به حمایت سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا سیا از شخص وی و گروه تحت امرش اشاره کرد؛ ریگی در بخشی از اعترافاتش که از شبکه پرس. تی. وی پخش شد، گفت که در دیدار با عوامل سازمان جاسوسی سیا در دوبی به وی قول حمایت همه جانبه و در اختیار گذاردن پایگاهی با تسلیحات نظامی در نزدیک منطقه داده شده بود. ریگی گفت این پایگاه قرار بود در «مناس» در نزدیکی بیشکک برپا شود.

۴- نقش برجسته آمریکا در تشکیل داعش

ضمن این که آمریکا، به تصریح مقامات دولت سابق این کشور، عامل تشکیل حکومت خودخوانده داعش در منطقه بوده است؛ به طوری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و گزینه اصلی جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آینده این کشور، هیلاری کلینتون و باراک اوباما را مؤسس داعش معرفی کرد و گفت: "می‌خواهم بگویم که هیلاری کلینتون حقه باز هم در تشکیل داعش به اوباما کمک کرده است". مایک پنس، معاون ترامپ همین در اعتراف مشابهی گفته بود: " سیاست‌های اوباما و کلینتون به ایجاد داعش منجر شد".

۵- سوابق آمریکایی در زمینه دروغ پراکنی

همچنین سوابق رسانه‌های آمریکایی- انگلیسی در تولید و انتشار هدفمند اخبار کذب و فضای سازی رسانه‌ای مساله جدیدی نیست. شهریور ۱۴۰۱ روزنامه پرسابقه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد که حضرت آیت الله خامنه‌ای تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بستر بیماری است. در همین راستا بی‌بی‌سی فارسی به نقل از نیویورک تایمز، با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت که «آیت‌الله خامنه‌ای در بستر بیماری است.» البته حضور رهبر انقلاب در مراسم روز اربعین (۲۶ شهریور ۱۴۰۱) باعث شد تا این امواج دروغ‌پراکنی به صخره واقعیت برخورد کند.

روزنامه نیویورک تایمز

تیرماه ۱۴۰۱ نیز روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرد که سردار علی نصیری از فرماندهان سپاه پاسداران به اتهام همکاری با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت شده است. البته سردار نصیری نیز در واکنش به بازنشر شایعه بازداشتش که پس از ۳ سال دوباره مطرح شده بود، آن را به دلیل شکست‌های دشمنان از سپاه دانست.