رسانه‌های معاند؛ ترفند‌های تکراری در آستانه انتخابات

همزمان با داغ تر شدن تنور انتخابات پیش رو در سراسر ایران و پرشدن فضای کشور از شور و شعور انتخاباتی، باردیگر ماموریت رسانه های معاند بیگانه و معلوم الحال برای سنگ اندازی در مسیر موج خروشان مردمی که خود را مهیای انتخاب نامزدهای موردنظر از بین شخصیت های مستقل و یا وابسته به طیف های سیاسی مختلف آماده کرده اند، اوج گرفته است.

در شرایطی که اقشار مختلف مردم سراسر ایران از دورافتاده‌ترین روستا‌ها تا بزرگترین کلانشهر‌ها این روز‌ها با شور و نشاط سرگرم دنبال کردن برنامه ها، پیام ها، سخنرانی‌ها و تبلیغاتی نامزد‌های مورد نظر خود به شیوه‌های گوناگون از برنامه‌های حضوری و تلویزیونی گرفته تا فضای مجازی هستند، رسانه‌های معاند فارسی زبان و انگلیسی زبان از شبکه معلوم الحال ایران اینترنشنال گرفته تا بی بی سی، صدای آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و سایت‌ها و شبکه‌های خبری همراه و همسو با سیاست‌های آمریکایی-صهیونیستی و ... مثل تمامی دوره‌های انتخابات قبلی ایران در ۴۵ سال گذشته، بخش قابل توجهی از مطالب، برنامه ها، زمان، هزینه و انرژی نیروی کار خود را صرف سیاه نمایی فضای انتخاباتی پرشور ایران کرده اند.

با وجود اینکه این روز‌ها بسیاری از رسانه‌های جهان بر اطلاع رسانی از تحولات اندوهناک جنگ غزه و جنایات بی سابقه صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین متمرکز شده اند، رسانه‌های یاد شده که تحولات جنگ غزه را از زاویه‌ای وارونه و با هدف حمایت از جنایات ضدبشری رژیم اسرائیل به تصویر می‌کشند، بخشی از خبر‌های خود با موضوع جنگ غزه را کاهش داده و با هدف دوگانه تحریف افکار عمومی جهان از جنایات صهیونیست‌ها از یک سو و نیز تخریب فضای انتخاباتی در ایران از سوی دیگر، در تقلا برای اثرگذاری بر فضای انتخاباتی ایران هستند.

گره زدن انتخابات ایران به ناآرامی‌های سال‌های قبل، از جمله ترفند‌هایی است که برخی رسانه‌های معاند تقلا می‌کنند از آن برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی بهره برداری کنند.

همچنین مطرح کردن سوژه‌های تکراری نظیر تورم و گرانی و دیگر مشکلات جاری در کشور که بخش قابل توجهی از آن ریشه در اقدامات ظالمانه علیه جمهوری اسلامی دارد، از جمله ترفند‌های دیگری است که برخی رسانه‌های همسو با دولت‌ها و رژیم‌های ضدایران، در تکاپو هستند تا از آن برای سرد کردن فضای انتخاباتی در کشور سوء استفاده کنند.

رسانه‌های معاند؛ ترفند‌های تکراری در آستانه انتخابات

گره زدن مسائل و مشکلات مختلف در جامعه و کشور به انتخابات در شرایطی به عنوان خط خبری این روز‌های رسانه‌های معاند با هدف کاستن از شور و نشاط انتخاباتی دنبال می‌شود که اصولا مهم‌ترین هدف از برگزاری انتخابات در هر کشور و مهم‌ترین انگیزه و هدف مردم برای شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رای، کمک به حل مسائل و رقم زدن سرنوشتی بهتر برای کشور از طریق خارج کردن افراد با توانمندی و اثرگذاری کمتر از صحنه‌های مهم تصمیم گیری، مدیریت و قانونگذاری و وارد کردن افرادی متعهدتر و کاردان با توانمندی‌های بالاتر، افکاری خلاقانه‌تر و ایده‌هایی برتر است.

در بین شبکه‌های معاند فارسی زبان، شاید بیشترین حجم تقلای برای اثرگذاری بر فضای انتخابات ایران را شبکه ایران اینترنشنال هم از طریق شبکه تلویزیونی، هم از طریق وبسایت، هم از طریق صفحه اینستاگرام، هم از طریق صفحه ایکس (توئیتر) و هم از طریق کانال تلگرامی خود انجام می‌دهد.

این رسانه فارسی زبان که با وجود هشدار‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های حامی مالی آن، همچنان با محوریت ایران ستیزی و ایران و هراسی فعالیت می‌کند، از مدت‌ها قبل مطالب و برنامه‌ای مختلفی را با کلیدواژه‌ها و عبارت‌های ادعایی نظیر "انتخابات مهندسی شده"، "عدم شرکت در انتخابات"، "رای نمی‌دهیم"، "مهسا امینی و حواشی و ناآرامی‌های سال گذشته" و کلیدواژه‌ها و عبارات مشابه، در تقلاست تا به زعم خود، فضای انتخابات را سرد کند.

شبکه و تارنمای فارسی زبان صدای آمریکا (VOA) هم در اخبار و گزارش‌های خود پیرامون انتخابات پیش رو در ایران، با ترفند استفاده از کلیدواژه‌ها و عباراتی ادعایی نظیر "تحریم انتخابات"، "آزاد نبودن انتخابات در ایران"، "سوء استفاده از اتباع خارجی برای جمع کردن آرا"، "عدم تمایل اکثریت برای شرکت در انتخابات"، "استقبال اندک"، "صندوق‌های جعلی " و نظیر این عبارات در تکاپو است تا تصویری مخدوش از فضای انتخاباتی ایران ارائه دهد.

بخش فارسی بی بی سی و رادیو فردا هم با گزارش‌ها و مطالبی با محوریت تلاش برای کمرنگ نشان دادن شور انتخاباتی ایران و انتشار اخبار و مصاحبه‌هایی به نقل از برخی چهره‌ها یا گروه‌های معلوم الحال، در آستانه انتخابات ایران ماموریتی همسو با ایران اینترنشنال و صدای آمریکا را در پیش گرفته اند.

رسانه‌های انگلیسی زبان تحت مدیریت و حمایت آمریکا و غرب نظیر نشریه فارن پالیسی هم هر از گاهی گزارش‌ها و مقالاتی در خصوص انتخابات قریب الوقوع در ایران منتشر می‌کنند و تلاش می‌کنند با گره زدن موضوع انتخابات به مسائل و مشکلات مختلف کشور از جمله با یادآوری ناآرامی‌ها و اغتشاشات سال‌های گذشته، یک بار دیگر باعث تحریک و تهییج برخی افراد شوند.

اوج گرفتن فعالیت و تکاپوی رسانه‌های معاند فارسی زبان و رسانه‌های ضد ایرانی در مهم‌ترین و حساس‌ترین موقعیت‌ها و بزنگاه‌های تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله در آستانه برگزاری دوره‌های مختلف انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، شورا‌ها و ... و یا همزمان با وقوع برخی ناآرامی‌ها با هدف ریختن بنزین روی آتش ناآرامی‌ها نه تنها موضوع تازه‌ای نیست، بلکه در سال‌های اخیر با افزایش تعداد این رسانه‌ها با حمایت‌های مالی، پشتیبانی و همه جانبه مستقیم و غیرمستقیم برخی دولت‌های غربی در راس آن واشنگتن، برخی اعراب و رژیم صهیونیستی، حجم تبلیغات ضدایرانی خود را چندین برابر افزایش داده اند.

به هر روی و با وجود تمام ترفند‌ها و توطئه‌های خارجی و داخلی، روز جمعه هفته جاری مصادف با ۱۱ اسفند، سراسر ایران بار دیگر شاهد حضور پر شور و شعور مردم پای صندوق‌های رای برای انتخاب نمایندگان مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری خواهد بود و فتیله ماشین‌های تبلیغات ضد ایرانی و ضد انقلاب اسلامی، تا انتخاباتی دیگر و تا بزنگاهی دیگر، به نشانه رسوایی دوباره پایین کشیده خواهد شد.