به گزارش افکارنیوز، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتوگو با فارس درباره لزوم برنامهمحوری نامزدها در انتخاباتهای آتی اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم است اما متاسفانه در حال حاضر رقابتها در انتخابات ریاست جمهوری بین الفاظ، شعارها و ادعاهای کلی شکل میگیرد در حالی که در اینگونه رقابت اگرچه فرد به پیروزی برسد اما هیچ ضمانتی برای تحقق شعارهایش وجود ندارد.

حبیبی با بیان اینکه حتی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیز چنین نامزدی از پشتوانه تشکیلاتی و کارشناسی برخوردار نخواهد بود افزود: رقابت لفظی و شعاری برای کشور مفید نیست.

دبیرکل حزب موتلفه با تاکید بر تبدیل رقابت " شعاری " به رقابت به " برنامه‌محوری " یادآور شد: نامزدها باید به جای کلی‌گویی برای امور مختلف کشور اعم از سیاسی، اجتماعی، بین‌الملل و اقتصادی برنامه ارائه دهند و طوری عمل کنند که مطابق نسخه نوشتن یک پزشک باشد.

* لازمه برنامه‌محوری در انتخابات توسعه احزاب است

وی لازمه تبدیل رقابت‌های لفظی به رقابت‌های برنامه‌ای را " توسعه و تعمیق احزاب " دانست و افزود: اگر بخواهیم رقابت برنامه‌ای را دنبال کنیم حتما به احزابی قوی و برنامه‌محور نیازمندیم که کادر‌سازی لازم را انجام داده باشند.

حبیبی ادامه داد: مطالبی که مقام معظم رهبری سال گذشته دربارت تحزب گفتند ملاک پاسخگویی برای چگونگی توسعه احزاب در کشور است لذا معتقدم پیشرفت کشور در رقابت برنامه‌ای ملحوظ شده است.

دبیرکل حزب موتلفه درباره وضعیت احزاب و عملکرد آنها در کشورمان اظهار داشت: در موضوع تحزب آنطور که باید و شاید عمل نکرد‌ه‌ایم و مسئولان احزاب وظایفی که در این زمینه برعهده داشته‌اند را انجام نداده‌اند.

* کم‌کاری قوه مقننه و مجریه در توسعه احزاب

وی یکی دیگر از دلایل عملکرد نامناسب احزاب در کشورمان را کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی و قوه مقننه در رابطه با تعمیق و توسعه احزاب برشمرد و تصریح کرد: برای توسعه احزاب باید بر روی سه ویژگی و خصوصیت تاکید کرد.

حبیبی بر همین اساس افزود: " برخورداری حزب از مبانی فکری ایدئولوژیک "، " توانانی داشتن برنامه‌ اجرایی برای اداره کشور " و " توانایی کادر‌سازی " از ملزومات کار حزبی و تشکیلاتی در یک کشور است.

دبیرکل حزب موتلفه با بیان اینکه احزابی که از این سه ویژگی در کشورمان برخوردار باشند وجود ندارند یادآور شد: البته حزب موتلفه با سابقه ۵۰ ساله و از ۱۰ سال گذشته اقدامات مهمی را در این راستا انجام داده است هرچند موقعیت فعلی آن تا نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی دارد.

* استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از خانه احزاب

وی درباره لزوم انسجام احزاب و فعالیت منسجم آنها اظهار داشت: یکی از دلایل منبع شدن خانه احزاب این بود که گروه‌هایی که به عنوان دوم خرداد فعالیت می‌کردند، از خانه احزاب به نفع جریان خود استفاده ابزاری می‌کردند و این باعثشد این نهاد نتواند محل امنی برای سلایق مختلف شود.

حبیبی بر همین اساس پیشنهاد کرد که مجمعی برای انسجام احزاب شناسنامه‌دار تشکیل شود تا بتواند به توسعه تحزب‌گرایی کمک کند.

دبیرکل حزب موتلفه در عین حال گفت: معتقدم یک حزب به تنهایی نمی‌تواند چنین مجمعی را تشکیل دهد اما باید جمعی از دلسوزان تحزب دور یکدیگر جمع شده و برای این کار برنامه‌ریزی کنند؛ ما فعلا برای این کار برنامه‌ای نداریم اما اگر دیگران احساس ضرورت کنند وارد عرصه خواهیم شد.

وی در خصوص شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: داشتن " برنامه کارشناسی شده " و " پرهیز از کلی‌گویی " و در عین حال " داشتن کادر آموزش‌یافته و تجربه‌مند " از ویژگی‌های مهم کاندیداهای ریاست جمهوری و یکی از شروط موفقیت است.

حبیبی درباره کاندیداهای احتمالی موتلفه برای انتخابات خرداد ۹۲ نیز گفت: ما با هیچکس در این زمینه صحبت نکردهایم اما مثل دورههای قبل برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری جلساتی داشتهایم که هنوز در مراحل ابتدایی و مقدماتی است.