نتیجه گفت‌وگوهای آمریکا و چین برای فشار بر ایران

 یک مقام دولت آمریکا روز شنبه به نشریه پالتیکو گفت که ایالات متحده در مذاکرات دو روزه خود برای تشویق چین به فشار بر ایران به منظور توقف حملات انصارالله به برخی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکست خورد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در بانکوک، پایتخت تایلند در روزهای جمعه و شنبه نگرانی‌های ایالات متحده را در مورد حملات جاری در دریای سرخ مطرح کرد. اما این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ای دال بر این‌که چین مایل به برداشتن گام‌های قاطع برای استفاده از نفوذ اقتصادی خود بر ایران، به‌عنوان حامی انصارالله است، به پایان رسید.

این حملات که از دو ماه پیش آغاز شد در هفته‌های اخیر حملات هوایی تلافی‌جویانه متعددی از سوی آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در یمن در پی داشته است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا درباره نشست روز شنبه جیک سالیوان در یک تماس تلفنی به خبرنگاران اظهار داشت: پکن گفت که آنها این موضوع را با ایرانی‌ها مطرح می‌کنند اما ما مطمئناً قبل از اظهارنظر بیشتر در مورد اینکه آیا آنها واقعاً این موضوع را مطرح می‌کنند، صبر می‌کنیم.

این مقام آمریکایی افزود: دولت بایدن به پکن گفته است که باید برای آرام کردن برخی از این حملات کمک کند، اما اینکه آیا این اهرم را در این راه استفاده می‌کند یا خیر، فکر می‌کنم باید صبر کرد.

به نوشته نشریه پالتیکو، دولت بایدن همچنین در تلاش برای ترغیب پکن به متقاعد کردن متحد نزدیک خود، یعنی کره شمالی برای کاهش برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش، محدود کردن حمایت از جنگ روسیه در اوکراین و کاهش لفاظی‌های خصمانه فزاینده آن در قبال کره جنوبی، به دیوار آجری برخورد کرده است.

برخی مقامات آمریکایی بر این باورند که اخیراً هیچ چیز در رابطه با نفوذ پکن بر پیونگ یانگ سازنده نیست.

نتیجه گفت‌وگوهای آمریکا و چین برای فشار بر ایران

گزارش وزارت امورخارجه چین از نشست مشاور امنیت ملی آمریکا و وزیر خارجه چین که روز شنبه منتشر شد، مذاکرات سالیوان و وانگ را صادقانه، اساسی و ثمربخش خواند، اما اشاره خاصی به موضوع کشتیرانی در دریای سرخ نکرد.

 این گزارش در ازا، تهدید استقلال تایوان را «بزرگ‌ترین چالش برای روابط چین و ایالات متحده» توصیف کرد.

پالتیکو در ادامه نوشت: بی میلی چین به استفاده از اهرم دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از اقدامات ایالات متحده برای رسیدگی به مشکلات کشتیرانی در دریای سرخ یا تعدیل تحریکات کره شمالی، محدودیت‌های تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن در ارتباط با پکن را در هشت ماه گذشته برجسته می‌کند.

این، شامل مجموعه‌ای از سفرهای مقامات دولت آمریکا به پکن است که با دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای او از چین در ماه نوامبر سانفرانسیسکو به اوج خود رسید.

به گفته این مقام آمریکایی، بایدن و شی قرار است این دیدار را با یک تماس تلفنی در بهار امسال تکمیل کنند اما گوش‌های ناشنوای پکن نسبت به درخواست‌های آمریکا برای کمک چین در دریای سرخ و شبه جزیره کره نشان می‌دهد که چین ترجیح می‌دهد درخصوص دو بحران بین‌المللی جاری در حاشیه بنشیند تا اینکه فعالانه در کنار ایالات متحده علیه دو متحد کلیدی خود قرار بگیرد.