نباید به «تشنگان قدرت» رای داد

«محمدصادق کوشکی» استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به لزوم کارآمدی مجلس آینده اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید نگاه تخصصی داشته باشد و از حرکت‌های غیر تخصصی و جوزدگی، خودداری کند.

وی افزود: مجلس نباید تحت تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه حرکت کند. مجلس باید بر اساس مصالح کشور با دیدگاه‌های تخصصی و بومی رفتار کند. رفتارهایی غیر از این، شایسته مجلس شورای اسلامی و نظام اسلامی نیست.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه عدم انتخاب تشنگان قدرت، یکی از مولفه‌های مهم در امر شایسته‌گزینی است گفت: کسانی هستند که خود را برای رای‌آوردن به آب و آتش می‌زنند و برای رسیدن به قدرت خودکشی می‌کنند، قانون را زیر پا می‌گذارند و خرج‌های عجیب و غریب می‌کنند. از رفتارهای غیر منطقی برخی معلوم می‌شود که به هر قیمتی می‌خواهند به کرسی مجلس تکیه بزنند.

کوشکی ادامه داد: افرادی که تشنه قدرت هستند، منشأ فساد در ساختار سیاسی می‌شوند؛ چنین افرادی اصلا نمی‌توانند نمایندگان شایسته‌ای برای مردم باشند.

وی ادامه داد: نمایندگانی که خیلی حرف می‌زنند و بی‌جا حرف می‌زنند و در هر امری خود را متخصص می‌دانند، قطعاً مشکل‌ساز خواهند بود. باید حوزه تخصصی نماینده و اینکه تجربه و تخصصش را از کجا به دست آورده، معلوم باشد. همچنین باید عرصه تخصصی آن نامزد و کمیسیونی که قرار است ورود کند و برنامه‌هایش در طول دروه نمایندگی مجلس، معلوم باشد.

تحلیلگر مسایل سیاسی، داشتن برنامه را از ویژگی‌های مهم یک نماینده شایسته برشمرد و تصریح کرد: برنامه، ارتباطی به وعده ندارد؛ برنامه این است که یک نماینده مطابق تخصصش و بر اساس ساختار مجلس، آسیب‌شناسی کند و برای رفع آسیب‌ها، راه حل ارایه بدهد.

کوشکی گفت: مبارزه با گرانی، ایجاد مسکن و شغل در ساختار مجلس نمی‌گنجد و نمی‌تواند ذیل برنامه‌های نماینده مجلس بیان شود؛ این‌ها حرف‌های اضافه‌ای است که منجر به اهانت به ملت می‌شود؛ اگر چنین عبارت‌هایی از دهان یا قلم نامزدی جاری شود، به معنی عدم شایستگی او است.

وی گفت: مشاهده شده که برخی نامزدها و حامیان‌شان، به مردم شام و ناهار می‌دهند و با پوسترهای تبلیغاتی، دیوارهای شهر را کاغذ دیواری می‌کنند. مشکل اصلی این است که نمی‌توانند بگویند این پول ها را از کجا آورده‌اند. هر چه‌قدر یک نامزد خرج بیشتری کند و ستادهای بیشتری داشته باشد، نشان می‌دهد گزینه بدتری است.

کوشکی افزود: نامزد باید خوش‌سابقه باشد و در هر جایگاهی اعم از سیاسی، نظامی، اجتماعی و... که حضور داشته، باید منشا فایده و ثمراتی برای مردم بوده باشد؛ اگر فردی خوش‌سابقه باشد می‌توان گفت در مجلس هم می‌تواند این روند را ادامه بدهد.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو، پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» را برای انتخاب شایسته مردم، خوب و موثر ارزیابی کرد.