انتخابات مجلس در چه صورت به دور دوم کشیده می‌شود؟

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته (۱۱ اسفندماه) برگزار شد که طبق آمار غیر رسمی بیش از ۴۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. انتخابات پس از ۱۶ ساعت و ۲ بار تمدید، ساعت ۲۴ به پایان رسید که شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه پس از پایان انتخابات آغاز شد.

 

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمارش آرا در برخی از حوزه‌های انتخابیه کوچک به پایان رسیده و نتایج انتخابات در این حوزه‌ها مشخص شده و در حوزه‌های بزرگتر مانند تهران شمارش هنوز ادامه دارد که به زودی اعلام خواهد شد؛ بنابراین گزارش، در ماده نهم و دهم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات در آن‌ها به دور دوم می‌رسد، اشاره شده که در ادامه می‌خوانیم:

طبق قانون، در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از کل آراء را کسب نماید و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

همچنین در صورتی که آرای دو یا چند نفر از نامزد‌ها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه می‌باشد که در جلسه مشترک هیأت‌های اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزد‌های مذکور و یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند؛ بنابراین گزارش، چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آراء حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد، بدین معنی که از بین نامزد‌هایی که حداقل یک‌پنجم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی‌که تعداد نامزد‌های باقی‌مانده، کمتر از دوبرابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.

انتخابات مجلس در چه صورت به دور دوم کشیده می‌شود؟

همچنین اگر تعداد نامزد‌های باقی‌مانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزد یا نامزد‌های مذکور با همان تعداد آراء مکتسبه مرحله اول به مجلس راه می‌یابند.

لازم به ذکر است که وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف یک‌ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد؛ بنابراین گزارش، تاکنون و طبق اعلام محسن اسلامی سخنگوی ستاد مرکزی انتخابات مجلس، انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به دور کشیده شده که باید طبق قانون انتخابات مجلس وضعیت این حوزه‌های تعیین تکلیف شود.