تبعات منفی خروج آمریکا از برجام هنوز هم دامن گیر آن هاست

سید علی آقازاده ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به سیاست های اخیر اتخاذ شده توسط آمریکا برای رفتار در منطقه غرب آسیا و ارتباط آن با پشیمانی آمریکایی ها درمورد خروج از برجام گفت: طی ماه های گذشته شاهد اظهارات جالبی ازجانب مقامات آمریکایی و اروپایی درمورد برجام بوده ایم. یکی از مهم ترین اظهارات مربوط به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکاست.

وی افزود: برجام یک چارچوب و یک توافق منطقی برای طرفین بود. به طوری که طرف غربی بابت ایجاد یک سازوکار برای نظارت دقیق بر فعالیت های اتمی ایران خیالش راحت بود و در کنار آن ایران به اهدافش مثل به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای خود دست یافته بود تا هم بتواند تحت نظر آژانس فعالیت‌های خود را ادامه دهد و هم تحریم‌هایش برداشته شود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه طرف آمریکایی به‌دلیل یک تشخیص اشتباه و عدم شناخت صحیح از شرایط برجام و منطقه و به منظور دریافت امتیازات بیشتر از ایران در مسائل موشکی و منطقه‌ای از برجام خارج شد اما به هیچکدام از اهدافش دست نیافت و حتی شرایط برایش سخت تر نیز شد.

آقازاده با بیان اینکه نتیجه خروج آمریکا از برجام این شد که نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران محدود شود، اظهار کرد: همانطور که اشاره شد وزیر امورخارجه آمریکا به اشتباه بودن خروج از برجام اذعان کرد و در جلسه استماع مجلس سنای این کشور گفته بود "فقط می‌توانم بگویم که خارج شدن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه بزرگی بود."

تبعات منفی خروج آمریکا از برجام هنوز هم دامن گیر آن هاست

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد که بلینکن تاکید کرده بود که برجام دست‌کم یکی از مشکلات ما، یعنی برنامه هسته‌ای ایران را حل می‌کرد. بنابراین با خروج این کشور از برجام، نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در ایران نصب شد و تعداد آن افزایش یافت و غنی‌سازی اورانیوم به بالای شصت درصد رسید و دیگر چیزی عاید آمریکایی‌ها نشد.

او عنوان کرد: از طرف دیگر آمریکا فکر می کرد که با خروج از برجام و تحت تاثیر قرار دادن ایران و وضع تحریم های همه جانبه، ایران به زانو می افتد و می تواند جمهوری اسلامی را وادار کند که به برجام جدید و حتی به محدودیت‌های موشکی و پهپادی و سیاست‌های منطقه‌ای تن دهد که هیچ‌کدام از این‌ها تحقق پیدا نکرد.

آقازاده گفت: ما بارها طی زمان های مختلف از روش های مختلف همواره برای ادامه و احیای برجام در دسترس بودیم و خطوط قرمزمان نیز همواره مبرهن و مشخص بود اما اعتراف دیرهنگام آمریکایی‌ها در خروج از برجام اگرچه دیگر سودی به حال آن‌ها ندارد، اما اگر درک کرده باشند که خروج از برجام چه آثار منفی برای آن‌ها داشته است باز هم می‌توان امیدوار بود که باب گفتگوی جدیدی باز شود.

وی درانتها خاطرنشان کرد: ایران اوج دیپلماسی، خلاقیت و توانایی خود را در برجام نشان داد و همین که طرف غربی از برجام خارج شد نشان داد که غرب نتوانست در نبرد دیپلماتیک مقابل ایران پیروز شود و این طرف غربی بود که درک درستی از توافق هسته‌ای نداشت. زیرا غربی‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند و آثار منفی آن نیز متوجه خود خودشان شد و این روزها شاهد تبعات آن در سیاست داخلی و خارجی آن ها هستیم.