روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری

این گزارش براساس منابع رسانه ای شده عبری و اسناد موجود در لانه جاسوسی آمریکا در تهران، درباره دوره حضور داوید کرون، افسر سابق اطلاعات ارتش و رییس موساد رژیم صهیونیستی در ایران می افزاید: "در آغاز سال 1966، داوید کرون به عنوان رئیس ایستگاه موساد به تهران سفر کرد تا در آنجا به حفاظت از یهودیان ایران و روابط با سرویس‌های اطلاعاتی ایران بپردازد.

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر بالا: دفتر موساد در تهران. از راست به چپ: داوید کارون، در کنار او رئیس موساد، سرلشکر مئیر آمیت، رئیس وقت تصومت موساد: رخاویا واردی، شبتای شاویت از اعضای ارشد موساد و رئیس شعبه موساد در تهران عودد شاشا ( قبل از داوید کرون)

کرون در بیوگرافی خود چنین گفته است: ( در آنجا) رسما سفارت (اسرائیل) اصلا وجود نداشت، اما هر راننده تشریفاتی در تهران می دانست (سفارت اسرائیل) کجاست. در ماه اکتبر، کرون یک دوره آموزشی کاتم (افسران اطلاعاتی نظامی) را برای 22 پرسنل اطلاعاتی ایران برگزار کرد که سرپرستی این دوره را سرهنگ یعقوب نیمرودی بر عهده داشت. کرون برای تقویت روابط اطلاعاتی بین دو کشور تلاش کرد و افسران اطلاعاتی ایران از اسرائیل بازدید کردند و در دوره های مختلف شرکت کردند.

رابطه با کردها

فعالیت در ایران همچنین شامل تماس با رهبران شورشیان کرد در عراق به رهبری ملا مصطفی بارزانی بود. رئیس سازمان موساد آمیت در شهریورماه به همراه رهابام زائوی دستیار رئیس وقت مجمع عمومی استان کردستان دو بار به کردستان سفر کردند و در سفر دوم، کاروانی را همراهی کردند. این دیدارها باعث کاهش تنش هایی شد که در آن زمان بین کردها و ایرانی ها در زمینه توافق نامه امضا شده بین کردها و دولت عراق به وجود آمد و همچنین روابط بین کردها و اسرائیل را تقویت کرد.

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر بالا: داوید کرون، نفر اول از راست. در کنار ملا مصطفی بارزانی پدر مسعود بارزانی. نفرات بعدی مئیر عامیت رئیس وقت موساد و ناحوم آدمونی . اولین سفر عامیت به کردستان عراق در 1966

 

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر بالا: داوید کرون نفر اول از چپ در کردستان عراق

 

در واقع، در 18 آوریل 1968، بارزانی برای بازدید به اسرائیل آمد. در ماه مه 1969، یک نشست سه جانبه (با مشارکت کرون) بین بارزانی، رئیس جدید موساد، زوی ضمیر، و نماینده سرویس های اطلاعاتی ایران، ژنرال منظورپور، در کردستان برگزار شد. در پایان سال 1969، کرون به اسرائیل بازگشت و به ریاست بخش روابط با کشورهایی (که روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل ندارند) در موساد منصوب شد. او تنها در سپتامبر 1974، زمانی که جنگ شدیدی بین کردها و عراقی ها در جریان بود، به کردستان بازگشت.

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر بالا: سفر مصطفی بارزانی به فلسطین اشغالی

تصویر پایین: سفر مسعود بارزانی به فلسطین اشغالی. از چپ به راست: داوید کرون، ناشناس، موشه دایان، مسعود بارزانی و مئیر عامیت رئیس وقت موساد

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر پایین: سفر بارزانی به فلسطین اشغالی/ نفر اول از چپ، داوید کرون

 

روابط پهلوی دوم با اسرائیل از دریچه اسناد جاسوسی و عبری + تصاویر

 

تصویر بالا: بازدید مصطفی بارزانی از یکی از پایگاههای نیروی هوایی اسرائیل در 1968. داوید کرون در کنار مصطفی بارزانی. سرلشگر موتی هود فرمانده وقت نیروی هوایی اسرائیل در تصویر دیده می شود

کرون درباره برداشت اسرائیل از رابطه با کردها توضیح داد: «جنبش صهیونیستی از بدو تاسیس خود به دنبال متحدانی در میان ساکنان منطقه بوده است... مفهوم آن این بود که آنچه ما را از انزوا خارج می کند، متحدانی هستند که از اکثریت اعراب سنی راضی نیستند.»