درخواست جدید محسن هاشمی از ناطق نوری،خاتمی و سید حسن خمینی

انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان ششم از جهاتی دارای اهمیت بیشتری از سایر انتخابات‌هاست. یکی از دلایل اهمیت این انتخابات، وضعیت بغرنجی است که بر جهان به‌ویژه خاورمیانه حاکم شده که جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی یا درگیری در لبنان و سوریه از آن جمله است. در چنین فضایی کشور نیازمند مشارکت بالاست که همراهی همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را طلب می‌کند.

 

به اذعان برخی کارشناسان و صاحبنظران حضور کاندیداها از تمام جریان‌های سیاسی در انتخابات سبب رونق و افزایش نشاط و مشارکت می‌شود اما اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان دارای کاندیداهای تایید شده به میزان لازم نیستند و بیشتر کاندیداهای این جریان با ردصلاحیت مواجه شدند.

*روایت محسن از ایفای نقش پدر

محسن هاشمی، پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی درباره الزامات تحقق مشارکت بالا در انتخابات و ایفای نقش پدرش از سوی حسن روحانی برای دعوت مردم به انتخابات به سوالات «آرمان ملی» پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

*قبل از ردصلاحیت آقای روحانی برخی بر این عقیده بودند که آقای روحانی می‌تواند ایفاگر نقش هاشمی  در مجلس خبرگان باشد. به‌هر حال ایشان ردصلاحیت شد و اکنون سوال این است که آقای روحانی همانند آیت‌ا... هاشمی توان تاثیرگذاری بر جامعه را دارد؟

تصور نمی‌کنم بتوان چنین نقشی را در شرایط عادی برای آقای روحانی یا هر شخصیت دیگری متصور بود. آنچه آقای هاشمی انجام داد، محصول کار آقای هاشمی تنها نبود و موضوعات دیگری دخیل بودند که باید به آنها توجه شود. بدون کامل کردن شرایط لازمی که سبب شد، آقای هاشمی از وزن بالا و تاثیرگذاری موثر برخوردار شود، نمی‌توان مدعی ایفای نقش ایشان شد.

درخواست جدید محسن هاشمی از ناطق نوری،خاتمی و سید حسن خمینی

*درست است و بسیاری هم معتقدند آیت‌ا... هاشمی یک شبه دارای این وزن سیاسی و اجتماعی و تاثیرگذاری بالا نشد، اما چه موضوعاتی سبب شد تا آیت‌ا... هاشمی به این جایگاه برسد و آقای روحانی برای رسیدن به آن چه باید انجام دهد؟

همانطور که اشاره کردم نقش آقای هاشمی به تنهایی اجرا نشد و آقای روحانی اگر می‌خواهد نقشی مانند آقای هاشمی ایفا کند، باید بتواند بقیه را با خودش همراه کند. افرادی که از آقای روحانی می‌خواهند نقش آقای هاشمی را ایفا کند، باید بدانند نقش آقای هاشمی همراه با دیگران است که نقش هاشمی می‌شود.

*آقای هاشمی بارها در صحبت‌هایشان بر استفاده از توان همه نیروهای نظام برای پیشرفت کشور اشاره داشتند. آقای طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم اخیرا عنوان کردند که «مرحوم هاشمی مفصل اتصال همه جناح‌های سیاسی به یکدیگر بود و به‌خوبی ارتباط جامعه با حاکمیت را برقرار می‌کرد.» منظور شما همین برقراری ارتباط‌‌هاست؟

بله، آقای هاشمی می‌توانست همه گروه‌های اصلاحاتی، اعتدالی و فرهیختگان را با خودش همگام کند. اکنون که در مورد نقش آقای روحانی صحبت کردید، باید بگویم آقای روحانی هم اگر درصدد اجرای نقش آقای هاشمی است، باید این همراهی را ایجاد کند.

*در شرایطی که کشور بیش از همیشه به وحدت نیاز دارد، نقش سایر بزرگان را چه می‌دانید؟

آنها در این مقطع وظیفه سنگینی دارند. همه از افراد کاریزمای رده بالا  انتظاراتی دارند. شخصیت‌هایی مانند آقایان: ناطق نوری، خاتمی و سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری و عبدا... نوری به میدان بیایند و به سازماندهی حرکت جدی بپردازند.

*مشارکت بالا نتیجه این حضور است و اگر شخصیت‌هایی که نام بردید اراده‌ای برای حضور نداشته باشند، چه می‌شود؟

 این همدلی است که به مردم امید می‌دهد. مردم دوست دارند رهبران کاریزمای آنها اگر لازم بود ریسک خطر هم داشته باشند. اگر آنها، خودشان را در فضای امن قرار بدهند، طبیعی است که مردم از آنها ناراضی می‌شوند.

*نقش جهانگیری چیست؟

روز گذشته خبرآنلاین به نقش جهانگیری در ایفای آنچه اشاره کرد که آیت‌ا... هاشمی مدنظر داشت. «خبرآنلاین» در هفتمین سالگرد فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، قاب‌هایی از روزهای سوگواری فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. تصاویر از مراسم وداع با پیکر هاشمی در جماران، مراسم تشییع در تهران و تدفین در حرم امام خمینی(ره) انتخاب شده بود. فاطمه‌ هاشمی با بی‌تابی در کنار پیکر پدر نشسته و روحانی و جهانگیری هم به جسم بی‌جان هاشمی خیره شده‌اند. در میان آن همه تصویر به جامانده از وداع با هاشمی، این از اندوه‌بارترین قاب‌هاست و شاید در آن عکس‌های پرشمار کسی از مقامات پیدا نشود که مانند جهانگیری زار بزند و اینقدر رها و بی‌تکلف بگرید. جهانگیری در تلاقی و تقاطع چند رئیس‌جمهور ایستاده است، در دوران هاشمی بالیده، در عصر خاتمی به وزارت رسیده و در ایام روحانی بر صدر نشسته اما تبارش به هاشمی می‌رسد و جغرافیای برآمدنش هم. است که سوگواری او فراتر از سیاست است و تعلق‌اش فراتر از گره‌خوردگی‌های حزبی یا بروکراتیک. آخرین باری که هاشمی خود را برای ریاست جمهوری عرضه کرد و با میدان‌داری وزیر وقت اطلاعات ردصلاحیت شد، جهانگیری قرار بود مرد شماره‌ یک کارزار انتخاباتی‌اش باشد و همین نشان از کیفیت نسبت او با هاشمی داشت.