تحولات جدید در فعالیت رقبای انتخاباتی
سرویس سیاسی افکارنیوز

- سخنرانی های پی در پی علی لاریجانی، به صفحه نخست روزنامه بازگشتن چهره های اصلاح طلب و افتتاح احزاب ائتلافی همه و همه نشان از کلید خوردن فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال آینده دارد.

فعالیت هایی که هر چند برخی بر زودهنگام بودن آن اذعان دارند اما هیچکدام هم حاضر نیستند به این دلیل عرصه را به رقیب واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز؛ رسانه ها از هر کسی که احتمال کاندیداتوری او می رود نام می برند حتی کسانی که مدتها است در سپهر سیاست کشور نام و نشانی از آنان دیده نمی شود.

از عبدالله نوری گرفته تا کمال خرازی و محمد علی نجفی که از جناح اصلاح طلب برای ریاست جمهوری آماده می شوند و نیز شیخ علی اکبر ناطق نوری که مدتهاست عطای سیاست را به لقالیش بخشیده است.

حسن روحانی و سعید جلیلی از خاستگاهی یکسان یعنی شورای عالی امنیت ملی اما با هوادارانی متفاوت، از دیگر نامزدهای احتمالی هستند که این روزها رسانه ها بخشی از وقتشان را برای گمانه زنی در اطراف آنان سپری می کنند.

و جبهه پایداری که در انتخابات مجلس موفقیت نسبی کسب کرد همچنان با همان شعار فعالیت گفتمانی در حال محک زدن اوضاع برای ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری است.

جبهه پایداری در انتخابات مجلس نشان داد از قدرت سازماندهی و تشکیلاتی خوبی برخوردار است اما آیا اینکه این توانایی، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی است یا نه سوالی است که احتمالاً این روزها ذهن پایداری ها را به خود مشغول کرده است.

علاوه بر اینکه اعضای این جبهه هنوز در اندازه های ریاست جمهوری مشهور و رسانه ای نشده اند.

موضع دولت در این میان نیز قابل توجه است، گمانه زنی ها پیرامون نامزدی اسفندیار تقریباً به پایان رسیده و دیگر می توان با قطعیت گفت رحیم مشایی با وضعیت فعلی سیاسی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود.

چه آنکه جدال لفظی سخنگوی شورای نگهبان و خبرنگار رسانه دولت بخش دیگری از اختلاف نظرهای گسترده میان این دو نهاد را به نمایش گذاشت.

و البته اکنون از نیکزاد و علی اکبر صالحی وزرای مسکن و امور خارجه نیز به عنوان نامزدهای ریاست جمهوری آینده نام برده می شود افرادی که چندان هم مورد حساسیت گروه های دیگر اصولگرا نیستند.

از طرفی احزاب مختلف در حال تشکیل ستادهای انتخاباتی خود هستند و اندکی پس از انتخابات مجلس نهم باز هم چهره کشور را انتخاباتی کرده اند.

از دیگر سو علی لاریجانی نیز این روزها هیچ فرصتی را برای سخنرانی از دست نمی دهد و با حضور در نهادهای مختلف نفوذش در ارکان متفاوت نظام را به رخ دیگر رقبا می کشاند.

مجتهد زاده ای که مراجع هنوز به او اعتماد دارند و می توان او را از آخرین امیدهای اصولگرایان سنتی در عرصه سیاسی ایران دانست.

اصولگرایانی که سال ها است از قوه مجریه دور افتاده اند و شاید این بار کسانی بتواند آنان را به سطح اول سیاسی و اجرایی کشور بازگردانند.

در هر حال و با توجه به اینکه بالاخره هرکدام از جناح های سیاسی به نوعی در این عرصه ورود کرده و آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند بازخوانی پیام مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد امسال در جمع زوار حرم امام خمینی(ره) در خصوص اینکه نباید مسئولان دچار تکبر و کسب محبوبیت شوند ضروری باشد؛

" اگر ما مسئولان كشور - بخصوص اين ديگر مربوط به ما مسئولان است - دچار خودمحورى شويم، دچار تكبر شويم، دچار خودشگفتى شويم، تودهنى خواهيم خورد. دنيا اينجور است، سنت الهى اين است. در پى كسب محبوبيت نباشيم، دنبال تمتعات دنيوى نباشيم، دنبال پرداختن به اشرافيگرى و تجملات نباشيم. ما مسئولين، خودمان را حفظ كنيم؛ همچنان كه اين مرد بزرگ خود را حفظ كرد. اگر ما اينجا دچار اشتباه شويم، مصداق همان آيهى شريفه خواهيم شد كه: و احلّوا قومهم دار البوار. جهنّم يصلونها و بئس القرار."