به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در ماههای اخیر تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز باعث افزایش تنش میان تهران-واشنگتن شد و در این بین برخی از مقامات ضمن ابراز نگرانی درباره بستن تنگه هرمز به قابلیت های موشکی ایران اشاره کردند.

برخی مقامات غربی نیز با اشاره به استفاده ایران از راهبرد جنگ نامتقارن علیه نفتکش های آمریکایی در تنگه هرمز به پیامدهای اقتصادی جدی این اقدام از جمله افزایش قیمت نفت اذعان کردند.

کریستین ساینس مانیتور در همین حال می نویسد: اگرچه ارتش آمریکا ۹۰ برابر بیشتر از ایران، پول صرف هزینه های نظامی می کند، اما این کشور که وارثسرزمین پارس بوده با استفاده از استراتژی جنگ های نامتقارن می تواند در برابر تهدیدات ایالات متحده ایستادگی کرده و به هدف خود برسد.

حتی مین های دریایی یا قایق های کوچک ایرانی می توانند با استفاده از استراتژی جنگ نامتقارن علیه نفت کش های آمریکایی، باعثافزایش نگرانی درباره امنیت منطقه شوند که پیامدهای اقتصادی جدی از جمله افزایش قیمت نفت را به دنبال دارد. زیرا یک سوم از محموله های نفتی از تنگه هرمز عبور می کند.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه به اظهارات یک دیپلمات اروپایی که به تازگی دوره شش ساله خدمت خود را در تهران به پایان رسانده است، می پردازد.

به گفته این دیپلمات اروپایی، هدف نهایی ایران بستن تنگه هرمز نیست، بلکه افزایش هزینه بیمه ترانزیت های نفتی در تنگه هرمز است که پیامدهای اقتصادی آن به اندازه بستن این تنگه است.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ایران تنها ۷ میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی کرده، این در حالی است که بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۱۹ میلیارد دلار بوده اما ایرانی ها با استفاده از استراتژی جنگ های نامتقارن و سابقه خود در دریانوردی می توانند عبور نفت از تنگه هرمز را دچار مشکل کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، هدف ایران بهره برداری از ضعف های دشمن بااستفاده از قایق های کوچک تندرو در زمانها و مکانهای غیر قابل یش بینی است که فرصتی را برای حملات پارتیزانی فراهم می کند.

برآورد کارشناسان اقتصادی نیز نشان می دهد که قیمت بالای ۱۵۰ دلار برای هر بشکه نفت در صورت بروز چنین سناریویی دور از ذهن نیست.

مؤسسه اس اند پی اعلام کرد: افزایش تنش ها بین ایران و غرب خطرات اقتصادی و سیاسی برای همکاری مؤسسات و شرکت ها در خاورمیانه در پی خواهد داشت و تمرکز بر نقش مهم تنگه هرمز، تجارت منطقه خلیج فارس را هم با خطر روبرو خواهد ساخت.



این موسسه با اشاره به تهدید به بستن این تنگه از سوی ایران در واکنش به تحریم های نفتی گفت: تاکنون این تهدیدات شفاهی بوده؛ اما تحلیلگران احتمال آن را رد نمی کنند که جنگ لفظی بوجود آمده موجب بروز یک وقفه در صادرات نفت و یا سناریوی بروز یک جنگ در این منطقه شود.

قابلیت های موشکی ایران باعثشده تا غرب برای مقابله با این توانایی به اعزام زیر دریایی های بدون سرنشین موسوم به " سی فاکس " به خلیج فارس و ناوهای هواپیمابر روی آورد.

سایت مقاومة لبنان نیز در این برهه زمانی با انتشار یک اینفوگرافیک به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه، قابلیت های موشکی ایران را برای بستن تنگه هرمز به نمایش درآورد.

در این اینفوگرافیک به قابلیت های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در بستن تنگه هرمز تاکید شده و به آخرین دستاوردهای این کشور اشاره شده است.

در این اینفوگرافیک همچنین ویژگیهای هفت موشک ایران به نام های ظفر، نصر، کوثر، نور، قادر، تندر و صاعقه را می توان با کلیک روی هر موشک مطالعه کرد.