نرخ خرید تضمینی گندم باید معقول و منطقی باشد/نرخ خرید تضمینی گندم نباید موجب تورم سایر اقلام شود

علیرضا عباسی ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد قیمت خرید تضمینی گندم گفت: گندم یک کالای استراتژیک و پایه بسیاری از نیازهای خوراکی و غذایی ماست. بنابراین یکی از موضوعات بسیار مهمی که در کشور باید به آن توجه کنیم بحث امنیت غذایی در کالاهای اساسی است.

وی افزود: بنابراین باتوجه به اینکه کالاهای اساسی ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی، روانی و امنیت اجتماعی و اقتصادی دارد لازم است در تامین اینگونه کالاها به سطح قابل قبولی از خودکفایی برسیم.

عباسی ادامه داد: کشور ما در شرایط تحریمی است و نباید این وضعیت را فراموش کنیم. واردات سخت و وضعیت ارزی محدود است. به همین دلیل باید بتوانیم تا جای ممکن نیاز کشور را خودمان تامین کنیم تا اگر روزی تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز اعمال شد، خودکفا باشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: گندم یکی از اساسی‌ترین کالاهایی است که حاکیمت باید به آن توجه ویژه داشته باشد. درهمین راستا در کمیسیون کشاورزی مجلس با اصلاح قانون، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را ایجاد و روند را به نفع تولیدکنندگان و کشاورزان تغییر دادیم و طی چند سال اخیر قیمت گندم  به 17 هزار و 500 هزار تومان رسید.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه در شورای قیمت‌گذاری تلاش شده نرخ‌ها با قیمت‌های جهانی و تورم داخلی متناسب باشد، تصریح کرد: اصلاح قانون در زمینه خرید محصولات اساسی کشاورزی اقدام بسیار مناسبی بود که کمیسیون کشاورزی مجلس در راستای حمایت از تولید پایدار رقم زد و دولت نیز با آن همراهی کرد.

علیرضا عباسی

وی همچنین افزود: درکنار تلاش برای تولید حداکثری و تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی گندم، باید مراقبت کرد تا قاچاق معکوس گندم نیز صورت نگیرد و این محصول استراتژیک از کشور به صورت قاچاق خارج و یا وارد نشود.

عباسی ادامه داد: همچنین باید تلاش شود که برای سال جدید زراعی هزینه‌های تولید نیز به صورت واقعی در تعیین نرخ محصولات اساسی در شورای قیمت گذاری مدنظر قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درانتها با اشاره به اینکه یکی دیگر از مولفه‌های مهم در زمینه تعیین نرخ محصولات اساسی کشاورزی تورم است، اظهارداشت: در یک سوی بازار خرید تضمینی گندم دولت و در سوی دیگر تولیدکنندگان حضور دارند و باید نرخ به صورت واقعی تعیین و موجب تورم سایر اقلام نشود.