حسن روحانی دوباره سوژه شد| غیبت معنادار آملی لاریجانی در اجلاسیه خبرگان

یک روز بعد از نهایی شدن ترکیب مجلس خبرگان ششم ، صحن مجلس خبرگان پنجم میزبان نمایندگانی بود که برخی حضورشان در مجلس آینده خبرگان قطعی شده و برخی دیگر که باید با این صحن خداحافظی کنند، دلیل خداحافظی یا رأی نیاوردن است، یا انصراف دادن یا ردصلاحیت شدن.

همین مهم نیز کافی است که نگاه خبرنگاران و عکاسان به صحن مجلس خبرگان دوخته شود تا هم «آخرین حضورها» در مجلس خبرگان پنجم را به ثبت برسانند هم حال و هوای آنها که رأی آورده اند و آنها که شکست خورده اند و...را رصد کنند.

غیبت کاندیدای شاخص شکست‌خورده، تأخیر بیش از نیم ساعته در شروع اجلاسیه آخر مجلس خبرگان پنجم، خوش و بش حسن روحانی با موحدی کرمانی، ادای احترام به فوت شدگان و... از مهمترین حواشی سیزدهمین و آخرین اجلاسیه خبرگان رهبری در دوره پنجم بود که صبح امروز ۱۵ اسفند ماه به ریاست احمد جنتی برگزار شد.

علم الهدی رأی آورد و نیامد، آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد

در حالی که گمان می‌رفت آخرین اجلاسیه خبرگان رهبری در دوره پنجم با حضور همه اعضا برگزار شود اما غیبت چهره‌های خبرساز این دوره در اولین روز این اجلاسیه جلب توجه می کرد. چنانچه غیبت افرادی نظیر صادق آملی لاریجانی که بعد از تجربه حضور در ۳ دوره از مجلس خبرگان رهبری، در این دوره از انتخابات از راه یافتن به مجلس خبرگان رهبری دوره ششم باز ماند، در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم جالب توجه بود.

البته آملی لاریجانی تنها غائب این اجلاسیه نبود، بلکه علم‌الهدی هم از جمله غائبین سیزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم بود. او در انتخاباتی که برگزار شد از جایگاه نماینده سوم استان خراسانی رضوی در مجلس خبرگان ماندگار شد. آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری نیز در جلسه امروز حضور نداشت.

حسن روحانی؛ سوژه اصلی عکاسان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم /آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد، علم الهدی رأی آورد و نیامد

گپ و گفتگوی روحانی و موحدی کرمانی

غیبت چهره‌های خبرساز تنها حاشیه آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم نبود، کما اینکه حضور برخی افراد نظیر حسن روحانی که صلاحیت او برای حضور در دوره ششم مجلس خبرگان رهبری تایید نشد و گفتگوی صمیمانه رییس دولت دوازدهم با موحدی کرمانی نیز از جمله حاشیه اجلاس مذکور بود.

آخرین حضور تنها نماینده غیرروحانی مجلس خبرگان نیز جلب توجه می کرد، آیت‌ الله نورمفیدی نیز آخرین حضورشان در این مجلس را تجربه کردند.

عکاسان و خبرنگاران تحرکات آیت الله مدرسی یزدی را رصد می کنند، شاید از آن جهت که نام او در میان کاندیداهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان آینده است.

 

حسن روحانی؛ سوژه اصلی عکاسان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم /آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد، علم الهدی رأی آورد و نیامد

حسن روحانی؛ سوژه اصلی عکاسان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم /آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد، علم الهدی رأی آورد و نیامد

 

حسن روحانی؛ سوژه اصلی عکاسان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم /آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد، علم الهدی رأی آورد و نیامد

جنتی، آیت الله امامی کاشانی را فراموش کرد؟!

از حضور و غیاب ها در اولین روز اجلاسیه آخر خبرگان پنجم که عبور کنیم، غیبت برخی چهره های دیگر نیز جلب توجه می کنند، غیبتی که در نتیجه درگذشت این چهره ها بود.

روی صندلی‌های شماره ۹ و ۱۰ این اجلاس به احترام سه عضو فوت شده مجلس خبرگان رهبری در فاصله بین دو اجلاسیه پارچه مشکی کشیده بودند و قاب عکس‌هایی از آیت‌الله محمد امامی کاشانی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی و آیت‌الله محمدحسن فاضل گلپایگانی روی این صندلی‌ها گذاشته بودند.

آخرین این چهره آیت الله امامی کاشانی است که روز گذشته مراسم تشییع پیکر ایشان برگزار شد. آیت الله امامی کاشانی از جمله نمایندگان خبرگان پنجم بود که با انصراف از حضور در انتخابات به دلیل شرایط جسمی در روند انتخابات حضور نداشت و روز شنبه یک روز بعد از انتخابات دار فانی را وداع گفت.

نکته قابل تامل در این موضوع عدم اشاره رئیس مجلس خبرگان به فوت آیت الله امامی کاشانی در نطق ابتدایی اجلاسیه بود.

 

حسن روحانی؛ سوژه اصلی عکاسان در آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم /آملی لاریجانی شکست خورد و نیامد، علم الهدی رأی آورد و نیامد

رییسی درخت کاشت، دیر رسید

آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم با تاخیر آغاز شد. در حالی که طبق روال جلسات خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح اجلاسیه برگزار می‌شد اما سیزدهمین اجلاسیه با بیش از نیم ساعت تأخیر آغاز شد و شواهد حاکی از آن بود که ابراهیم رییسی به دلیل اجرای مراسم درختکاری با تأخیر به جلسه مجلس خبرگان رسیده است و یک علت تاخیر در آغاز به کار اجلاسیه در روز اول همین نکته بوده است.

آنها که می روند، آنها می آیند

اما اجلاسیه آخر خبرگان پنجم، آخرین حضور چهره هایی چون روحانی، جنتی یا آملی لاریجانی نبود، مجلس خبرگان آینده با تغییر چهره ۴۵ درصدی تشکیل می شود و بسیاری از نمایندگان این دوره در دوره آینده حضور ندارند و البته برخی نیز ماندگار شده اند.

از ۵۸ نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری که مُهر تایید صلاحیت شورای نگهبان بر پرونده کاندیداتوری شان در انتخابات مجلس ششم خورده بود، ۴۸ نماینده در مجلس ماندگار شدند و رأی لازم را از مردم گرفتند.

در استان آذربایجان شرقی آقایان محمدتقی پورمحمدی و علی ملکوتی؛ در آذربایجان غربی آقایان سیدعلی اکبر قریشی و عسکر دیرباز؛ در اردبیل سیدحسن عاملی کلخوران، در اصفهان آقایان سیدابوالحسن مهدوی، سیدیوسف طباطبائی نژاد و مرتضی مقتدایی، در بوشهر سیدهاشم حسینی بوشهری؛ در استان تهران ۸ نماینده فعلی مجلس خبرگان به نام های آقایان محسن قمی، علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی، محمدعلی موحدی کرمانی، علی مؤمن پور، قربانعلی دری نجف آبادی، غلامرضا مصباحی مقدم و احمد دانش زاده مؤمن؛ در خراسان جنوبی ابراهیم رئیسی در جایگاه نمایندگی ابقا شده اند.

همچنین در استان خراسان رضوی آقایان سیداحمد حسینی خراسانی، سیداحمد علم الهدی و حسن عالمی، در خراسان شمالی غلامرضا فیاضی؛ در استان خوزستان آقایان عباس کعبی نسب، محسن حیدری آل کثیری، سیدعلی شفیعی و سیدمحمدعلی موسوی جزائری( که این دوره از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده بود)؛ در سیستان و بلوچستان علی احمد سلامی؛ در استان فارس آقایان لطف الله دژکام، احمد بهشتی و علی اکبر کلانتری؛ در قزوین علی اسلامی؛ در قم سیدمحمد سعیدی گلپایگانی؛ در کردستان فائق رستمی؛ همچنین در استان کرمان آقایان احمد خاتمی و امان الله علیمرادی؛ در کرمانشاه امان نریمانی و محمود محمدی عراقی که دوره ششم از تهران کاندیدا شده بود؛ در کهکیلویه و بویراحمد سیدشرف الدین ملک حسینی؛ در استان گلستان آقایان رضا رمضانی و سیدعلی حسینی اشکوری؛ در لرستان آقایان هاشم نیازی و احمد مبلغی؛ در مازندران علی معلمی، سیدرحیم توکل و سیدصادق پیش نمازی؛ در استان مرکزی محسن محمد اراکی؛ در همدان سیدمصطفی موسوی فراز و در استان یزد نیز ابوالقاسم وافی یزدی بوده اند.

علاوه بر ۴۸ نماینده مجلس پنجم خبرگان رهبری که بر کرسی های خود در مجلس ششم خبرگان ابقا شده اند، دوره ششم میزبان تعدادی از نمایندگان جدید از ۲۴ استان کشور خواهد بود.

از جمله آقایان سیمحمدعلی آل هاشم، جواد حاجی زاده کلجاهی و سیدباقر بنابی از استان آذربایجان شرقی؛ محمدحسین بیاتی از آذربایجان غربی؛ یدالله صفری از اردبیل؛ سیدسعید حسینی و مصطفی حسناتی نجف آبادی از اصفهان؛ حسین ردائی و محمدرضا فلاح تفتی از البرز؛ وعد مرادبیگی از ایلام؛ آقایان محمود رجبی، غلامعلی صفائی، محمدعلی موسوی جزائری، غلامعلی نعیم آبادی، محمود محمدی عراقی، عبدالجواد ابراهیمی فر، سعید صلح میرزایی و محمدرضا ناصری از استان تهران؛ عبدالله کیوانی هفشجانی از چهارمحال بختیاری ؛ سیدمجتبی حسینی از خراسان رضوی؛ آقایان امیررضا هدایی، ابوالحسن حسنزاده و حسین رفیعی از استان خوزستان؛ جواد جعفری از زنجان؛ سیدمحمدمهدی باقری از سمنان؛ عبدالرحمن رائفی از سیستان و بلوچستان؛ سیدمحمدعلی مدرسی طباطبائی و سیدعلیرضا دانا از استان فارس؛ حسین مظفری از قزوین؛ اقبال بهمنی از کردستان؛ احمد شیخ بهائی از کرمان؛ مصطفی علما از کرمانشاه؛ کمال آخوند غراوی و سیدمحسن طاهری از گلستان؛ آقایان رسول فلاحتی و احمدعلی یوسفی از گیلان؛ محمدباقر محمدی از مازندران؛ علی عباسی از استان مرکزی؛ محسن ابراهیمی از هرمزگان و حبیب الله شعبانی موثقی از همدان، مهمانان جدید ساختمان مجلس خبرگان رهبری هستند.

فوتی ها ها و نمایندگان جایگزین مجلس پنجم خبرگان

در عمر ۸ ساله مجلس پنجم خبرگان، ۷ نماینده استان تهران دار فانی را وداع گفتند. با فوت آیات علی اکبر هاشمی رفسنجانی، نصرالله شاه آبادی، سیدابوالفضل میرمحمدی ، در انتخابات میان دوره ای اسفند ماه ۱۳۹۸، به ترتیب آیات علی مومن پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی مقدم جایگزین شده اند.

همچنین با درگذشت آیات سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، ابراهیم امینی و محمد علی تسخیری، به ترتیب آیات علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی و احمد دانش زاده مومن در انتخابات میان دوره ای ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ وارد مجلس خبرگان شده اند.

آیات محمد حسن فاضل گلپایگانی(زالی)، محمد محمدی ری شهری و عباسعلی اختری ۳ نماینده فوت شده مجلس پنجم خبرگان رهبری بوده اند که جایگزینی برایشان تعیین نشده است.

آیت الله امامی کاشانی هم سه روز پیش از آخرین اجلاسیه فوت کرد تا آخرین این قاب باشد.