آیت‌الله امامی‌کاشانی؛ از تولیت مدرسه شهید مطهری تا خبرگان رهبری

شامگاه شنبه آیت‌الله امامی‌کاشانی از چهره‌های قدیمی و السابقون انقلاب اسلامی به‌علت ایست قلبی در منزلش درگذشت؛ وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ و از یاران امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را نیز به‌عهده داشت.

مسئولیت‌های پس از انقلاب

آیت الله امامی‌کاشانی قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی به تدریس معارف اسلامی و تبلیغ علوم دینی اشتغال داشت و درنهضت اسلامی ایران از یاران حضرت امام خمینی (ره) وپس از پیروزی انقلاب همواره درمناصب مختلف اجتماعی و حکومتی، منشأ خدمت بود. 

 

تأسیس انجمن اسلامی دانش‌آموزا‌ن (۱۳۵۸)

آیت الله امامی‌کاشانی در سال ۱۳۵۸ با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد و سپس با حکم امام خمینی (ره) در ۲۸ خرداد ۱۳۵۹به سمت نماینده، ولی فقیه درشهربانی منصوب شد. ایشان در۱۹خرداد۱۳۶۰ به‌خاطر مسئولیت‌های زیادی که داشتند ازسمت خود در اداره شهربانی استعفا دادند. وی درسال۱۳۵۹ با تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شورای اسلامی شد و درعین حال وی اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ فعالیتش را آغاز کرد. امامی‌کاشانی با حکم امام خمینی (ره) از اعضای هیأت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ بود و از ۲۶ تیر ۱۳۶۲هم به‌حکم امام‌خمینی (ره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شد و در۱۲ مرداد ۱۳۷۸ به‌همراهآیت اللهابوالقاسم خزعلی از عضویت در شورای نگهبان استعفا دادند.آیت الله امامی‌کاشانی از سال ۱۳۶۲ تاکنون به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور داشت. 

آیت‌الله امامی‌کاشانی؛ از تولیت مدرسه شهید مطهری تا خبرگان رهبری

تولیت مدرسه‌عالی شهید مطهری (مدرسه سپه‌سالار تهران)

آیت الله امامی‌کاشانی در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ به‌حکم امام خمینی (ره) به‌عنوان ناظر بر امور مدرسه ومسجد سپه‌سالار و در ۱۲دی ۱۳۶۱ به تولیت مدرسه‌عالی و مسجد شهید مطهری (مدرسه سپه‌سالار) منصوب شد و برای مدرسه‌عالی و دانشگاه، شعبه‌هایی در شهر‌های مشهد، یزد و زاهدان راه‌اندازی کرد واز۸آبان ۱۳۶۰تاکنون به‌حکم رهبرانقلاب، امام‌خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای سمت امامت جمعه موقت تهران را به‌عهده داشت.

البته مرحوم امامی‌کاشانی در دوره‌های پنجم و ششم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عضویت داشت. محمدآقا امامی معروف به آیت الله محمد امامی‌کاشانی در تاریخ ۱۰مهرماه ۱۳۱۰ در محله کلهر کاشان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوتراب امام‌جمعه کاشان بود. به‌گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را به‌عهده داشتند. امامی‌کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد، سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزدآیت الله حسین راستی کاشانی فرا گرفت.

در سال ۱۳۲۸ به‌سفارش آیت الله العظمی میرسید محمد یثربی به مدرسه‌عالی سپه‌سالار تهران رفت، ولی بیشتر از دو ماه در آنجا نماند؛ سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت الله العظمی بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) نوشته بود به قم رفت و درمدرسه فیضیه با آیت الله محمدرضا مهدوی کنی هم‌حجره شد. امامی‌کاشانی دروس مقدمات وسطح را نزد آیت الله سیدموسی صدر،آیت الله مهدی حائری یزدی،آیت الله محمد صدوقی،آیت الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی،آیت الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی وآیت الله علی مشکینی (میرزاعلی‌اکبر فیض آلنی) فراگرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری یزدی وآیت الله  میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد.

او در ۲۳سالگی در درس خارج‌فقه و اصول امام‌خمینی (ره)،آیت الله محقق داماد (سید محمد محقق داماد) و آیت الله بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی (سید محمدحسین طباطبایی) و علامه رفیعی (سید ابوالحسن رفیعی قزوینی) فرا گرفت. او در سال ۱۳۴۰ در مدارس علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد، سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به شهر نجف داشت و در دروس آیت الله حکیم (سید محسن طباطبایی حکیم) وآیت الله خویی (سید ابوالقاسم موسوی خویی) نیز شرکت کرد. 

 

سخنرانی علیه حکومت پهلوی

آیت الله امامی‌کاشانی‌ از سال۱۳۴۰فعالیت‌های‌سیاسی‌خود را علیه حکومت‌پهلوی باسخنرانی‌هایش درجلسات‌هفتگی و مساجد تهران شروع کرد؛ همچنین ایشان فعالیت‌های علمی خود را نیز ادامه دادند و در مدارس عبدالعظیم، مروی، مدرسه جنب مسجد آذربایجانی‌ها در بازار تهران و مسجد حاج ابوالفتح‌خان در میدان خراسان، دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و منظومه را تدریس می‌کرد و در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ درمساجد تهران از‌جمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد و به همین خاطر ممنوع‌المنبر شد و در سال ۱۳۵۵ به شهر گنبدکاووس تبعید شد. درسال۱۳۵۱ که ساواک فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی‌های آیت الله امامی‌کاشانی را تحت نظر داشت، رادیو تلویزیون ملی ایران به او و شش نفر از وعاظ تهران از‌جمله مرتضی مطهری، دکتر جواد مناقبی، ناصر مکارم شیرازی، ابوالقاسم خزعلی و سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد پیشنهاد کرد که هر‌کدام به‌مدت پنج شب سخنرانی کنند.آیت الله امامی از سال ۱۳۵۶ جزو هسته مرکزی اعضای تشکیل‌دهنده جامعه روحانیت مبارز بود که با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی (ره) آن را منتشر می‌کرد. 

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشتآیت اللهامامی‌کاشانی 

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب‌اسلامی درپیامی درگذشت عالم‌ بزرگوارمرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد امامی‌کاشانی رحمه‌ا... علیه را تسلیت گفتند. 

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌ا... الرحمن الرحیم

درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد امامی‌کاشانی رحمه‌ا... علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این عالم متقی و خدوم در طول سال‌های متمادی، چه پیش از پیروزی انقلاب در مجموعه روحانیت مبارز و چه پس از آن در جایگاه‌های حساس مانند شورای نگهبان، مجلس خبرگان، امامت جمعه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و مدرسه شهید مطهری منشأ خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و امید است این همه در نامه حسنات ایشان مقبول درگاه الهی باشد. خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال آن مرحوم فرماید. 

سید علی خامنه‌ای

۱۴۰۲/۱۲/۱۳