ردپای هوش مصنوعی در مبارزات سیاسی

خبرگزاری آناتولی در گزارشی به بررسی استفاده از هوش مصنوعی در مبارزات انتخاباتی پرداخته و می‌گوید که ممکن است در آینده‌ای نزدیک، نوع رقابت نامزد‌ها را تغییر داده و حتی به مردم توصیه کند چه موضعی اتخاذ کنند. 

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در ماه دسامبر در گردهمایی مجازی حزب خود سخنرانی پرشوری را ایراد کرد. واقعیت این است که او آن زمان به دلیل پرونده اختلاس پشت میله‌های زندان بود و ویدئو این سخنرانی با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده بود. حزب عمران خان بعدا گفت که او متن سخنرانی را نوشته و متخصصان با استفاده از هوش مصنوعی صدای او را شبیه‌سازی کرده و روی تصاویر متحرک قرار داده‌اند. 

از سوی دیگر، در آمریکا نیز «شامین دنیلز» از حزب دموکرات که قصد دارد برای دور بعدی انتخابات کنگره در ایالت پنسیلوانیا نامزد شود، اعلام کرده از هوش مصنوعی برای مبارزات انتخاباتی خود استفاده خواهد کرد. گفته شده او یک تماس‌گیرنده تلفنی را به کار گرفته که بر اساس سیستم هوش مصنوعی مولد کار می‌کند. این هوش مصنوعی با مردم تماس می‌گیرد، آن‌ها را تشویق به رای دادن می‌کند و اگر سوالی داشته باشند پاسخ می‌دهد. 

این‌ها تنها دو مورد از ردپای رو به رشد استفاده از هوش مصنوعی در سیاست و به ویژه مبارزات انتخاباتی است. 

بروس اشنایر، کارشناس امنیتی و نویسنده آمریکایی معتقد است که این موارد می‌توانند تغییری بالقوه در قلمرو سیاسی را نشان دهند. او اضافه می‌کند: «خیلی طول نمی‌کشد که هوش مصنوعی استراتژی‌های مبارزاتی را توسعه داده و به شما پیشنهاد می‌دهد که چه موضعی باید اتخاذ کنید». 

این کارشناس در ادامه گفت فناوری هوش مصنوعی هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد. به گفته او، نامزد‌های انتخاباتی که پول استخدام مشاور سیاسی را ندارند می‌توانند از هوش مصنوعی بهره ببرند که ارزان‌تر است. اما در عین حال می‌توان از همین فناوری در جهت جعل اخبار هم استفاده کرد که بسیار مضر است. 

ردپای هوش مصنوعی در مبارزات سیاسی

اوایل این ماه، مردم ایالت نیوهمپشایر تماسی را دریافت کردند که از صدای شبیه سازی شده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ساخته شده بود. در این تماس، هوش مصنوعی سعی داشت مردم را از شرکت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در این ایالت منصرف کند. پس از این رخداد، موج جدیدی از بحث‌ها در خصوص استفاده یا سوء استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای اهداف سیاسی آغاز شد.

اشنایر، کارشناس هوش مصنوعی ادامه داد: «پیش از این نیز از ابزار‌های دیگری برای تولید اخبار جعلی استفاده شده است. اما نکته مهم این است که قانون‌گذاری همگام با این فناوری نیست». او همچنین به فقدان آمار در خصوص میزان تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر نظرات مردم اشاره کرد و گفت: «معلوم نیست که چقدر این چیز‌ها افکار عمومی را تحریک می‌کند».