حمله به کنسولگری ایران به منزله خودکشی نتانیاهو بود

 حسین دیرانی نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی به ارزیابی ابعاد مختلف تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه پرداخت که متن کامل این مصاحبه به این شرح است:

رژیم صهیونیستی در تجاوز آشکار به مراکز دیپلماتیک که بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی تجاوز به آنها ممنوع است، ساختمان کنسولگری ایران در سوریه را هدف قرار داد. ارزیابی شما از این تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی چیست؟

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تعطیل شدن سفارت رژیم صهیونیستی در تهران و تبدیل شدن آن به سفارت فلسطین، جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی آغاز شده و طی دهه‌ها و سال‌های گذشته این جنگ به صورت غیر علنی و در ابعاد اطلاعاتی و اقتصادی و رسانه‌ای و حتی در زمینه عملیات محدود نظامی استمرار پیدا کرده است. جنگ سایبری و هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و هسته‌ای و اقتصادی بین دو طرف بدون اعلام مسئولیت این حمله‌ها، از دیگر محورهای این درگیری‌ها بوده است.

رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران را مسئول تمامی حمله‌های دردناک نظامی می‌داند که از سوی محور مقاومت در لبنان و سوریه و عراق و یمن با آن مواجه می‌شود و همواره تلاش دارد از طریق ارسال عوامل تروریستی به ایران یا اجرای حمله‌های نظامی با هواپیماهای جنگی ضد مواضع نظامی و غیرنظامی در داخل اراضی سوریه، اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد. تل‌آویو سوریه را به عنوان عرصه‌ای برای تجاوزهای مکرر و تقریباً روزانه خود انتخاب کرده و عناصر مقاومت و غیرنظامیان و نظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد.

پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور سفاک آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود که عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی عملیاتی مشترک بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. وی در این رابطه گفت: من و نتانیاهو در اتاق مشترک عملیات بودیم، چرا که این عملیات بنا به درخواست اسرائیل انجام شد و یک روز قبل از اجرای آن نتانیاهو از ما جدا شد و قرار شد ما عملیات را انجام دهیم.

حمله به کنسولگری ایران به منزله خودکشی نتانیاهو بود

تجاوز آشکار اخیر به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق نیز ضد ساختمانی انجام شده که بر اساس قوانین بین‌الملل جزئی از اراضی ایران به شمار می‌رود و این قوانین تاکید دارد که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دولت‌های عضو سازمان ملل باید از هر نوع حمله در امان باشند. این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌المللی و عبور از تمامی خط قرمزها در جنگ کنونی بوده و شکی نیست که این تجاوز سناریوهای متعدد و گسترده‌ای را در مورد گسترش دامنه جنگ در منطقه ایجاد می‌کند که هیچکس نمی‌تواند عواقب وخیم آن برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن را به درستی ارزیابی کند.

با توجه به جلسه شورای امنیت که روسیه دعوت به تشکیل آن کرده است، واکنش جامعه بین‌الملل به این تجاوز چگونه خواهد بود؟

دیمتری بولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که شورای امنیت نشستی را بنا به درخواست روسیه در خصوص حمله اسرائیل به مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه تشکیل خواهد داد. پیش‌بینی می‌کنم که واکنش‌های بین‌المللی مانند تمام جلسات گذشته خواهد بود که تنها به محکوم کردن تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی ضد ملت فلسطین در غزه بسنده کرده و نتیجه آن عدم تصویب و وتوی آمریکا بوده است.

این اقدام نیز برای مهار خشم عمومی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت انجام شده و عاملی برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی نخواهد بود چرا که این رژیم غیر از زبان زور چیزی متوجه نمی‌شود. آمریکا همواره برای حفاظت از این رژیم مجرم و سفاک از حق وتو استفاده می‌کند. علاوه بر این‌ها رژیم تل‌آویو به هیچیک از مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت اهمیت نمی‌دهد و اگر این قطعنامه‌ها در راستای منافع آن نباشد، آنها را نادیده می‌گیرد.

ناظران معتقدند که عملیات بزدلانه اشغالگران برای صادر کردن بحران‌های داخلی موجود در سرزمین‌های اشغالی در عرصه‌های مختلف صورت گرفته و نشان دهنده ضعف رژیم صهیونیستی است، نظر شما در این خصوص چیست؟

اقدامی که این رژیم تروریستی انجام داد، تجاوز آشکار به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود که در نتیجه آن تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند، این عملیات، به منزله خودکشی نتانیاهو بود. نتانیاهو که به علت جنایت‌هایش نفس‌های آخر خود را در داخل سرزمین‌های اشغالی می‌کشد، بعد از اینکه نتوانست در تحقق هیچیک از اهداف اعلام شده در جنگ غزه طی ۶ ماه گذشته موفق باشد دست به این اقدام زد. این در حالی است که نتانیاهو احساس می‌کند دچار انزوای بین المللی شده و لذا با این اقدام تلاش دارد منطقه را به سمت جنگ فراگیر پیش ببرد و تصور می‌کند به این ترتیب می‌تواند از سرنوشت قطعی خود فرار کند. این اقدام که برای فرار از بحران‌های داخلی صورت می‌گیرد، راه نجات نتانیاهو نیست، بلکه عاملی برای خودکشی او است.

ماهیت واکنش ایران به این حمله را چگونه ارزیابی می‌کنید، آن هم در شرایطی که رهبران ایران اتفاق نظر دارند که واکنش به این عملیات باید قوی و متفاوت باشد.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بیانیه قاطعی در خصوص این تجاوز وحشیانه صادر کردند و سردار شهید محمدرضا زاهدی را پرچم بلند و درخشان اسلام توصیف و به رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی وعده دادند که نسبت به این جنایت و امثال آن پشیمان خواهند شد و این رژیم خبیث مجازات خود را به دست عوامل قهرمان مقاومت دریافت خواهد کرد.

تمامی مسئولان جمهوری اسلامی ایران وعده واکنش قدرتمندانه و متفاوت را داده‌اند. دشمن صهیونیستی در واقع حماقتی را مرتکب شده و واکنش مستقیم و دردناک و بازدارنده در برابر این عملیات در محافل بین المللی قابل توجیه بوده و حق طبیعی و تضمین شده ایران بر اساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. البته ماهیت این پاسخ دردناک را فرماندهان نظامی تعیین می‌کنند و بدون شک پاسخ به سوال شما الان در اتاق‌های عملیات نظامی مطرح است تا ماهیت این واکنش بازدارنده و دردناک برای رژیم صهیونیستی را مشخص کنند.