حمله به کنسولگری را، حمله به خاک ایران تحلیل نکنیم/ مجلس نشست ویژه برگزار می کند

 روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های اف - ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسراییل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده، ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند و در این اتفاق، سردار محمد زاهدی از فرماندهان نیروی قدس سپاه، معاون ایشان سردار محمدهادی حاجی رحیمی، سردار حسین امیرالله رییس ستادکل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان و تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه به شهادت رسیدند.

برخی بر این باورند، انتقام‌های گذشته ایران به گونه‌ای نبوده است که برای اسراییل بازدارندگی ایجاد کند و اتفاق اخیر، حمله به خاک ایران و جنگ علنی محسوب می‌شود و باید جوابی متفاوت‌تر ار همیشه به اسراییلی‌ها داد.

باید نشست ویژه برگزار می‌کردیم، چون حمله اسرائیل در تعطیلات نوروزی مجلس بود، نتوانستیم برگزار کنیم

در همین رابطه، محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

 پرداختن به ابعاد مختلف اقدام ترویستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت شماری از فرماندهان ارشد نظامی کشورمان و ضرورت پاسخگویی به این جنایت، اولویت و مطالبه نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی است.

 با توجه به اهمیت موضوع، حتماً در اولین نشست مجلس پس از پایان تعطیلات، نمایندگان در جریان جزییات بیشتر این اقدام تروریستی و برنامه دستگاه‌های ذیربط برای چگونگی پاسخ به این جنایت و دفاع از امنیت کشور قرار خواهند گرفت.

 نشست‌های ویژه و اضطراری مجلس شورای اسلامی در شرایطی که بحث امنیت کشور مطرح باشد با توجه به اهمیت و فوریت یک موضوع از سوی رییس مجلس، رییس‌جمهور یا درخواست شماری از نمایندگان برگزار می‌شود. اگرچه می‌بایست مجلس با توجه به اهمیت موضوع و دفاع از اقدامات مدافعان امنیت و شهادت شماری از بزرگمردان و دلاوران کشورمان نشست ویژه‌ای برگزار می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که همزمانی این جنایت با تعطیلات نوروزی مجلس شورای اسلامی و حضور اکثریت نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، یکی از دلایل عدم برگزاری این نشست است.

 از ساعات اولیه انتشار خبر جنایت رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی پیگیر موضوع بوده است. از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی به توانمندی و زبدگی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باور دارند و می‌داند که دستگاه‌های ذیربط اقدامات از سر استیصال اسراییل را در زمان مناسب پاسخ خواهند داد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری به زودی رژیم صهیونیستی از حمله به کنسولگری ایران در سوریه پشیمان خواهد شد.

 اگرچه مجلس نشست اضطراری برای بررسی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران برگزار نکرد، اما قاطبه نمایندگان در قبال این جنایت منفعل نبودند و جنایت جدید اسراییل علیه کشورمان را تقبیح کردند.

 حمله به کنسولگری ایران در سوریه، توهین آشکار به اصل بین‌المللی مصونیت اماکن دیپلماتیک، کنسولی و نمایندگان یک کشور است. بر اساس عرف و حقوق کنوانسیون‌های بین‌المللی، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و امکان دیپلماتیک از مجموعه حقوق و مصونیت‌هایی در کشور میزبان بهره‌مند هستند، اما این به معنای خاک کشور مهمان تلقی کردن سفارتخانه‌ها و دیگر اماکن دیپلماتیک نیست.

 این بحث که در برخی رسانه‌ها و از سوی برخی چهره‌های رسانه‌ای و صاحب‌نظر که حمله به کنسولگری ایران را به معنای حمله به خاک ایران تلقی و تعبیر می‌کنند، تحلیل و تعبیری درستی نیست. اقدام رژیم صهیونیستی اقدامی شنیع و دور از هر اصل در حقوق بین‌الملل است، اما نباید آن را با حمله به خاک کشورمان ایران یکسان دانست، چراکه اسراییل در حدی نیست که جرات حمله به خاک ایران را داشته باشد و می‌داند پیامد این اقدامش منجر به حذفش از منطقه می‌شود.