پیش‌بینی نرخ دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

قیمت دلار این روزها دوباره روند افزایشی پیدا کرده و به نظر می رسد یکی از دلایل آن تحولات منطقه ای و همچنین نزدیکی به سال جدید و افزایش تقاضا در بازار باشد

سعید اشتیاقی، فعال اقتصادی و عضو اتاق ایران و چین در گفت و گو با افکارنیوز درباره وضعیت بازار ارز و روند قیمت‌ها تا پایان سال معتقد است که در رابطه با بازار ارز باید بگویم که ما دو مرحله‌ای که تقاضا برای ارز بالا می‌رود را پشت سر گذاشتیم؛ یکی سال نو چینی و دیگری سال نو میلادی. این دوره‌ها، زمان‌هایی است که تقاضا برای ارز بالا می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: چه بخواهیم قبول کنیم و چه قبول نکنیم، ارز بخشی از واردات ما از بازار غیررسمی است و از بازار آزاد حواله می‌زنند که تسویه حساب داشته باشند و بر همین اساس، تقاضا بالا می‌رفت.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: یک زمان دیگر هم مربوط به ایام پایانی سال و سال جدید است که البته سفرها در چند سال گذشته کمتر شده است من فکر می‌کنم قیمت دلار پایین تر از ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

سعید اشتیاقی

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: من سیاست تثبیت نرخ ارز را به طور صددرصد تایید نمی‌کنم،ما به‌عنوان بخش خصوصی علاقه داریم با یک مبلغی مثل ۵۰ هزار تومان ارز بخریم، با ارز ۵۰ هزار تومان هم کالا بفروشیم و ۵۰ هزار تومان هم پولش را دوباره از مردم بگیریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این‌که در یک سال گذشته این اتفاق افتاد و سیاست تثبیت موفق بود بیان داشت: البته در برهه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم ۴۰ درصد است و پایه پولی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده، ما هم نظرمان این بود که باید ۱۰ درصد روی قیمت ارز می‌آمد.

اشتیاقی تصریح کرد: اختلاف بین ارز نیمایی و بازار آزاد کمتر می‌شد، تقاضاهای فیک از سر نیما برداشته می‌شد و این موضوع برای بخش تولید هم خیلی خوب بود و تولیدکننده ارز خود را راحت‌تر دریافت می‌کرد.

با همه این تفاسیر البته در رابطه با بازار ارز باید اتفاقات منطقه را هم در نظر بگیریم که در تلاطم‌های بازار ارز اثر داشته است.