مدیریت و نظارت ضعیف علت اصلی گرانی گوشت قرمز است

جعفر راستی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد نرخ گوشت قرمز و روند افزایشی آن باوجود دلار نیمایی بیان کرد: روند افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی تاکنون افزایشی بوده و تنفسی هم نداشته است. نکته این است که باوجود عبور از روزهای پرفشار ناشی از حذف دلار دولتی همچنان شاهد افزایشی بودن روند قیمت ها به همان شدت سابق و چه بسا سریع تر هستیم.

وی افزود: اکنون علت اصلی نوسانی بودن قیمت کالاهای اساسی، مدیریت بسیار ضعیف به ویژه بازار مواد پروتئینی است. به صراحت می توان گفت که این روزها مدیریت بازار کالاهای اساسی به ویژه بازار مواد پروتئینی بسیار ضعیف است.

راستی ادامه داد: دلار 28 هزار و 500 تومانی برای واردات به تمام کالاهای اساسی ازجمله گوشت قرمز اختصاص داده می شود. بنابراین هزینه واردات گوشت قرمز پس از برآورد هزینه ها و رسیدن به کشور برای هر کیلو 250 هزار تومان خواهد بود و زمانی که گوشت قرمز وارد بازار می‌شود نهایتاً باید کیلویی 350 هزار تومان به دست مردم برسد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در برخی از شهرها گوشت قرمز به کیلویی 700 هزار تومان نیز رسیده است، اظهار کرد که این موضوع به مدیریت ضعیف وزارت جهاد کشاورزی باز می‌گردد و هیچ علت دیگری ندارد.

مدیریت و نظارت ضعیف علت اصلی گرانی گوشت قرمز است

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد تورم انتظاری در بازار گوشت، یکی از دلایل افزایش قیمت آن است. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و مسئله حذف ارز ترجیحی انتظار افزایش قیمت گوشت در بازار ایجاد شده و این در حالی است که قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار ایران واقعی و منطقی نیست. لذا مشکل گرانی گوشت به ضعف در مدیریت بازار باز می‌گردد و با مدیریت صحیح بازار می‌توان باعث آرامش در بازار شد.

 راستی همچنین ضمن اشاره به تاثیر قاچاق دام و گوشت قرمز بیان کرد: این اقدام درواقع عکس‌العمل است. زمانی‌که دامدار با مشکل مواجه است مجبور به خارج کردن غیرقانونی دام از کشور می‌شود. بنابراین اگر صادرات و واردات دام مدیریت شود شاهد قاچاق نخواهیم بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: اگر مدیریت صحیح وجود داشت با این حجم از عرضه گوشت نباید شاهد نوسان و افزایش قیمت گوشت باشیم. متأسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح در بازار، شاهد گرانی گوشت در بازار هستیم.