اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورد!

 رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - در انتخابات محلی که روز یکشنبه (12 فروردین) در سراسر این کشور برگزار شد، یک شکست بی‌سابقه را از حزب اصلی اپوزیسیون متحمل شد.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در بحبوحه تورم افسارگسیخته و بالاترین میزان نرخ بهره در ترکیه طی بیش از دو دهه از حضور اردوغان در رأس قدرت اتفاق افتاده است.

حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان در انتخابات شهرداری برای نخستین‌بار از اپوزیسیون اصلی این کشور موسوم به «حزب جمهوری خلق ترکیه» عقب افتاد. با شمارش حدود 98/5 درصد از آرا، میزان حمایت از حزب اردوغان در سطح 35/6 درصد ایستاد، اما اپوزیسیون اصلی این کشور با حمایت 37/6 درصدی همراه شد.

اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورد!

نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان در بیشتر نقاط ترکیه از حزب حاکم روی گردانده‌اند، اما این تغییر در مناطق شهری چشمگیرتر بوده است. علت عمده این اتفاق به پایداری تورم در سطوح بالا برمی‌گردد، حتی با وجود اینکه اردوغان به بانک مرکزی اجازه داد نرخ بهره را به 50 درصد برساند. این بالاترین میزان نرخ بهره ترکیه از زمان آغاز به کار حزب حاکم از سال 2002 محسوب می‌شود. نرخ تورم سالانه ترکیه در حال حاضر کمی کمتر از 70 درصد است.

طبق گزارش‌ها، حزب عدالت و توسعه توانسته 24 کرسی مربوط به شهرداری را به دست آورد؛ این در حالیست که این آمار در انتخابات محلی پیشین در سال 2019 میلادی، 39 کرسی بود. همچنین حزب جمهوری خلق ترکیه در 35 استان ترکیه پیشتاز شده است. در انتخابات محلی پیشین، این حزب در 21 استان پیروز شده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال مشخص شدن نتایج انتخابات اعلام کرد: «انتخابات 31 مارس یک نقطه عطف بود. ما قادر نبودیم در انتخابات محلی نتایج مد نظر را بگیریم.»

نتایج انتخابات روز یکشنبه باعث افزایش محبوبیت اکرم امام‌اغلو به عنوان شهردار اپوزیسیون استانبول خواهد شد. امام‌اغلو در زمان اعلام نتایج اولیه شمارش آرا که حاکی از پیشتازی 11 درصدی او بود، پیروزی خود را اعلام کرد.

اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورد!

امام‌اغلو در انتخابات سال 2019 توانست به عنوان شهردار استانبول انتخاب شود و پس از 25 سال، کنترل این شهر کلیدی را از دست اردوغان خارج کند. در آن سال، حزب امام‌اغلو همچنین توانست در انتخابات مربوط به شهر آنکارا نیز پیروز شود و یک شکست تلخ را به رئیس‌جمهور ترکیه تحمیل کند.