حماسه حضور مؤثر

۱- به لطف خداوند و هدایت‌های حکیمانه رهبر عزیز و تلاش قابل تحسین مسئولین و با همت ستودنی  مردم ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان  در امنیت و آرامش کامل و با استقبال گسترده مردم برگزار شد . مردم ایران جشن انتخابات خود  را باشکوه و عظمت برگزار کردند .

۲- این موفقیت بزرگ  جای شکرگزاری دارد . دشمنان داخلی و خارجی که مشارکت مردم را در رسانه‌هایشان زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی کرده بودند، با مشاهده مشارکت بالای ۴۰ درصد مبهوت  شدند و سخت‌ترین شکست را  متحمل شدند،  ولی با وقاحت برای پنهان‌کردن شکست بزرگ خود و پنهان کردن پیروزی بزرگ ملت ایران، تبلیغات خود را متمرکز کرده‌اند روی کاهش مشارکت و می‌خواهند تمام جمعیت عدم مشارکت  را به حساب خودشان حواله کنند و آنها را ضدنظام و ضدانقلاب و طرفدار آمریکا  قلمداد کرده و نتیجه بگیرند که چون اکثریت مردم  در انتخابات شرکت نکرده‌اند نظام دیگر مقبولیت ندارد. فکر می‌کنند عده‌ای که فرصت تحقیق و مطالعه ندارند این دروغ بزرگ را  باور می‌کنند. آیا نظام سیاسی آمریکا که عموما میزان مشارکت مجلسش زیر ۵۰ درصد است فاقد اعتبار بین‌المللی است ، آیا حکومت فرانسه که میزان مشارکت مجلسش زیر ۵۰ درصد بوده فاقد اعتبار است ؟ 

 ۳- واقعیت این است و شاید بسیاری از افراد اطلاع نداشته باشند که مشارکت مردم در اولین انتخابات مجلس که شور و نشاط انقلابی مردم خیلی بالا بود  و مشکلاتی مثل تحریم‌های حداکثری و بمباران‌های تبلیغاتی و شناختی  فعلی هم  وجود نداشت ، حدود  ۵۲ درصد بود و این یعنی تقریبا نیمی از واجدین آرا در انتخابات شرکت کرده اند.

حماسه حضور مؤثر

در طول ۴۵ سال گذشته میزان مشارکت در  بعضی دوره‌ها چند درصد بیشتر شده  و بعضی دوره‌ها چند در صد کمتر، واقعیت این است که در کشور ما در این ۴۵ سال همواره در انتخابات‌های مجلس، مشارکت قابل قبولی وجود داشته و  بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم شرکت کرده‌اند و این امر طبیعی، امری قابل پیش‌بینی و قابل انتظار است . لذا مشارکت بالای ۴۰ درصدی قابل توجه است.

۴- جمعیت عدم مشارکت یک جمعیت یکسان و یک دست نیست. این درصد عدم مشارکت، ده ها نوع و گروه مختلف هستند و هر گروه برای عدم مشارکت علل خاص خود را  دارد. دلایلی چون گرفتاری‌های شغلی، در مسافرت بودن ، خارج کشور بودن  ، کم سواد و بی‌اطلاع بودن ، در کوچ و جابه‌جایی بودن ، تحت تأثیر تبلیغات  احزاب مخالف  و  رسانه‌های آنها قرار گرفتن و نارضایتی از مشکلات در این کاهش مشارکت مؤثر است. 

۵- قابل توجه است که از این افراد ، مثلا جمعیت مقیم خارج کشور که حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارند ولی به دلیل آن که انتخابات مجلس، ملی نیست ‌و بر محوریت حوزه انتخابیه است، حق شرکت در انتخابات  مجلس  را ندارند حدود پنج میلیون نفراند یعنی ۱۰ درصد جمعیت واجد شرایط کشور اجبارا و به طور موجه عدم مشارکت دارند. جمعیتی که قبلا در انتخابات‌ها شرکت نکرده و حالاهم شرکت نمی‌کند و در آینده هم شرکت نخواهد کرد و اکثرا مثل همین ایرانیان خارج کشور  عدم مشارکتشان  موجه است ،  برخلاف  گروه  کوچک ضد انقلاب ، موضع دشمنی  با نظام ندارند و اگر مشکل شان حل شود ، مشارکت می‌کنند . گروه کوچک ضد انقلاب خودش به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می شود .این‌ها یک حزب واحد نیستند و به ده‌ها گروه مختلف تقسیم می‌شوند که دائما با یکدیگر در حال جنگ و ستیزاند و حتی کاخ سفید هم نتوانسته آنها را از مخاصمه با یکدیگر  بازدارد.حماسه حضور مؤثر مردم در انتخابات آنچنان دشمنان نظام را عصبانی کرده است که از روز اول اعلام نتایج و درصد مشارکت طراحی پیام‌های دروغین و فریب‌آمیز آنها را دچار اخلال کرده است.

سیدمسعود شهیدی