اعتراف خارجی ها به امنیت در ایران

خیلی هایشان برای اولین بار است که پایشان به ایران رسیده است. کشوری که به گفته اکثریت شرکت کننده های خارجی در تبلیغات گسترده رسانه های غربی به عنوان یک کشور نا امن و خطرناک معرفی می شود، اما حالا که آمدن به ایران و گشت و گذار در خیابانهای آن روزی شان شده پشیمان هستند که چرا زودتر از این ها به ایران نیامده بودند و حالا که مزه این سفر پرهیجان زیر زبانشان رفته و مهمان نوازی ایرانی ها به دلشان نشسته در همین نمایشگاه در حال برنامه ریزی و تدارک سفر بعدی با خانواده هایشان هستند.

تهران بی نظیر است

«ایگا پوناما» از کشور اندونزی یکی از این میهمانان خارجی هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران است که وقتی از او درباره ایران و امنیت سفر به آن می پرسیم چشمهای بادامی اش را از سر شوق گرد می کند و با حرکت های هیجانی دستشان می گوید «ایران خیلی امنه». او در ادامه این را هم تاکید می کند که قبل از آمدن به ایران خبرهایی که درباره این کشور شنیده بودیم خیلی خوب نبود طوریکه حتی ما سر دو راهی ﻻمدن و نیامدن شده بودیم اما وقتی به ایران رسیدیم هیچ چیزی با شنیده های ما مطابقت نداشت. ایگا برای اولین بار به ایران سفر کرده و با ابراز خوشحالی از انجام این سفر می گوید گرچه فرصت سفر به شهرهای دیگر را هنوز پیدا نکرده ام اما تهران به عنوان پایتخت ایران چه از لحاظ معماری چه شهر سازی و چه جاذبه های گردشگری بی نظیر است او با تاکید می گوید حتما وقتی به کشورم برگردم هموطنانم را به سفر به ایران تشویق می کنم و اطمینان می دهم که ایران امن است.

افسوس تنها آمدم

غرفه سفارت روسیه یکی از شلوغ ترین غرفه های بخش بین الملل هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران است نواختن موسیقی روسی توسط هنرمندان خانم و آقای روسی و استقبال ایرانی ها از این ویژه برنامه ها حسابی باعث خوشحالی «آنتوان اونیسچکو» از روسیه شده است او در حالی که نمی تواند خوشحالی اش را از مراوده خوب مردم روس و ایران در این نمایشگاه مخفی کند می گوید من از مردم ایران بسیار خوشم آمده. ایرانی ها انسانهای مهمان نوازی هستند من در نگاه هیچ ایرانی ردی از بدخواهی برای مردم دنیا ندیده ام. آنتوان هم برای اولین بار است به ایران سفر می کند اما از این که تنها امده و همسرش را در این سفر هیجان انگیز همراه ندارد ناراحت است: «اولین برنامه ام بعد از بازگشت به روسیه برنامه ریزی برای تکرار این سفر به اتفاق خانواده ام است من گمان نمی کردم در ایران با چنین برخوردهای خوب از طرف مردم روبرو شویم شک نکنید بعد از بازگشت به روسیه یکی از توصیه های مهمم به هموطنانم سفر به ایران زیبا و امن است.»

اعتراف خارجی ها به امنیت در ایران | این جا در امانیم

سفر به ایران آنقدر برای آنتوان هیجان انگیز بوده که همان روز اول از چند ساعت وقت خالی استفاده می کند و به دیدن کاخ گلستان و چند میدان تاریخی و بزرگ تهران می رود : «تهران بسیار زیباست و به نظر من یکی از زیباترین شهرهای دنیاست.»

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برای کشورهای شرکت کننده یک فرصت خوب بود تا از نزدیک هم با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوند هم برای گردشگری کشور خود با ایرانی ها چک و چانه زنی کنند انقدر که حتی سفرای این کشورها هم در نمایشگاه حاضر بودند. «عماد الرحمونی» سفیر تونس از جمله این سفرا بود کسی که به صورت چهره به چهره با ایرانی ها درباره کشورش حرف می زد و از مهمان نوازی ایرانی ها تشکر می کرد: «من ایران را خیلی دوست دارم. و معتقدم در این کشور جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که هر گردشگری از هر نقطه دنیا می تواند در ارامش و امنیت کامل از سفر به این کشور لذت ببرد. » او ضمن تاکید بر این که ایران کشوری امن برای سفر و گردشگری است تاکید می کند حتما به عنوان یک نماینده مردم تونس شرایط امن و ویژه سفر به ایران را شرح می دهم و انها را برای سفر به این کشور تشویق می کنم.»

به گفته او البته تبلیغات غربی ها علیه ایران و ناامن جلوه دادن این کشور خیلی از سوی تونسی ها جدی گرفته نمی شد چرا که تا به امروز ما هر دو هفته یک بار ۳۰ تا ۴۰ توریست و گردشگر را به ایران می آوریم. او قول می دهد برای تقویت ارتباطات دو کشور ایران و روسیه و توسعه گردشگری این دو کشور حسابی تلاش کند.

سفری امن و خاطره انگیز به ایران

نوای موسیقی هندی از غرفه کوچک سفارت هندوستان توجه همه بازدید کنندگان را جلب می کند همین باعث یم شود که لحظه ای مکث کنند تا با کمک کارشناسان هندی کمی هم درباره هند و جاذبه های گردشگری اش اطلاعات جمع کنند یکی از کارشناسان این سفارت خانه که حضورش در ایران دیگر یکساله شده و به سختی فارسی حرف می زند می گوید: «قبل از این که به ایران سفر کنم مطالب خوبی درباره ایران نشنیده بودم علیرغم این که ما کشور دوست و همسایه ایران هستیم و تعاملات بین دو کشور تاریخچه ای غنی دارد اما برای نسل های جدید کشور هند همیشه امنیت سفر برای گردشگران مورد سوال است من این سوال را بعد از یکسال حضور در ایران پاسخ می دهم و اطمینان می دهم که سفر به ایران هم امن است هم خاطره انگیز.»به گفته او دریای خزر، جنگل های سرسبز شمال، اصفهان، یزد و چابهار بی نظیر هستند.

احساس راحتی می کنیم

نکته جالب و قابل توجه در این نمایشگاه احساس راحتی زنان شرکت کننده کشورهای دیگر بود دلبربا گلیاموا از سمرقند ازبکستان

که برای اولین بار سفر به ایران را به بهانه این نمایشگاه تجربه کرده است می گوید سفر به ایران آرزوی قلبی من بود هر چند شنیده هایمان با واقعیت خیلی فرق داشت اما من ایمان داشتم که ایران بی نظیر است. زبیده هم از کشور تاجیکستان می گوید در چند روزی که میهمان ایران و ایرانی هستیم در امنیت کامل بوده ام و این آرامش را با هیچ چیزی عوض نمی کنم. در ادامه تعریف و تمجیدهایش از ایران این کشور را به کشور بهشتی یاد می کند و می گوید امیدوارم سفیر خوبی برای تبلیغ سفر هموطنانم به ایران باشم تا بتوانم حقم را ادا کنم.

غرفه دلنوشته ها

در میان سالن دیواری بزرگ پر شده از دست نوشته های بازدید کنندگان ایرانی و خارجی از این نمایشگاه. بازدید کننده هایی که هر کدامشان با تعبیری دیگران را به سفر به ایران دعوت کرده بودند ایرانی های مهمان نواز به رسم مهمان نوازی همیشگی شان با کلام های شیرین و دعوت خاص ایرانی اشان این فرش قرمز را زیر پای گردشگران خارجی پهن کرده بودند و خارجی ها هم با عنوان تجربیات سفر به ایران از همه گردشگران دنیا خواسته بودند این شانس را به خود بدهند و با سفر به ایران خاطره ای ماندگار برای خود خلق کنند.

یکی نوشته بود ایرانی عاشق مهمان و توریست است ما پیش پای همه مهمان های خارجی گل می ریزیم و دیگری خارجی ها را توصیه کرده بود تا با سفر به ایران و تجربه غذاهای ایرانی یک سفر فراموش نشدنی را تجربه کنند. سهم شهرستانی ها در این دیوار زیاد بود کسانی که با نام بردن ظرفیت های گردشگری تاکید کرده بودند اران فقط تهران نیست! حالا قرار است تمام این نوشته ها توسط دفتر بازاریابی وزارت گردشگری ترجمه و به سفارت ۳۳ کشوری که اخیرا لغو روادید برای سفر به ایران شده اند ارسال شود. تا مردم این کشورها با خواندن این تجربیات و دعوت گرم ایرانی ها برای حضور در ایران کم کم بارو بنه سفر ببندند و بدون دغدغه گرفتن روادید و... و. راهی ایران شوند.